Zelfgemaakte Powertube met foto's

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Zelfgemaakte Powertube met foto's

Bericht door Erikjan » do 6 jun, 2013 10:35

Ik ben een avondje aan het knutselen gegaan.
Eerst het metalen plaatje wat zit gepuntlast op de koeltunnel netjes los geboord.
Mocht het mislukken kan ik hem altijd weer netjes dichtmaken.

daarna een plaatje gemaakt in het model van de koeltunnel vervolgens een plaatje rond gebogen en dicht gelast zo dat het een buisje met een diameter van 55mm is geworden. Dit iets scheef afgeslepen en op het plaatje gelast. dit zit met een paar zelf borende parkers op de koeltunnel en is de aansluiting voor de powertube.

Afbeelding

Het meeste werk is nu gedaan. Ik heb voor het passen een stuk 70mm pvc gebruikt en 2 rubberen bochten op maat gemaakt. De pvc buis wordt vervangen door een aluminium buis. Hoogglans gepolijst staat leuk onder de kap :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de koplampbeugel wel iets moeten verbouwen en zal ook een nieuwe plaats voor de bobine moeten maken.

Zaterdag gaan we op de testbank om te kijken of het winst oplevert.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 6 jun, 2013 10:52

Vooral naar dat laatste ben ik benieuwd. Ziet er netjes uit hoor.

Heb je ook nog iets tussen de bevestiging op het ventilatorhuis gedaan? Kit of isobandje zodat ie daar echt dicht is? Dat was namelijk een puntje van kritiek op de powertube.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 6 jun, 2013 11:09

Hij is nog niet klaar op de foto zit de pvc buis er nog tussen.
Vanavond ga ik de aluminium buis pas maken en ik plak een stukje tochtband tussen de aansluiting met het koelhuis. Die 2 gaatjes van de uitgeboorde puntlassen maak ik ook dicht.

De aansluiting op het koelhuis schilder ik met de zelfde rode hammerite die op het koelhuis zit.

Geweldige verf trouwens. Zit er al van 2007 op Blijft goed zitten als je er een lapje terpentine over haalt is hij weer als net gespoten.

En die tywraps worden uiteraard vervangen door slangenklemmen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 6 jun, 2013 12:35

(even mijn bescheiden mening)
Volgens mij gaat bij jouw conversie het volgende fout....
de originele opening zit in de vlucht van de ventilator, bij jouw staat hij haaks op de vlucht daarvoor werkt het bij jullie niet..

Dus de oriignele opening wijst naar rechts (waar de lucht heen wil)

bij jouw zit hij naar boven (waar de lucht niet heen gaat).

hoop je begrijpt wat ik bedoel anders maak ik vanavond tekeningen

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 6 jun, 2013 12:41

Ik begrijp wat je bedoeld. Het zal waarschijnlijk beter zijn aan de zijkant anders had citroen hem ook wel boven op gezet inderdaad.

Wat ik wel met eigen ogen heb gezien is dat de versie van Burton op de meeste auto's een paar pk meer oplevert. En er werd niets veranderd aan de instelling van de bank. Gewoon 2 runs achter elkaar 1 met slang aangesloten en 1 met slang los. Het kan dus wel iets doen. Buis naar de zijkant gaat helaas niet passen onder mijn motorkap. Deze oplossing is al krap zat.


We gaan het zien zaterdag, Ik vind het er in elk geval wel mooi uit zien z'n buis onder de kap.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 6 jun, 2013 13:28

happertje maken aan de binnenkant van je koeltunnel, zodat er wel veel lucht de buis in gaat.
je kan het verschil van over/onderdruk in je turbotube dan meten met een doorzichtige tuinslang in een U te houden, een beetje lhm oid erin en een kant aansluiten op je filter / turbotube.

lijkt me de moeite om dat nog ff snel te proberen voordat je daarheen rijdt, zodat je weet dat je druk hebt en hoeveel.

greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 6 jun, 2013 13:38

Goed idee van die zelfgemaakte drukmeter.
Ga zeker wat experimenteren. Ik hoop vanavond nog.

Als ik tijd heb maak ik ook nog een originele zij uitloop na om te meten wat het verschil is. Ik heb als het goed is nog ergens een koeltunnel liggen met de originele uitloop er aan. Ik heb nog even zitten kijken naar de ventilator van de eend maar ik heb het idee dat die zo ver naar voren zit dat het weinig verschil uit haalt of de uitloop opzij of omhoog steekt.

Ik denk de 0.6 bar die ik op sommige sites tegen kom is gemeten met het luchtfilter niet aangesloten en het uit einde van de tubotube dicht.
Als je hem aansluit gaat er heel wat lucht de motor in en moet je nog al wat doen voor je je overdruk krijgt. Ik kan me wel voorstellen dat het zelfs met een overdruk van een paar milli bar de weerstand van het filter makkelijk wordt overwonnen waardoor de motor makkelijker ademt. Maar goed voorlopig is het tot zaterdag koffiedik kijken.

Meten is weten hebben ze mij op school altijd voor gehouden.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 6 jun, 2013 16:47

Erikjan schreef:Goed idee van die zelfgemaakte drukmeter.
Ga zeker wat experimenteren. Ik hoop vanavond nog.

Als ik tijd heb maak ik ook nog een originele zij uitloop na om te meten wat het verschil is. Ik heb als het goed is nog ergens een koeltunnel liggen met de originele uitloop er aan. Ik heb nog even zitten kijken naar de ventilator van de eend maar ik heb het idee dat die zo ver naar voren zit dat het weinig verschil uit haalt of de uitloop opzij of omhoog steekt.

Ik denk de 0.6 bar die ik op sommige sites tegen kom is gemeten met het luchtfilter niet aangesloten en het uit einde van de tubotube dicht.
Als je hem aansluit gaat er heel wat lucht de motor in en moet je nog al wat doen voor je je overdruk krijgt. Ik kan me wel voorstellen dat het zelfs met een overdruk van een paar milli bar de weerstand van het filter makkelijk wordt overwonnen waardoor de motor makkelijker ademt. Maar goed voorlopig is het tot zaterdag koffiedik kijken.

Meten is weten hebben ze mij op school altijd voor gehouden.


Erikjan, dit moet echt 0.06 bar zijn, neem een cx turbo niet de minste auto dacht ik zo deze genereerd dus 0,4 bar overdruk met een echte turbo
net zoals een orginele smart ook 0,4 bar (overdruk)

En vloeistofslangetje hoef je niet te maken want je hebt een meter die tot 0,01 bar nauwkeurig werkt in de vorm van de meter in je 1-2-Spark dashboard op je pc.

Als het echt zo goed zou werken dan had elke auto wel een powertube.......

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 6 jun, 2013 17:01

Elke lucht gekoelde auto dan.

Maar wat ik bedoel is het verschil in druk tussen een powertube die is aangesloten op het luchtfilter of de druk in de tube die is afgedopt. Ik denk dat een afgedopte buis meer druk oplevert dan een die is aangesloten om dat een motor toch snel meer dan 200 m3/h aan lucht verbruikt bij 5000 toeren.

Dat zal dus eerst in het filter geblazen moeten worden. Pas als er meer lucht uit die buis komt kan er eventueel sprake zijn van een overdruk.

Niet dat het een zinnig experiment is, maar ik probeer er achter te komen waar ze die 0,6 bar vandaan halen. Of dat dit inderdaad een typ fout is.

Ik ben misschien een beetje eigenwijs maar ik ga het toch meten vanavond. Mocht ik geen gelijk hebben meldt ik het uiteraard ook.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 6 jun, 2013 17:13

Draad tappen, laspitje aansluiten op je powertube, dan het 1-2-spark slangetje en meten maar....

Als de ventilator echt 0,6 bar overdruk zou genereren, dan hadden we dus nooit het probleem dat er (bijna) geen lucht door de kachelslangen naar binnen komt.
Dan werden we eerder van onze stoel geblazen......

Maar ook ik ben benieuwd.
Zou ook wel eens willen weten wat het vermogen doet als je het hele luchtfilter eraf haalt....

In mijn turbo-eend zie je de (zwarte) rubber slangen gewoon opbollen als de motor op druk komt; er wordt niet voor niets met siliconenslang gewerkt bij turbo motoren...

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 7 jun, 2013 00:07

Hij zit er op,

Zonder powertube zit hij met optrekken eerst op 100 en als hij op toeren komt zakt hij naar 97.

Met powertube wisselt hij tussen 99 en 100 ook op vol toeren.

De mapwaarde ligt met tube dus 2 a 3 hoger dan zonder.

Dat is dan 0.02 tot 0,03 bar?

Ik heb nog niet gemeten met ee afgesloten buis geen tijd voor gehad.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 7 jun, 2013 00:24

Erikjan schreef:Hij zit er op,

Zonder powertube zit hij met optrekken eerst op 100 en als hij op toeren komt zakt hij naar 97.

Met powertube wisselt hij tussen 99 en 100 ook op vol toeren.

De mapwaarde ligt met tube dus 2 a 3 hoger dan zonder.

Dat is dan 0.02 tot 0,03 bar?

Ik heb nog niet gemeten met ee afgesloten buis geen tijd voor gehad.

Ja, helemaal correct. dit is dan inderdaad 0.03 bar zoals ik reeds voorspelt had.....

Dus dit zal je rond de 1 pk geven.......



Eigenlijk gebeurt er hetzelfde met mijn Smart turbo, vanaf 1800 toeren klimt de meter naar de 100 en pas bij 2200 toeren begint hij echt druk op te bouwen........ maar als hij dan ook druk begint op te bouwen dan is er ook geen houden meer aan en wordt hij alleen maar gestopt door de wastegate....

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 7 jun, 2013 12:20

Dan houden we het maar op ruim 3% meer vermogen dat klinkt beter dan 1pk ;)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 10 jun, 2013 12:02

Zaterdag op de dyno geweest met de powertube en zonder. Dit scheelt 1,5 pk. Valt me niet tegen voor 2 oude luchtinlaat rubbers een een stuk aluminiumbuis. :)

Heb nu 30,14 PK.

Ter vergelijking een burton met standaard blok ging met powertube van 24,58 naar 25,71 pk.

Een ander burton met standaard blok met tube van 24.52 naar 25.87 pk.

Dan was er nog een standaard visa blok zonder tube. Die had na aanpassing van de sproeiers 29,5 pk

Dit zijn de vermogens gemeten aan de wielen. Zonder omreken factoren naar krukas pk's en en andere onbekende variabelen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 10 jun, 2013 15:52

ik had op mijn visablok met turbotube 34.44 pk, natuurlijk ook aangepaste sproeiers. helaas toen tijdens de rollenbankdag geen extra pk's gevonden, ik had em zelf al optimaal afgesteld :)

Afbeelding
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie