Spanningsregelaar 6Volt

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gesloten
ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Spanningsregelaar 6Volt

Bericht door ztormbringer » ma 15 mei, 2006 19:54

Hallo allemaal,
Net nieuw op het forum en direkt maar wat vragen. Ik ben sinds kort in het bezit van een AZAM uit 1964 en na de eerste ritjes staakte hij direkt de wedstrijd. Spanningsregelaar kaduuk. De oude is nog even werkbaar gemaakt, maar er moet een nieuwe op. Er zit een Cibie 6V en ik meen 25A regelaar in. Voor het bestellen moet ik opgeven of hij "negatief geaard is" of zoiets. Vergeef me maar dat ik hier niet zo'n verstand van heb :(.
Weet iemand wat ik op moet geven of waar ik (goedkoop) een nieuw exemplaar kan bestellen?
groetjes,
Martijn

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 15 mei, 2006 22:04

Je moet zowiezo negatief geaard hebben.
Een goedkoop adres heb ik niet, maar echt kapot gaat zo'n ouderwetse spanningsregelaar
niet vaak.
Meestal is zo'n ding wel weer aan de gang te krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » di 16 mei, 2006 14:02

André, dank voor je reactie! Dus jij denkt dat ik niet direkt hoef te vervangen?Hij laadt weer als een tierelier nu.
De term was "masse regelend" herinner ik mij nu. Maar dat zal het zelfde zijn?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 16 mei, 2006 16:12

Je dynamo is die ingebouwd of op het spruitstuk gemonteerd?
Zelf heb ik alleen een ingebouwde Ducellier, maar ik wel begrepen dat verschillende
merken dynamo en spannings regelaar niet goed samen werken.
Het kan nuttig zijn om in ieder geval alle kontakten goed schoon te maken
en de regelaar goed af te regelen met een volt meter en ampere meter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 16 mei, 2006 16:48

Bij de 6 volt dynamo, moet je kijken naar de manier waarop de regelaar de velden regelt.
Er bestaat namelijk een massa-regulerende regelaar en een + - of spanning-regulerende regelaar.
Het verschil is het makkelijkst te zien bij de dynamo. Als de minborstel gewoon aan massa ligt ( dus niet geïsoleerd wordt ) is er een spannigregulerende regelaar nodig. Komt overigens ook het vaakst voor.
Op de regelaar kan je het zien aan de vonkblusweerstanden , die onder de regelaar zitten. Zitten deze aan één zijde aan massa , dan is het een spanningregulerende regelaar. zijn ze aan beide zijden geïsoleerd , is het een massaregulerende.
De regelaars uitwisselen geeft rook.

Daffy

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » di 16 mei, 2006 20:28

Nou nou, de reacties komen los. :D
Het is een CIBIE spanningsregelaar uit een 64 AZAM. Ik zal 'm eens openschroeven en verder koekeloeren.
Ik begrijp dat er ook Paris-Rhone en Ducelliers gemonteerd zijn geweest, maar vraag me niet naar de onderlinge verschillen.
Wellicht dat een inspectie onder het afdekkapje mij met behulp van
Daffy's advies me wat verder brengt.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 16 mei, 2006 22:27

De vonkblusweerstanden zitten aan de onderkant van de regelaar. Daar hoeft hij niet voor open. Het zijn de witte kokertjes met dun draad omwonden.
Voor een 6 volt gelijkstroomregelaar kan je trouwens ook de regelaar van traction gebruiken. Zijn wat groter maar werken ook.
Het merk wat op de regelaar staat is niet van belang, ik heb laatst een traction laten rijden met een regelaar van Misdebusnie ( Mitsubishi).


