deel revisiemogelijk?

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

deel revisiemogelijk?

Bericht door Erikjan » do 15 aug, 2013 10:45

Mijn bak schakelt niet lekker naar de 3e moet heel rustig anders kraakt de boel.

Is het mogelijk alleen de synchro ring van de 3e te vervangen? Of ben je dan 2 maanden later de rest aan het vervangen?

De bak is gereviseerd toen ik de pickup heb gebouwd, daarna 65.000 km mee gereden.

Ik gebruik versnellingsbak olie van MPM speciaal voor klassiekers zonder schadelijk toevoegingen.

Is voor het vervangen van alleen de synchro ring van de 3e speciaal gereedschap nodig?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 15 aug, 2013 13:31

synchroringen kun je bij een eendenbak niet zomaar los vervangen. (kan geloof ik wel maar alleen met veel kennis en speciaal gereedschap) en de 2 en 3 zitten bij elkaar. dus dat wordt de schakelmof 2-3 vervangen.

bel degene eens waar de bak destijds geweest is en vraag zijn mening eens. met een beetje geluk kom je samen tot een goede (lees: betaalbare) oplossing.

greetzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 15 aug, 2013 14:06

Punt is dat het via een "grarage" is gelopen die inmiddels failliet is na het een en ander aan broddelwerk afgeleverd te hebben.

Ik weet die garage het liet doen door een man die Leenders heet, maar daar kan ik niets meer van te vinden op internet.

Wel jammer had gehoopt dat het simpel te vervangen was.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 15 aug, 2013 14:40

Meestal is het veertje versleten.
Helaas moet ie dan toch uit elkaar.
Ik heb het ook al een keer gedaan, kan zonder speciaal gereedschap.
Positie van schakelvorken even markeren op de schakel stangen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » do 15 aug, 2013 15:20

Ik weet niet of het reclame is, het was vroeger Produck, Walter Leenders.
Ik stuur je wel een PM met de gegevens uit mijn adresboekje
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 15 aug, 2013 15:29

André Post schreef:Meestal is het veertje versleten.
Helaas moet ie dan toch uit elkaar.
Ik heb het ook al een keer gedaan, kan zonder speciaal gereedschap.
Positie van schakelvorken even markeren op de schakel stangen.
kan het idd ook zijn (had daar ff niet aan gedacht), als walter idd de bak gedaan heeft (en t nu ook weer gaat doen) weet ik zeker dat t goed komt. hij weet precies welke toleranties alles mag hebben en of t idd met t vervangen van t veertje opgelost is of niet (helaas wel eerst de bak uit elkaar halen......)

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 15 aug, 2013 15:57

Of het nu alleen om het veertje gaat of om de synchromof van de 2e en 3e versnelling: de bak hoeft er niet helemáál voor uit elkaar. De pignonas, het differentieel en de priseas kun je laten zitten. Boven- en achterdeksel eraf, schakelassen en vorken uit de weg en je kunt de tandwielen op de primaire as naar voren vegen. achterste (bovenste) lager eraf, achterste tandwiel en afstandsbus eraf en je trekt met wat moeite de primaire as uit het naaldlager van de priseas. Dan het geheel als een lolly schuin naar voren uit de bak halen. Alles wat dieper in de bak zit, draait permanent in de olie. Daar is zelden iets mis mee.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 15 aug, 2013 16:14

Ik heb Walter een mail gestuurd. Bedankt Veller voor het adres.

Het was inderdaad Walter die de bak heeft gemaakt hij heeft er toen een lange overbrenging in gezet. Alleen liep het contact toen via Blaauw en die bestaat niet meer.


De bak van pa heeft hij ook gedaan die draait na 30.000 km nog prima.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 17 aug, 2013 18:43

Bak is bij Walter, even afwachten wat er aan de hand is.
Hopelijk is het verholpen met nieuw veertjes.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 17 aug, 2013 18:45

Mooi geregeld. Gaat vast goedkomen nu. Ben ook eens bij dezelfde Walter geweest met mijn bak.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 27 aug, 2013 22:39

Vandaag goed bericht de bak is al weer klaar. Nieuwe synchro veren en een lager vervangen.

Mooiste is dat een kennis van Walter in de buurt woont en ik de bak daar op kan halen scheelt toch 100 km heen en weer terug rijden!

Hopelijk is de motor ook snel weer in orde de ontsteking heb ik vandaag terug gehad. Kan niet wachten om weer lekker eend te rijden.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 13 sep, 2013 15:02

Gisteravond de bak opgehaald bij Walter. Kreeg nog een bak koffie.

Hij heeft een lager en de synchroringen vervangen. Ook is er nog iets afgesteld wat weet ik niet precies.

De doorvoering voor de pijlstok gemonteerd. Nu kan ik oliepijl checken zonder te schroeven.

De bak was netjes verpakt in plasic folie op naar de volgende 70.000 km.

Met een week of 2 zit de motor weer in elkaar en dan kan ik hem testen.

Wordt vervolgd.

Plaats reactie