Voltage accu etc.

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Voltage accu etc.

Bericht door stef1987 » wo 24 dec, 2008 18:22

Het voltage bij mijn eend is (wanneer de motor loopt en accu vol is) 14,9 volt. Wanneer ik mijn achteruitverwarming aan zet wordt deze spanning hoger.

Ik gebruik een elektrische spanningsregelaar. Hoe kan ik dit hoge voltage verklaren (14,9 volt)? P.s. mijn accu is vrij nieuw.

Groet,
Steven
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 dec, 2008 18:30

14,9 is niks mis mee, goede laadspanning, tot 15,2 hoef je je geen zorgen te maken. Ik snap alleen niet dat de spanning hoger wordt bij het aanzetten van de achterruitverwarming. Weet je zeker dat het hoger wordt of zakt deze na een tijdje weer terug naar die 14,9?

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » wo 24 dec, 2008 18:33

Wanneer de verwarming aangaat (of andere grootverbruikers) dan gaat hij zeker naar de 15,2 toe, of zelf er (net) overheen.

Aangezien ik enkele malen de spanningsregelaar heb gewisseld (van elektronische naar orgineel en andersom) denk ik dat de dynamo zelf de boosdoener zou kunnen zijn.

Kan dit het geval zijn? Ik zie namelijk graag mijn spanning op 14,2 volt.
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 24 dec, 2008 18:38

Je Dynamo is goed, je spanningsregelaar moet daarvoor zorgen. Zonder spanningsregelaar en gelijkrichter kan de spanning met juiste toerental makkelijk tot 70V oplopen, misschien wat meer, misschien wat minder. Ik vermoed eerder dat je een slechte aansluiting hebt van aarde / voedingsspanning. Normaal is het zo dat als je grootverbruikers aanzet je net juist een dip moet krijgen in je spanning.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » wo 24 dec, 2008 18:41

Mijn voltage gaat (heel even) naar benede, en vervolgens weer omhoog.
Ik loop morgen mijn connectors wel even met contactspray na.

In ieder geval alzovast bedankt voor je snelle reactie!!

Nog een fijne (geen witte) kerstavond. :D
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » vr 26 dec, 2008 15:08

Ik heb vandaag even mijn spanningen doorgemeten met ongeveer een motortoerental van 2500 toeren/min.

Alles uit -> 14,55 volt
Dimlicht aan -> 14,92 volt
Achteruitverwarming aan -> 15,53 volt
Achteruitverw. + dimlicht aan -> 15,91 volt

Tijdens het gebruiken van de achteruitverwarming duurde het wel even tot het voltage stabiel bleef.

Hoeveel kan elektronische ontsteking eigenlijk aan kwa spanning?
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 26 dec, 2008 16:06

De site van 123ignitionb zegt 4-18volt

http://123ignition.nl/pdf/2cv_manual.pdf
Pagina 8
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 26 dec, 2008 21:52

Ik vind 14.55 met alles uit wel vrij hoog. Volgens mij is tussen 12 en 13 volt wel gebruikelijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 27 dec, 2008 00:20

nee hoor, normale laadspanning is altijd hoger dan 13,8 volt en zal zo rond de 14,2 zijn. Dit omdat bij zware belasting (starten, verlichting) voltage behoorlijk inzakt. Tussen 12 en 13 volt is erg laag.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 27 dec, 2008 10:48

Ow ja, ff niet goed gelezen. Ik las alles uit als: motor niet draaiend.

Maar er is getest met een toerental van 2500 tpm. Dus wel motor draaiend, maar geen stroomverbruikers aan.

Duidelijk!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » do 5 mar, 2009 13:48

Door de hogere stroom die er loopt ontstaat er een spanningsval over de bekabeling Meet met ingeschakelde verbruikers maar eens de spanning tussen de min aansluiting van de accu en de min aansluiting van de regelaar. De spanningsregelaar zal regelen naar 14.4 volt tussen zijn min en plusaansluiting. De spanning op de accu is deze spanning plus de spanningsval over de massa.

Ergo, controleer de massa verbingen van je spanningsregelaar tot aan de mijn van je accu!
(aansluiting op de bak, kabeltje naar de koets en daarna van de koets naar de spanningsregelaar. (In de kabbelboom zit ergens een knooppunt ;-))

grt,
leen

Plaats reactie