hoe een losliggend blok testen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
hoe een losliggend blok testen?
hallo,
ik ga binnenkort een "bouwpakket" eend bekijken, onder andere zijn de motor en versnellingsbak nog niet gemonteerd. is er een veilige manier om een losliggend blok te starten of moet ik ervan uitgaan dat als het blok niet vastzit je hem altijd wel weer aan de praat krijgt?
en waar moet ik meer op letten bij een eend die al jaren stilstaat? olie vervangen neem ik aan?
groeten,
cees
ik ga binnenkort een "bouwpakket" eend bekijken, onder andere zijn de motor en versnellingsbak nog niet gemonteerd. is er een veilige manier om een losliggend blok te starten of moet ik ervan uitgaan dat als het blok niet vastzit je hem altijd wel weer aan de praat krijgt?
en waar moet ik meer op letten bij een eend die al jaren stilstaat? olie vervangen neem ik aan?
groeten,
cees
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
als een blok erg lang stilligt moet je em niet starten.
Er zit een hoop roest in het uitlaat spruitstuk en die rammelt vrolijk de cylinder kop in. en dat vinden de zuigers niet leuk. Als het blok kool aanslag heeft komt die ook los van de verbrandingskamer bij het starten.
Als het blok los is (met de slinger ronddraaien) dan spruitstuk eraf, koppen eraf, brilrubbers vervangen, alles schoonmaken, opbouwen met nieuwe pakkingen en je hebt weer een goed blokkie.
Er zit een hoop roest in het uitlaat spruitstuk en die rammelt vrolijk de cylinder kop in. en dat vinden de zuigers niet leuk. Als het blok kool aanslag heeft komt die ook los van de verbrandingskamer bij het starten.
Als het blok los is (met de slinger ronddraaien) dan spruitstuk eraf, koppen eraf, brilrubbers vervangen, alles schoonmaken, opbouwen met nieuwe pakkingen en je hebt weer een goed blokkie.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
niet bij het starten.
Zolang het blok niet loopt zakt de roest naar beneden en aangezien de uitlaat bovenop zit en onderin de verbrandingskamer zakt de roest langs de uitlaatklep de verbrandingskamer in.
Ik heb dit reeds meermaals gezien.
Foto's heb ik ook...
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_091.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_092.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_093.jpg
Zolang het blok niet loopt zakt de roest naar beneden en aangezien de uitlaat bovenop zit en onderin de verbrandingskamer zakt de roest langs de uitlaatklep de verbrandingskamer in.
Ik heb dit reeds meermaals gezien.
Foto's heb ik ook...
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_091.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_092.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_093.jpg
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
dank jullie wel voor de replies. ik hoor (lees) het al, ik neem het zekere voor het onzekere en zal alleen checken of het blok niet vastzit en later, ter lering ende vermaeck, het geheel de- en weer monteren (ik zie mij al met een blikje benzine boven de carburateur en dan na een backfire brandend rondrennen). ik heb nog een blok liggen uit een acadiane, met zo'n soort "turbo" erop (pijpje van ventilatorhuis naar carburateur) waarvan ik zeker weet dat'ie loopt. past dit zo aan een 2cv6 versnellingsbak of moet ik ook de acadianebak in d'eend monteren en past dit zo in ene zonder aanpassingen?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
de acadiane bak heb je niet nodig.
De "turbo" apst niet op een eend, daar zit de lampesteun in de weg.
Enige waar je naar moet kijken is dat je een vliegwiel gebruikt die bij de priseas hoort.
De "turbo" apst niet op een eend, daar zit de lampesteun in de weg.
Enige waar je naar moet kijken is dat je een vliegwiel gebruikt die bij de priseas hoort.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
als je een priseas hebt met korte vertanding heb je een dik vliegwiel nodig (oude koppeling)
bij een priseas met lange vertanding hoort een dun vliegwiel maar een dik vliegwiel gaat ook natuurlijk.
bij een priseas met lange vertanding hoort een dun vliegwiel maar een dik vliegwiel gaat ook natuurlijk.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net