Visa blok + welke bak?

Alles over visa-conversies.
Gesloten
Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Visa blok + welke bak?

Bericht door Bullit » zo 4 mei, 2003 10:34

Welke bak kun je combineren met een visa blok in een 2cv6?

Visa blok met diafragma koppeling + 2cv6 blok met diafragma koppeling moet volgens mij goed kunnen wat betreft aansluiten. Diafragma, dus dun vliegwiel, betekent een langere prise as (40 mm.?), zodat de extra overbrugging t.g.v. een afstandsbeugel met sensoren geen problemen zou moeten veroorzaken?? Toch??
Op die manier hoef ik het vliegwiel niet aan te passen geloof ik.

--Overigens: Naar mijn mening wordt er wat makkelijk gedacht over het afdraaien van vliegwielen. Alleerst heeft citroën destijds natuurlijk goed nagedacht over welk gewicht optimaal is voor dagelijks gebruik (OK, voor race gebruik misschien te zwaar.)
Maar ook: vliegwielen worden gebalanceerd, als je het afdraait, ruilt of zelfs verdraait t.o.v. de krukas klopt er toch niks meer van die balans?!
Het lijkt mij dat je anders zo duurzame visa-blokje dan snel nieuwe lagers nodig heeft. Bedrijven die dit voorstellen en aanbieden zouden beter moeten weten en de klanten op z'n minst waarschuwen!--

Welke combi's koppelingshuis zijn er mogelijk?:
(onderstaand zijn combinaties die ik hier of daar opgevangen/gelezen heb maar ik weet of ze kloppen)

1. visa blok- beugel- 2cv6 koppelings huis en koppeling- 2cv6 bak?

2.visa blok- beugel- 2cv6 koppelingshuis + kopp. - bak Dyane

3.visa blok-visa koppelingshuis + koppeling- i.c.m. -Ami super bak/ -GS 1015 bak

Welke bakken kun je reeël vinden?

Een niet 2cv6 bak zou handig zijn i.v.m. opvangen van grotere krachten en voor een iets langere eindoverbrenging.

Wie heeft ervaring hiermee en heeft misschien antwoorden op bovenstaande vragen en stellingen?

Alvast bedankt, Bullit

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » ma 5 mei, 2003 12:21

zelf heb ik gewoon visa-blok met orginele koppeling en vliegwiel aan mijn 2cv6 bak gehangen.
Koop wel een sensor beugel bij burtoncarcompany, deze beugel gaat namelijk tegen je koppelingshuis aan en niet tussen motor en koppelingshuis. Daardoor krijg je te veel ruimte en steekt je price as niet ver genoeg in je koppeling/vliegwiel.

Andere versnellingsbakken zijn leuk, maar lastig te krijgen, de acceleratie neemt af en topsnelheid niet echt toe. Dit komt omdat een eend een hogere luchtweerstand heeft dan een visa.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 5 mei, 2003 14:50

welk koppelingshuis zit er tussen je motor en je bak, die van je eend dus? (anders zou je geen beugel nodig hebben.)

-Moet je dan gaten zagen in je 2cv6 koppelingshuis om je sensoren doorheen te steken?
-Heeft het visa-vliegwiel dan genoeg plaats of moet je de getande ring iets naar de motor toe verschuiven? Startmotor?

B.

morbin
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 18:35
Locatie: Castricum

Bericht door morbin » ma 5 mei, 2003 23:31

Bullit schreef:welk koppelingshuis zit er tussen je motor en je bak, die van je eend dus? (anders zou je geen beugel nodig hebben.)

-Moet je dan gaten zagen in je 2cv6 koppelingshuis om je sensoren doorheen te steken?
-Heeft het visa-vliegwiel dan genoeg plaats of moet je de getande ring iets naar de motor toe verschuiven? Startmotor?

B.
Ik ben net klaar met een visa motor in mijn eend te bouwen.
Heb mijn eenden bak uit 86 met schijf remmen gebruikt en een orginele nieuwe koppeling.Heb een beugel gebruikt die tussen motor en bak komt van 1 cm dik aan de andere zijde komen twee ringetjes van uiteraard ook 1 cm dik. Ik heb dit alles besteld bij v.d.Berg er zit een goede uitleg bij over het maken van de twee sensor gaatjes in de bak en over het aansluiten van de computer. Als je het ook zo wil doen; Zet van te voren je eende motorsteunen op je visa blok en verbuig je koppelings hevel 1 cm richting motor (even warm stoken) Dit ivm dat je kopp kabel anders niet ver genoeg gesteld kan worden.Ik heb hem met een flinke moer opgevuld, maar da's niet echt mooi, profesioneel etc. Kjk ook eens op CATS site en de rest van dit forum
Liever knutselen en trots rijden, dan niets doen en lijden.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 6 mei, 2003 14:53

kijk dat buigen van de koppeling en de afstand tussen koppelingshuis en motor is natuurlijk niet goed.

Ik heb het op de zelfde manier gedaan, echter ik heb maar 3,5 mm tussen het 2cv koppelingshuis en de visamotor (door middel van vulringtjes).
Hierdoor heb je minder kans dat je price-as uit de koppeling loopt en je hoeft je koppelingshefboom niet te buigen.
De sensorbeugel zit achter het koppelingshuis aan de draadeinden.
En bullit ik heb inderdaad gaten moeten boren voor de sensors.
Aan het vliegwiel heb ik niets gedaan, als je echter de starterkrans naar de motor toeduwt kan je met de burton beugel het koppelingshuis koud tegen de motor plaatsen (dit is eigelijk de ideale opstelling)

Zo weinig mogelijk aanpassingen, dat is dus het beste

EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Bericht door EL_Robino » di 6 mei, 2003 20:41

De beugel die van den Bergh levert is slechts 5 mm breed i.p.v eerder genoemde 1 cm, Hierdoor steekt de prise-as inderdaad wat minder ver in het toplager, maar ver genoeg . Als je echter het blok monteert kun je gelijk die bus vervangen (kleine moeite) en zou je de nieuwe iets minder ver in het vliegwiel kunnen terugmonteren.
Als je oplet wat voor type bak je monteert hoef je zowieso niet bang te zijn dat je prise-as je koppeling uitloopt. Nieuwe type koppeling met lange prise-as vertanding (bak na 1981 geloof ik) En oude type koppeling met korte prise-as vertanding. Aca-bak zou je kunnen proberen maar ben het met Peter eens dat die niet veel voordelen hebben. Aca's hebben toch al veel snelheidsverschil met wind mee of tegen..Je gebruikt trouwen ook de visastartmotor omdat een visavliegwiel meer tandjes heeft

Afdraaien van je vliegwiel hoeft dus inderdaad niet, ben er ook niet echt een voorstander van, zal niet de eerste keer zijn dat er een door de motorkap vliegt.

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

bak en lager

Bericht door TheSeend » wo 7 mei, 2003 19:02

Ok, mijn ervaringen met een visablok:
- Trekt beregoed.
- Is slecht voor elke eendebak

Wat je kunt doen om de leeftijd van de bak iets te verlengen is het volgende:
- Zorg dat je een goede bak hebt.
- Trek het huis achterop de bak er af en borg de beide ringen extra. Indien je het nog niet vertrouwd dan die ringen vastlassen. Betekent meteen wel dat een revisie er niet meer in zit.
- Vervang het lager op de krukas door een naaldlager. Deze zijn langer waardoor de prise-as minder speling heeft.

Een bak opgebouwd volgens strengere toleranties door die 4x4 specialisten in engeland houden het standaard maar zo'n 5000 - 10.000 km uit.

Ik heb zelf meegemaakt dat nagenoeg alle lagers rond de prise-as waren verdwenen. Gevolg: prise-as danst vrolijk rond en sputtert an passant ook ff alle olie naar buiten. Niet fijn als je net de Port Normandie hebt gehad en je bak begeeft het en je moet over twee dagen weer aan het werk...

Een visa motor geeft het enorme voordeel van meer power, maar zelfs met mijn eend trek ik bij het stoplicht de meeste middenklassers eruit. Leuk gezicht als in eens alle auto's toch maar weer rechts gaan rijden op een stukje twee baans bij een stoplicht. 'Toch die eend maar niet inhalen'.

Een visamotor geeft geen hogere top. Als je een snelle rijder bent dan zou ik het voor de levensduur van je bak zeker nalaten om een visablok te installeren. Als je een rustige rijder bent en je rijdt veel in de bergen, dan kan het blok een voordeel zijn. Maar de enorme trekkracht nodigt heel erg uit tot snel optrekken.

Dus bedenk je goed. Als je je kunt bedwingen dan zou je het kunnen overwegen. Als je graag snel optrekt zorg dan er gewoon voor dat je eend met standaard blok in tip top conditie is, dan kun je nog rustig mee met het andere verkeer.
Enige momenten dat je profijt van het blok hebt is in de bergen, bij inhaalacties van 80-100 en bij koud weer goed kunnen starten. Maar dat laatste lukt ook bij een goed onderhouden blok en vooral accu.
En als je op gas wil rijden is een visa-blok ook haast een vereiste.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » do 8 mei, 2003 12:16

met andere woorden in de eerste 2 versnellingen nooit veel gas geven..

In z'n een doe ik dat eigenlijk nooit, maar in z'n 2 vind ik het nog wel eens verleidelijk om flink te gassen

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

toch een langere bak?

Bericht door catscit » wo 9 jul, 2003 17:33

er wordt hier 1 klein foutje gemaakt in de discussie.

Je wilt WEL een langere bak bij je visa motor, anders zakt je topsnelheid.
Dit komt omdat de visa motor max vermogen levert bij 5250-5500tpm en ao6 bij 5750tpm.

bij 2cv6 bak, 118km/h = 5750tpm! zie je, zijn ze toch niet zo achterlijk bij citroen als veel mensen denken!

5500tpm = 112km/h bij 2cv6 bak
5250tpm = 107km/h bij 2cv6 bak

weet je meteen waarom zoveel eenden nog maar 110 lopen als er een visa motor in zit.

pak je nu een acadiane / dyane bak:
5500tpm = 116km/h
5250tpm = 111km/h

dit is allemaal met 125x michelin, pakken we 145er firestones dan:
5500tpm = 114km/h bij 2cv6 bak
5250tpm = 109km/h bij 2cv6 bak
5500tpm = 118km/h bij dyane bak
5250tpm = 113km/h by dyane bak

pakken we nu een ami super bak (=ouder type gs)
5500tpm = 128km/h
5250tpm = 133km/h
da's leuk maar dan heb je wel 40pk nodig om ook daadwerkelijk die snelheden te halen.

je kunt het allemaal nog es zelf narekenen:
http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten