Zelfgemaakte Powertube met foto's

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 10 jun, 2013 16:03

Netjes.! Dat liep wel door zeker.


De eend van Pa is er ook op geweest ook big bore en powertube 31,57 pk
Dat zal ik nog wel een poosje moeten horen ;) 1,43 pk meer.

Hij had vorige keer met de standaard blokken ook al ruim een pk meer.
Ik heb er alleen een versnellingsbank onder liggen met een langere overbrenging ik weet niet of dat de meting nog beïnvloed ben ik vergeten te vragen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 10 jun, 2013 17:50

Nou dan is dus bewezen dat een powertube echt meer vermogen levert, zo'n 4%.
Dat is dan inderdaad niet te onderschatten voor het werk wat je ervoor moet doen.

Vraag me af of die vermogenstoename nog meer wordt als je b.v. 110 over de autosnelweg gaat en de motor ook nog rijwind vangt..... en of het inderdaad uitmaakt of je de opening in de vlucht van de ventilator zet of niet???????

Zit er nu over te denken om de powertube aan te sluiten op de turbo......

versnellingsbak mag eigenlijk niet uitmaken.. Wielen misschien wel. 125 geeft minder wrijving als 155 breedte.....

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 11 jun, 2013 12:35

Is er ook nog meer te winnen als je na de montage van een powertube grotere sproeiers monteerd?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 11 jun, 2013 13:48

Na montage van de powertube moet je zelfs meestal grotere sproeiers monteren anders loopt de motor te arm. Dat is ook de reden dat Burton adviseert een powertube te combineren met een vermogensbankdag. Tijdens de run wordt ook de uitlaatgassen geanalyseerd om te bepalen of de sproeier bezetting optimaal is.

Natuurlijk kan je puur op gevoel ook de juiste sproeiers monteren maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En er een beetje gevoel voor hebben.

Als je met een standaard motor op de testbank gaat en je hebt b.v. 24 pk met een goed mengsel dan sluit je de powertube aan en heb je zeg een pk of 25 met een te arm mengsel. Dan zet je de grotere sproeier er in en ga je naar 25,5 pk.

De winsten van 4 of 5 pk die worden geclaimd voor de powertube komen alleen voor op motoren die zo brak zijn afgesteld dat ze zonder tube niet boven de 20 pk komen.
Maar dan heb je geen eerlijke vergelijking. Je moet de motor eerst goed afstellen zonder tube en dan met tube en dan weet je pas echt de winst. En dan kom je gemiddeld echt niet veel hoger dan 1 of 1,5 pk winst.

Dit zijn getallen zo als ik afgelopen zaterdag heb gezien.

Mijn bigbore deed het trouwens niet slecht in de middag sessie waren er nog 2 bigbore motor beide met powertube. Deze haalde 29,5Pk en 28,1Pk.

Daarbij staat de pickup op winterbanden 155 breed die hebben behoorlijke rolweerstand. Pa rijdt met de zelfde bigbore set als ik (met de standaard burton powertube) en die zat dus op 31,57Pk maar dan met de originele banden.

Het langjarig gemiddelde bij op de rollerbank van Startrick licht ongeveer op 29,5 pk voor big bore

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 11 jun, 2013 20:31

Dan is het verschil met je pa dus te verklaren door je dikke banden...
en dat de verschillen onderling dan erg klein zijn over alle motoren gezien...

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » zo 16 jun, 2013 15:37

Hoe kan je het simpelst bij een 2cv een powertube aansluiten? Ik heb een Dyane koeltunnel gemonteerd op mijn nieuwe blok.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 17 jun, 2013 07:59

Erikjan schreef:Netjes.! Dat liep wel door zeker.
liep idd best netjes, met 'lange' bak (dyane-2cv combi) zo rond de 130 op de gps, alleen niet veel harder, max toerental van de visa was echt de beperking.

@ bas, dat gaat niet passen op een eend! de 'uitlaat' van je koeltunnel komt in botsing met je lampbeugel.

hier wat picjes en uitleg hoe ik t destijds gedaan heb:
1: monteer alles op je auto wat erop moet (lampbeugel, bobine etc)
2: neem een grote gatenboor van c.a. 40 mm
3: zoek de precies de goede hoek tussen de bobine en je lampverstelling
4: teken af waar t hart van je gat moet komen
5: boor een gat met een kleinere boor en daarna met de grote gatenboor
6: buig met een waterpomptang 5 mm van de rand naar buiten
7: maak een pijpje van 50 mm rond van 1 mm plaat (precies de diameter dat er een pvc mof\bocht op kan
7a: maak de pijp niet te kort, het mooiste is dat je hem af kan schuinen zodat er aan de binnenkant een happertje ontstaat.
8: las je pijpje in het gat, zorg dat je omgezette rand goed aansluit
9: zet een 50 mm - 45° bocht op t pijpje, en een 50 mm - 90° bocht op je luchtfilterhuis als laatste een stuk 50 mm PVC pijp ertussen.

de PVC kan je makkelijk vervormen door het te verhitten met een verfbrander (niet te warm maken, dan krijg je bubbels en kan t teveel vervormen.) als afwerking heb ik goede ervaringen met ff ontvetten van de pvc (ik gebruik altijd thinner) en dan gewoon een spuitbus erover. (had ik hier nog niet gedaan)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en nog een picje van mijn eigen bedachte 'turbo' luchtfilter voordeel is dat je de extra bocht boven de carb kwijt bent, dus minder weerstand.

Afbeelding

Afbeelding

turbo filter met zeer open filtermateriaal
Afbeelding

suc6!, geetzzzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Bericht door Le Patron » ma 17 jun, 2013 09:45

rusty schreef:
Erikjan schreef:Netjes.! Dat liep wel door zeker.
liep idd best netjes, met 'lange' bak (dyane-2cv combi) zo rond de 130 op de gps, alleen niet veel harder, max toerental van de visa was echt de beperking.
Maximaal toerental Visa? Wat bedoel je hier mee?
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 17 jun, 2013 10:15

@ rusty Had jij geen last dat die pvc buis smelt? Hij loopt vrij dicht bij de uitlaat.
Ik had eerste en model gemaakt van pvc om te passen. Dit toch maar vervangen door een aluminium buis. Merkte je verschil met dat zelfgemaakte luchtfilter?

@ bas

Ik heb ongeveer het zelfde gedaan alleen heb ik de buis niet rechtstreeks op de koeltunnel gelast maar op een plaatje wat met een paar parkers vast zit aan de koeltunnel. Het originele plaatje wat op de koeltunnel zit gepuntlast heb ik er eerst van af geboord en het recht hoekige gat wat daar onder zit een beetje uitgeslepen tot de maat die het zijn moet. Jij zal het ook zo ongeveer moeten oplossen de uitgang van de dyane tunnel moet er af die past niet. Als je de puntlassen uit boort kan hij er af en houd je een rechthoekig gat over. Klop een plaatje in model boor er een gat in en las daar een buis 50 op. De rest heeft rusty al compleet met foto's uitgelegd.




Ik heb ook een "lange bak" Hij loopt de teller uit hoe hard precies weet ik nog niet. Op zich ook niet zo interessant ik rijd meest 100 / 110 daarboven wordt je gek van de rijwind.

Wat ik het belangrijkste vind is dat je bij die snelheid gewoon nog genoeg over hebt om een vrachtwagen in te halen. En niet zo als met de originele motor continu in gevecht bent met een touringcar die je heuvel voor bij komt en als het weer vlak is moet je hem weer inhalen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 18 jun, 2013 07:39

@ lepatron, ik bedoel daarmee dat t maximale vermogen van een visablok bij een lager toerental gehaald wordt, dus als je tegen de 130 zit zit je al boven je maximale vermogen! t scheelt niet veel, maar toch. mijn persoonlijke ervaring is ook dat een 'normaal' 2cv6 blok t alleen maar lekkerder begint te vinden als je flink in de toeren gaat, bij een visablok merk je echt dat t vermogen minder wordt.

PVC kan best wel wat hebben en t moet er wel erg dicht bij zitten om t te laten smelten. heb ik iig nooit last van gehad.

en of ik nou meer power had met dat zelfgemaakte filter... t is al ff geleden dat ik t erop had, maar wat ik me kan herinneren is dat ie veel soepeler door de toeren liep, kun je ook zien in de koppelkromme, die is aardig vlak, geen rare pieken erin.

mijn redenatie was als volgt: hoe groter oppervlak van t filter hoe meer doorlaat, en hoe minder bochten, hoe minder weerstand, dus uiteindelijk meer lucht je motor in, wel compenseren met grotere sproeiers!

al reed een ander visablok met dezelfde sproeierbezetting in een Acadiane (met standaard dyane turbo) ook goed.

greetzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie