olievulpijp Visa

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

olievulpijp Visa

Bericht door Ronnie1 » ma 25 jul, 2011 20:16

Het begon met een klein plasje in het luchtfilter. Daarna kwamen er een paar druppels onder de auto. Waar komt dat toch vandaag dacht ik. Hmm, bij het luchtfilter is alles wel erg vettig. Alles om het luchtfilter zat onder de olie. Van de kachelbuizen tot aan de bobine. Allemaal spetters. Ik dacht dat dat kwam omdat de slang niet goed op het luchtfilter zat dus heb deze er weer goed opgezet.

Een stuk gereden, en het filter eens opengemaakt. Wat een slachtveld! Alles onder de olie.

Het lijkt mij dus duidelijk dat mijn olievulpijp is overleden. De auto heeft 10 jaar stilgestaan dus heel gek lijkt me dat ook niet.

Nu is mijn vraag, de vulpijp van de Visa is niet hetzelfde als die van de 2cv. Zijn ze wel uitwisselbaar? Waar zou je nog ergens een vulpijp voor een Visa kunnen krijgen?

Het systeem is bij een Visa net wat anders als bij een A-type. Bovenaan de vulpijp zit een dikke slang naar het luchtfilter, en onderaan zit een slang met een Y splitsing. De ene helft gaat naar de peilstok en de andere helft ook naar het luchtfilter.

Race
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
Locatie: Oosterend (Texel)

Bericht door Race » di 26 jul, 2011 10:38

Van Cats' website:
•Fitting a 602 breather system.
When you use the breather system as on the 602cc, so without the addtional tube to the airfilter, the engine sump pressure will be much lower then with the visa system, giving less change of leaking.

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 26 jul, 2011 10:41

Eigenlijk is dat dus nog beter? Of is die druk juist nodig?

Race
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
Locatie: Oosterend (Texel)

Bericht door Race » di 26 jul, 2011 12:18

Volgens mij kun je niet snel te weinig onderdruk hebben, maar misschien dat de experts daar meer over kunnen zeggen. Ik ben van plan om mijn Visa blok (ligt nog op de plank) ook op te bouwen met een normale vulpijp,

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 26 jul, 2011 12:39

Er zijn natuurlijk best wat visa blok rijders.

Misschien nog wat aanvullende informatie. De dikke bovenste slang blaast altijd als een ketter en de dunne gedeelde slang zuigt en blaast een beetje. Wat er gebeurt met gas op de plank weet ik niet.

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » wo 27 jul, 2011 16:53

Ik heb een nieuwe pijp gevonden die werkt. Een 2cv pijp was toch niet zo'n goed idee. Ik houd het ook liever origineel.

Nog 1 vraagje, moet de vlotterhoogte van een Visa nou op 16 of op 18 mm?
Laatst gewijzigd door Ronnie1 op wo 27 jul, 2011 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 27 jul, 2011 17:34

Ook bij de visa carburator moet het vlotterafstelling 18mm zijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 jul, 2011 18:26

volgens Haynes 1mm gemeten vanaf de pakking.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 27 jul, 2011 22:18

Hassie schreef:
Jeroen-citroen schreef:
Ronnie1 schreef: Bij een garage waarvan hier de naam niet mag worden genoemd.
Dit is bij ieder forumlid die de regels heeft gelezen gewoon bekend en hoeft dus niet steeds vermeld te worden.
Wat maakt het nu uit dat Ronnie dat even vermeldt???
Het maakt zoveel uit dat het de laatste tijd een beetje vaak gezegd wordt en het door ons als team van 2cv.nl als het op de hak nemen van de forumregels kan worden opgevat. het voegt verder ook helemaal niets toe aan het bericht waar het in vermeld wordt. Het siert Ronnie1 dat hij 4 minuten na mijn bericht deze zin uit zijn post verwijderd heeft. Als jij er niet over begonnen was had ook ik mijn bericht verwijderd en was er niks aan de hand.
Verdere vragen/opmerkingen hierover via PM.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Race
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
Locatie: Oosterend (Texel)

Bericht door Race » do 28 jul, 2011 09:31

Waarom was de 2cv pijp niet zo'n goed idee? Wil je je overwegingen hier nog neerzetten voor andere mensen die dezelfde actie overwegen?

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » do 28 jul, 2011 14:37

Ten eerste heeft deze aan de onderkant een ander staafje. En het schijnt dat je dan meer onderdruk in het carter krijgt. En aangezien hij een originele had liggen van een 85tiger Visa was voor mij de keus niet meer zo moeilijk. Anders had ik het wellicht wel overwogen om die van de 2cv te monteren. Je moet toch wat, ze worden niet meer gemaakt in tegenstelling tot die van de 2cv.

Ik ga de oude straks doormidden zagen. Ik zal nog foto's posten!

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » zo 31 jul, 2011 00:24

Helaas, het probleem is niet verholpen.

Nadat ik 30 kilometer 115 had gereden stond ik onderaan de snelweg. Ik rook wat olie, en er cirkelde blauwe rook onder de kap vandaag. Dat is niet goed..

Even snel gekeken en de conclusie was duidelijk. Weer heel de carburateur en het uitlaatding eronder.

Ik ben toen rustig naar een benzine pomp gereden en daar het luchtfilterdeksel eraf getrokken. Daar trof ik wederom een dikke plas olie aan. Olie zat ook in de carburateur. Alles drooggedept met doeken en papier.

Rustig verder gereden naar mijn bestemmen en de auto reed niet soepel. Hij stotterde zelfs. Dit zal wel gekomen zijn door de olie in de carburateur.

De auto heeft toen 3 uur stilgestaan en ik ben rustig naar huis gaan rijden. Maximaal 95 kilometers per uur, toen de auto eenmaal in de garage stond was het hele luchtfilter nog droog. Hoe kan dit nou mogelijk zijn? Ik weet het echt niet meer....

Race
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22 jul, 2009 21:40
Locatie: Oosterend (Texel)

Bericht door Race » ma 1 aug, 2011 09:31

misschien toch eens even een onderdruk meter maken.

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » vr 5 aug, 2011 09:31

Uiteindelijk toch maar de kolom test gedaan.

Stationair zoog hij erg mooi aan, maar bij iets of wat toeren kwam er al aardig wat overdruk. Bij ongeveer half gas werd de olie de kolom al uitgeblazen. Dat is natuurlijk niet goed, de conclusie dat er dan een zuigerveer gebroken moet zijn is getrokken.

Het blok gaat er nu uit en afwachten maar weer.

Helaas!

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

olievulpijp

Bericht door Le Patron » ma 12 sep, 2011 10:31

Ik zou denken dat wanneer het een zuigerveer is je dit probleem eerder hebt dan na 30 km.

Als de olie van de vulpijp niet goed weg loopt door het retourpijpje, dan heb je na een aantal km problemen dat het oliepeil in het potje te hoog wordt!
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie