Dyane of 2CV?

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
wim 2
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jan, 2013 17:37

Dyane of 2CV?

Bericht door wim 2 » zo 1 mar, 2015 14:05

Een tijd terug met het idee rondgelopen om een 2cv aan te schaffen maar het is toen uiteindelijk een quad geworden.
Op zich wel leuk een quad maar niet ideaal om eens een eindje weg te toeren.

2 Weken terug de quad verkocht en nu ben ik rond aan het kijken op internet voor een 2cv of een dyane.
Vorige week naar een eend geweest kijken uit 1966 (6V) maar links en rechts raad men mij deze af vanwege het feit snelheid (3 versnellingen en max. 70, 80km/uur) en 6V (zwakke verlichting).
Afgelopen dinsdag naar een bedrijf geweest waar men eenden en dyane's restaureert, hij krijgt binnenkort een Dyane binnen.
Op zich vind ik dit ook wel een mooie auto maar ik vraag me alleen af of het rijden in een Dyane ongeveer hetzelfde is als een 2cv.
Is de vering en chassis van een Dyane hetzelfde als van een 2cv?
Het mooie van een eend vind ik hoe deze zich gedraagt in de bochten zou dit hetzelfde zijn als in een Dyane?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 1 mar, 2015 14:44

rijgdrag is gelijk voor de "leek"
als je er zo open in staat en er nog niet veel van weet, dan zit het verschil echt in de looks en de iets luxere uitrusting van de dyane tegenover de eend.

ook sleutelt een eend net wat makkelijker, maar ik vermoed dat dit niet echt een ding is wat meespeelt in deze beslissing.

en, je hebt met een eend net wat meer "hey die had ik vroeger ook" dan met een dyane
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

wim 2
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jan, 2013 17:37

Bericht door wim 2 » zo 1 mar, 2015 15:15

Merci Spookeend voor je snelle reaktie, hier kan ik wat mee!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 1 mar, 2015 16:12

Dyanes zijn op dit moment nog steeds minder populair dan eenden, wat inhoudt dat Dyanes goedkoper in aanschaf zijn dan eenden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 1 mar, 2015 17:20

Eend is gemakkelijker om aan te sleutelen en "schattiger" een dyane is zeldzamer en daardoor eigenlijk ook wel erg leuk. Dyane is wat meer auto, zit gewoon iets beter in elkaar.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 1 mar, 2015 17:32

Als je bedoeld dat er veel meer schroeven in een dyane zitten heb je gelijk :lol:
diverse Citroens, wat anders.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 1 mar, 2015 18:14

De Dyane is wel iets comfortabeler dan een 2cv maar minder waarde vast en als je bij de motor moet dien je meer los te schroeven. Daarnaast zijn niet alle onderdelen meer verkrijgbaar wat bij de 2cv wel het geval is. Daar kan je bijna alles nog van krijgen. Met name goed origineel plaatwerk is lastig.
Techniek is nagenoeg gelijk aan de 2cv. Als je een aanschaft dus kijken naar een gaaf exemplaar kwa plaatwerk en carroserie.

Als je iets anders wil dan een standaard 2cv dan een dyane.
Wil je een waardevaste auto met betaalbaar en vindbare onderdelen dan de 2cv.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 1 mar, 2015 18:38

Ik zou zeggen begin met een eend want no thing beats the Original.
In mijn ogen nooit overtroffen door wat voor a-type dan ook.

wim 2
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jan, 2013 17:37

Bericht door wim 2 » zo 1 mar, 2015 23:07

Bedankt voor jullie reaktes.
Ga toch eens kijken naar de dyane, ben toch benieuwd.
Volgens de restaurateur was deze in goede staat, dus chassis hard en nog goed in de originele lak.
Kleur beige.
De vraagprijs is 3800 euro, niet goedkoop voor een dyane teminste.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 2 mar, 2015 07:01

Kijken kan geen kwaad en vragen staat vrij :)
Succes met overdenkingen. Ga zeker even in alletwee rijden.
Citroén rolls better than a Rolls!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 2 mar, 2015 10:50

Bull Frog Blue schreef:
De Dyane is wel iets comfortabeler dan een 2cv maar minder waarde vast en als je bij de motor moet dien je meer los te schroeven. Daarnaast zijn niet alle onderdelen meer verkrijgbaar wat bij de 2cv wel het geval is.
Welke Dyane onderdelen zijn dan niet meer verkrijgbaar?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 2 mar, 2015 11:32

Zie eerdere post dan zie je het antwoord ;)
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3033
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 2 mar, 2015 12:32

Als je een nette Dyane koopt, wat ik voor die prijs wel verwacht, dan kun je alles wat je later nog nodig hebt gewoon kopen hoor.
Het valt reuze mee wat er allemaal te koop is voor een Dyane.
Het onderhoudsspul is zeker geen probleem.
(Zei iemand die er 2 heeft....)

wim 2
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jan, 2013 17:37

Bericht door wim 2 » ma 2 mar, 2015 12:48

Ik woon in frankrijk, misschien dat het hier nog makkelijker is om aan onderdelen van een dyane of 2cv te komen dan in Nederland, of niet?
Alhoewel de prijzen van een 2cv hier ook al hoog zijn, soms misschien nog duurder als Nederland.
Maar er worden nog altijd 2cv's vanuit frankrijk naar nederland geimporteerd dus,.......

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 2 mar, 2015 14:08

Voor het gewoon onderhoud is alles te krijgen. Dyane en 2cv delen wat dat betreft (bijna) alle onderdelen. Specifieke dyane onderdelen/plaatwerk is iets (klein beetje) moeilijker, maar wat dat betreft word er ook steeds meer nieuw gemaakt. Maar voor die prijs die je noemt mag je een goed rijdende en nette dyane verwachten. Hier en daar een bustje deukje of lakbeschadiging, maar in ieder geval geen grote roestplekken e.d.

Plaats reactie