Daffy

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » wo 17 mei, 2006 08:12

Kijk das goed nieuws. Mijn locale electroboer raadde mij een Ducellier aan (lag nog op de plank) voor maar liefst € 96,00. Op een onderdelen site van Traction Avant staat er één voor maar € 38,00. Dat zou dus moeten kunnen.
Nog iets, maar dat past misschien niet in dit deel; zo af en toe stopt het Azammetje ermee. Dan start ie weer en na een paar kilometer is het weer raak. n dan rijdt ie zomaar dagen achtereen goed. Net alsof ie zijn vlotterkamer leegrijdt. Misschien dat de vlotter blijft hangen, of de vlotternaald. Moet maar een revisieset zien te scoren. Weten jullie adresjes? Of een ander (gebruikt) carbje. Het is een solex, met gasklepvertraging ivm centrifugaalkoppeling. Zoek ook nog een adres voor een koppelingsset. Als iemand tips heeft, hou ik me aanbevolen!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 17 mei, 2006 10:06

Hoeveel ampere levert een trax dynamo?
Die eende dynamo mag echt niet meer leveren dan 25A anders verbrand je collector en koolborstels.
Voor het soms niet meer rijden zou ik zeker de benzine slang boven op de tank
controleren.
Als deze poreus is kan je lucht aanzuigen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » wo 17 mei, 2006 13:36

Die spanningsregelaar is 6V 25 A. Zou moeten kunnen denk ik.
Wat het carburatieprobleem betreft André; er zit een splinternieuwe benzinepomp met leidingen op. Dat kan het niet zijn.
Wat ook wat vreemd is is dat als de carterventilatie op het luchtfilter aangesloten zit hij gewoon smoort. Ik moet zeggen dat ie ook wel flink olie verbrandt hoor. Dat zou het kunnen zijn.
Maar het uitvallen doet ie ook met de carterventilatie los.
Trouwens, het loskoppelen van de carterventilatie, kan dat nog kwaad?
Ik ga het blokje laten reviseren hoor.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 17 mei, 2006 14:51

Die carter ventilatie moet gewoon aangesloten kunnen blijven,
Zit dat rubberen "snaveltje" nog wel op z'n plek op de vulbuis?
Controleer ook eens het ventilatie gaatje in je benzine dop, als je nog het originele
dopje hebt zit dat er midden op.
Als de auto er mee stopt kan je even de benzine leiding van de carb. los halen
en even starten, dan zie je snel genoeg of er nog benzine uitkomt.
(Even in een potje is natuurlijk wel het mooiste.)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » wo 17 mei, 2006 16:20

Ik heb, noodgedwongen, de rubber aansluiting van de carterventilatie los moeten koppelen (wat een druk komt daaruit zeg). Als ik 'm aansluit smoort ie. Net alsof er te weinig lucht bijkomt. Maar ja,, ik moet ook mijn Solex carburateurtje nog eens netjes afstellen. Daar zoek ik dus een reviseset of een goede gebruikte voor (wie o wie?)
Vacuum in de tank is het niet. Heb expres met een zakje met een gaatje als tankdop (tijdsgebonden accessioire, haha) rondgetuft en dat help niet. Denk echt dat het de vlotter is. Luchtfilter eraf startenstartenstarten. Geen peut.Op een gegevenmoment weer wel. Tuffen. Twee kilometer ofzo en stoppen. Lijkt alsof ie de vlotterkamer leegrijdt. Als de vlotter blijft hangen verklaart dit veel.
Benzineleiding losgehaald. Starten= nat pak (geen potje mee onderweg natuurlijk :)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 17 mei, 2006 16:35

Dat snaveltje zit nog wel op de vulbuis?
Bij mij zit dat er ook maar een beetje op z'n plaats gedrukt, maar blijft wel zitten.
Ooit een nieuwe gekocht, maar die was veel slapper en bleef dus niet zitten.
Het kan ook nog dat de zuigerveren dusdanig versleten zijn dat je het meeste gas
daarlangs verliest.
Een compressie meting biedt vaak uitsluitsel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ztormbringer
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:55
Locatie: Den Helder

Bericht door ztormbringer » do 18 mei, 2006 08:09

Nee ik heb de rubber tuut van het luchtfilter af moeten draaien.
Compressie meten doe ik binnenkort. Ik denk dat dat veel zal gaan zeggen.
Motorrevisie zit toch al in de planning.

Gesloten