knipperende verlichting

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

knipperende verlichting

Bericht door 2cvzeeland » vr 24 mei, 2013 23:35

Hallo iedereen,


Laatste tijd heb ik problemen gehad met mijn dynamo. Nu heb ik deze vandaag vervangen. Nu merk ik dat tijdens het rijden mn verlichting knippert. Niet helemaal aan en uit, maar constant "flikkeren".

stationair is er niets aan de hand. Laadspanning is netjes 14.1V probleem is er zowel bij rijden en stilstaan, nooit bij stationair, altijd bij gas geven en/of rijden.

Heeft er iemand ideeën wat dit kan zijn? Zelf denk ik eventueel aan de spanningsregelaar, maar aan de andere kant lijkt dit me sterk, aangezien ik geen rare meetspanningen kan ontdekken..

Wie o wie kan me helpen? Op google heb ik dit probleem vaker gezien, echter nog geen oplossing kunnen ontdekken!

Wie o wie kan me helpen?

Thnx in advance!!!
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » za 25 mei, 2013 01:39

Als je geen verschil meet maar tegelijk wel je licht gek ziet doen, is er misschien iets met je contactrol(interne van de lichtschakelaar). Als die vies is krijg je ook gekke kwalen.

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 01:42

Maus0611 schreef:Als je geen verschil meet maar tegelijk wel je licht gek ziet doen, is er misschien iets met je contactrol(interne van de lichtschakelaar). Als die vies is krijg je ook gekke kwalen.
Thnx voor de tip, maar dit lijkt me niet. Het is echt sinds de nieuwe dynamo, en het heeft een vaste frequentie..
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 25 mei, 2013 07:53

Als ik het me goed herinner is dit verschijnsel alleen maar bij een bepaald toerental. Het is het verschil in accuspanning en laadspanning.
Kan geen kwaad, met een andere spanningsregelaar is het waarschijnlijk opgelost.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 25 mei, 2013 09:29

kijk eens of je nieuwe dynamo een interne spanningsregelaar heeft. Als dat zo is heb je twee spanningsregelaars en dat kan leiden tot oscillatie: ze regelen tegen elkaar.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » za 25 mei, 2013 13:11

een paar jaar geleden had ik ook last van flikkerende verlichting - na enig zoekwerk bleek de oorzaak gelegen te zijn in versleten koolborstels van de dynamo, deze maakten slecht contact omdat ze op waren ofwel te kort om goed contact met de koperbaan te maken. een nieuw setje koolborstels er in - 5 minuten werk en een paar € verder en klaar was de klus.

als je echter een nieuwe dynamo gemonteerd hebt lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een probleem hebt met de koolborstels - voor de zekerheid kan je dit natuurlijk altijd even controleren ... het oplossen van problemen vindt vaak plaats door dingen te controleren en te meten om mogelijke oorzaken uit te sluiten

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 14:02

azuiper schreef:een paar jaar geleden had ik ook last van flikkerende verlichting - na enig zoekwerk bleek de oorzaak gelegen te zijn in versleten koolborstels van de dynamo, deze maakten slecht contact omdat ze op waren ofwel te kort om goed contact met de koperbaan te maken. een nieuw setje koolborstels er in - 5 minuten werk en een paar € verder en klaar was de klus.

als je echter een nieuwe dynamo gemonteerd hebt lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een probleem hebt met de koolborstels - voor de zekerheid kan je dit natuurlijk altijd even controleren ... het oplossen van problemen vindt vaak plaats door dingen te controleren en te meten om mogelijke oorzaken uit te sluiten
Thnx, maar voordat ik hier iets plaats heb ik alle (mij bekende) opties al uitgesloten. Qua elektra redt ik het allemaal wel normaal (das t makkelijke deel).

Maar thnx voor je suggestie
Laatst gewijzigd door 2cvzeeland op za 25 mei, 2013 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 14:03

Bertje Beige schreef:Als ik het me goed herinner is dit verschijnsel alleen maar bij een bepaald toerental. Het is het verschil in accuspanning en laadspanning.
Kan geen kwaad, met een andere spanningsregelaar is het waarschijnlijk opgelost.
Helaas, alle toerentallen behalve stationair
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 14:08

RobM schreef:kijk eens of je nieuwe dynamo een interne spanningsregelaar heeft. Als dat zo is heb je twee spanningsregelaars en dat kan leiden tot oscillatie: ze regelen tegen elkaar.

Gr Rob
Klinkt goed rob, zal dit es onderzoeken... Al lijkt het me ergens niet.. dynamo komt van onze vrienden uit zuthpen. Staat geen merk op maar lijkt 1op1 op een iskra..

Aangezien hij redelijk goedkoop was lijkt het me bijna niet dat er een regeling inzit. Behalve de gelijkrichter uiteraard..
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 17:12

Het lijkt er dusver idd op dat de spanningsregelaar er vanfaf moet. Wanneer ik deze verwijder blijft mn spanning exact hetzelfde!

Ik ga eens even een testrondje doen met mn voltmeter dr aan om te kijken of ook tijdens het rijden mn spanning netjes constant blijft..
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 19:23

inmiddels testrondje gedaan.

Spanning op de accu is tijdens het rijden 12.5 volt constant. Met licht aan 12.2 volt.

Stationair 12.5 volt, motor uit exact 12 volt.


Hoort de spanning tijdens het rijden eigenlijk geen +/-13.5 volt te zijn?

Tevens vind ik het eigenlijk wel een raar verhaal dat ik geen spannignsregelaar nodig zou hebben bij een dynamo van 69 euro...
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 25 mei, 2013 20:31

Zelfs al zou de dynamo een ingebouwde spanningsregelaar hebben
moet deze toch gevoed worden met een spanning op de de kleine aansluiting.
Gebruikelijk via een lampje als indicator.
Ga er maar van uit dat de nieuwe dynamo ook geen regelaar heeft en sluit gewoon de standaard regelaar aan.
Je kan een andere proberen maar een beetje flikkeren is niet ongebruikelijk bij een noem het maar overgangs toeren waarbij de dynamo zoveel gaat leveren dat de regelaar begint te werken.
De electronische versies lijken daar zelfs nog meer last van te hebben.
De spanning moet toch wel naar de 14 volt gaan bij hoger toeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » za 25 mei, 2013 20:45

André Post schreef:Zelfs al zou de dynamo een ingebouwde spanningsregelaar hebben
moet deze toch gevoed worden met een spanning op de de kleine aansluiting.
Gebruikelijk via een lampje als indicator.
Ga er maar van uit dat de nieuwe dynamo ook geen regelaar heeft en sluit gewoon de standaard regelaar aan.
Je kan een andere proberen maar een beetje flikkeren is niet ongebruikelijk bij een noem het maar overgangs toeren waarbij de dynamo zoveel gaat leveren dat de regelaar begint te werken.
De electronische versies lijken daar zelfs nog meer last van te hebben.
De spanning moet toch wel naar de 14 volt gaan bij hoger toeren.
Thnx, denk dat ik maar ook gewoon een andere spanningsregelaar probeer. 1 op voorraad is nooit weg...
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 26 mei, 2013 19:19

elpunto schreef:inmiddels testrondje gedaan.

Spanning op de accu is tijdens het rijden 12.5 volt constant. Met licht aan 12.2 volt.

Stationair 12.5 volt, motor uit exact 12 volt.


Hoort de spanning tijdens het rijden eigenlijk geen +/-13.5 volt te zijn?

Tevens vind ik het eigenlijk wel een raar verhaal dat ik geen spannignsregelaar nodig zou hebben bij een dynamo van 69 euro...
Deze waarden laten zien dat je dynamo niet bijlaad. Toch even verder zoeken

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 18:41
Locatie: Scharendijke

Bericht door 2cvzeeland » zo 2 jun, 2013 23:45

Ondertussen andere spanningsregelaar dr in geknoopt. Helaas had ik nu mn multimeter even niet in de buurt.

Volgende week even meten... Ben benieuwd..
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Plaats reactie