Dynamo reviseren???

Gesloten
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Dynamo reviseren???

Bericht door Punky » za 21 feb, 2004 10:00

Is een dynamo te reviseren???

Mijn dynamo lijkt wat aan te lopen. Maakt een wat schrapperig geluid bij het ronddraaien. Nu heb ik nog niet gekeken of er een overmaat aan spelling op de as zit.

Om dit te verhelpen kun je dan een lager vervangen (als die al aanwezig is) of kun je het smeren???
Misschien een beetje domme vragen, maar ik heb nog nooit een dynamo gesloopt. Misschien dat een van jullie mij kan helpen.

p.s.: verder werkt hij nog goed.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Dynamo reviseren

Bericht door Gerard2cv » za 21 feb, 2004 10:30

De dynamo is meestal goed te reviseren,maar er bestaan ca.4 verschillende merken
die uiteraard allemaal verschillende onderdelen bezitten,Je demonteerd eerst de borstel-
houder waar dat platte stekkertje opzit.daarna haal je de doorsnede moertjes eraf en die
lange boutjes eruit.Je maakt de draadjes van de stator los en het achterdeksel kan er af
Dan kan je de rotor in de bankschroef zetten en de moer van de poelie losmaken en de
rotor van het voordeksel losmaken.Het lager in het voordeksel moet je de klinknageltjes
los boren en met een doorslag uit het huis vewijderen(deze vervang je door boutjes en
moertjes.Het lager op de rotor met een trekkertje eraf halen.Je kan het beste nieuwe
lagertjes erin zetten en misschien nieuwe borstels.controleer of de loopbaantjes van
de borstels niet te ver is ingesleten.In dat geval verval je in een nieuwe of ruildynamo
zo waanzinnig duur zijn ze niet.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 21 feb, 2004 10:44

Bedankt voor de uitleg Gerard.

Ik zal na de carnaval eens op inspectie gaan.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 21 feb, 2004 12:17

Graag gedaan,en een leuke carnaval.alaaf.

Gesloten