alternator sterk genoeg?

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

alternator sterk genoeg?

Bericht door BW » ma 5 mei, 2008 21:21

hallo,

ik heb sinds 2 maand een nieuwe baterij gemonteerd het gaat hier om een varta silver dynamic met 52ah 520 ampère startstroom

ik ervaar sinds enige tijd startproblemen de motor draait 15 tal seconden op 1 poot en draait verder normaal. ik heb reeds nieuwe bobine, bougiekabels, en bougies gemonteerd. de motor is een kleine maand geleden ook gereviseerd. verleden week heb ik een compresietest uitgevoerd op school en hebben we gezien dat de startspanning daalt tot 8v!!! tijdens hett starten, de laadspanning is 13.2 volt onder normale omstandigheden. stroomregelaar is ook vernieuwd nadat mijn oude baterij gekookt heeft

kan het zijn dat de alternator te zwak is om de baterij bij te laden? ofdat de baterij een fabricagefout heeft?
heeft iemand een mogelijke oplossing voor het probleem? alles in de motoruimte is zowat nieuw en dit is het enige waar ik nog kan aan denken.

groet

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 5 mei, 2008 21:24

klemmen de stekkers van de bougiekabels goed op de bougies en bobine? Soms moet je ietsje dichtknijpen voor ze lekker pakken.
diverse Citroens, wat anders.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » ma 5 mei, 2008 21:26

ja, zowel met mijn oude bougie kabels als met mijn nieuwe heb ik hetzelfde probleem, ik heb tevens de indruk dat het alleend e rechter cilinder is maar hier kan ik me in vergissen

groet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 5 mei, 2008 22:56

rotte lagers van je startmotor of slechte aansluiting van je startmotor.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 6 mei, 2008 10:05

Ik vind persoonlijk je laadspanning te laag. Die moet ongeveer tussen 14,2 en 14,5 zitten. Ik denk dat daar je probleem zit weet alleen de oplossing niet :oops:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 mei, 2008 12:27

open maken en afstellen, het is een mechanische dus die kun je afstellen. Maar die terugval naar 8 volt lijkt mij eerder een rotte startmotor cq aansluiting van de startmotor, of toch een overleden accu. Laatste kun je gratis laten meten bij elke leverancier.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » di 6 mei, 2008 13:21

kan de te lage laadspanning voortkomen van versleten koolborstels?
stroomregelaar is nieuw.

ik heb wel nog 2 alternatoren ligen als reserve wel een ander type, zijn deze onderling uitwisselbaar?

kan het zijn dat de batterij (varta silver dynamic met 52ah 520 ampère startstroom) te zwaar is voor men alternator en deze de baterij niet opgeladen krijgt?
toen ik de baterij gekocht had heb ik deze nog even opgeladen aangezein ze niet meteen gemonteerd was en na montage starte de motor goed, dus kan ik de startmotor uitsluiten denk ik

groet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 mei, 2008 13:33

Zou kunnen, maar meestal met versleten borstels is het vaak dat er helemaal niets meer geladen wordt.

Dat je accu te zwaar is niet direct een probleem, alleen dat je dynamo langer vol vermogen moet leveren voordat de accu vol is. Uit mijn hoofd is de dynamo 370Watt en dat is ongeveer 25 tot 30A. Trek daar de nodige verbruikers af en je accu zal na een rit van 4 uurtjes toch echt wel vol zitten.

Als de stroomregelaar nieuw is toch even omwisselen voor een oude, ook meteen even controlleren of de v-snaar niet te los ligt.

Verder toch maar eens alle aansluitingen nalopen, want die spanningsval naar 8V bij starten is gewoon niet goed. Dat hij bij volle accu wel goed starte komt meer door de grote capacitiet van de accu, niet omdat de bedrading / stratmotor goed is.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 mei, 2008 19:56

Check ook die koolborstels maar, als die te kort zijn laad hij ook niet lekker. Ook de aansluitingen aan de altenator testen zitten ze goed vast?
Kunnen natuurlijk ook nog de borstels van de strartmotor zijn en eventueele vervuiling hierin door koolborstel stof. Dan heet hij ook veel meer moeite met het ronddraaien van de motor en dat kan mogelijk ook een spannings val veroorzaken.
diverse Citroens, wat anders.

silverduck
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 28 apr, 2008 19:23
Locatie: sint willebrord

Bericht door silverduck » ma 12 mei, 2008 11:32

ik zie dat je op een technische school zit????
als je nou daar bent en je zet de eend aan een zware lader gaat dan starten als je dan de startstroom (in amperes) meet en die vergelijkt met wat het zou moeten zijn dan weet je meteen zeker of het je start of laadcircuit betreft....
sterkte groetjes rens
beter 10 eenden op de oprit dan 1 op de sloop

Plaats reactie