Spannings regelaar kapot - vervangen start nog niet

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gesloten
Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Spannings regelaar kapot - vervangen start nog niet

Bericht door Delfosso » ma 29 nov, 2004 16:44

Hallo,

Gisteren avond heb ik zo'n 150 km gereden. Met waarschijnlijk een kapotte spaningsregelaar.

Bij thuiskomst was de accu wat gaan lekken.

De volgende dag wilde ik de eend voor de deur zetten, alleen ze starte niet meer. Het enige wat je hoort is KRANG!.

Zojuist een nieuwe spanningregelaar (electronische) er in gezet. De zwarte draad op de massa aansluiting. De witte draad op EWT en de gele vanaf contact op de andere aansluiting.

Toen weer contact aangezet en nog steeds alleen KRANG!. de spanningsregelaar werd erg warm en begon te stinken. Snel contact uitgezet. Waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Dus geel en wit omgedraaid. Maar ook dat hielp niet (lampje contact op dashboard brand niet meer)

De zekeringen zijn nog prima in orde en mijn lampen branden nog wel wat zwakker dan normaal.

Wat doe ik fout en hoe kan ik mijn dolly weer laten starten en rijden.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 29 nov, 2004 16:47

Hoi

Als je spanningsregelaar kapot is en je accu lekt zou ik die ook maar vervangen, waarschijnlijk is hij stuk gegaan van de stukke spanningsregelaar. wat uit je accu lekt lost je hele eend op.

Als er nu rook uit je spanningsregalaar is gekomen is hij waarschijnlijk weer stuk.

en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 29 nov, 2004 16:54

Frank Munneke schreef:Hoi

Als je spanningsregelaar kapot is en je accu lekt zou ik die ook maar vervangen, waarschijnlijk is hij stuk gegaan van de stukke spanningsregelaar. wat uit je accu lekt lost je hele eend op.

Als er nu rook uit je spanningsregalaar is gekomen is hij waarschijnlijk weer stuk.

en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
Welke draadjes moet ik dan waar aansluiten op de spanningsregelaar
Zwart = massa? Geel is contact? en Wit is Dynamo?

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 29 nov, 2004 17:09

Draden op de auto meten met een proeflampje.
Op de regelaar zitten de aansluitingen voor exc. = dynamo dunne draad.
Massa
en geschakelde plus.
Als je de exc aansluiting op de dynamo los trekt , en je zet het klemmetje van de spannigszoeker op de plus ,dan kan je de massadraad vinden als het lampje brandt.
De geschakelde plus vinden door het klemmetje over te zetten naar de min pool , het contact aan en de draden ( op de auto) meten. brand de spanningszoeker nu , dan kan die op de aansluiting +van de regelaar.
Je schrijft dat er op het dashbord geen dynamolampje brand. Als je er geen als accessoire hebt gemonteerd , is er ook geen een. In een 2CV zit er standaard geen een.
Als overigens je accu leeg is , en je vervangt de regelaar , start de auto nog steeds niet ,omdat de accu zichzelf niet oplaad, Maar als hij heeft overgekookt,dan is hij , zoals Frank al schreef, kapot, of op zijn minst erg beschadigd.
Daffy

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » ma 29 nov, 2004 17:11

Frank Munneke schreef:Hoi


en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
er zit wel nog spanning in de accu want anders ben ik er benieuwd naar hoe je je spanningsregelaar kan laten roken zonder spanning?
waarschijnlijk hoor je alleen nog je startrelais (je hoort een tikje) en er zit dus niet voldoende spanning in je accu om je startmotor rond te draaien.
ik zou ook zeggen: vervang je accu en probeer erachter te komen wat de juiste aansluiting is voor je spanningsregelaar. als je motor weer loopt gelijk ff je spanning op de accu checken (tussen de 13,9 en 14,5 volt max.)
is die hoger dan vrees ik dat je weer een nieuwe regelaar moet kopen!
suc6 ermee,

Job

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 29 nov, 2004 17:21

Job schreef:
Frank Munneke schreef:Hoi


en er zit zo te horen geen energie meer in je accu en dus zal hij nooit starten zonder extra accu/aanduwen
er zit wel nog spanning in de accu want anders ben ik er benieuwd naar hoe je je spanningsregelaar kan laten roken zonder spanning?


Job
Is het normaal dat een spanningsregelaar erg warm wordt?? Ook nu ik de stekkertjes heb omgedraaid (geel en wit) rookt ie niet meer maar wordt wel warm.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » ma 29 nov, 2004 17:29

nou wat is warm. mijn spanningsregelaar (electronische) wordt ook wel een beetje warm (aan de onderkant) maar niet echt heet ofzo. maar zou voordat je opnieuw gaat straten controleren of je ansluiting van je regelaar nu wel goed is!!

suc6,

Job

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 29 nov, 2004 20:05

Ben er bijna uit.

De draadjes zitten nu voor 99% zeker weten goed. Spanningsregelaar wordt ook niet meer warm bij inschakelen van contact.

Nu zou ik de auto dus kunnen laten aanduwen om hem te kunnen starten. Echter wanneer ik start en de startmotor moeizame geluiden maakt.

Ontstaat er een zure stank die lijkt vanaf de accu te komen. Denk zelf dat ik beter niet kan starten maar eerst de accu vervangen. Of kan het geen kwaad om met een matige stinkende accu te starten en deze later te vervangen. Want weet niet helemaal zeker of die vreemde lucht van de accu komt.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 29 nov, 2004 20:21

Die zurige lucht is je accu.

Ik zou hem eerst vervangen, hoogstwaarschijnlijk is ie kapot. Goed kan het zeker niet zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 29 nov, 2004 20:37

en wat er uit je accu komt eet je eend op
:-(

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 30 nov, 2004 22:20

DMV een test lampje heb ik eindelijk de spannings regelaar goed aangesloten. Mijn eendje rijd weer morgen ff de accu laten doormeten en zonodig vervangen.

Bedankt voor het advies het topic kan wat mij betreft dicht.

Gesloten