Ik ga het proberen kort te houden

Mijn nwe eendje (2cv6) heeft weinig trekkracht. Heuvel op hier in Frankrijk moet in zn 1. Op de snelweg komt hij wel boven de 100 maar mijn vorige eendjes waren wel wat pittiger. Op zich geen probleem maar er zijn hier best wat heuvels dus om nou steeds 40km/h te gaan worden medeweggebruikers minder blij van.
Op een rij:
-Weinig trekkracht.
-garage zegt tik te horen in cylinder (passagierskant) en wil motor laten vervangen

-Verbruikt veel olie, en lekt ook.
-Olievulpijp heb ik zelf vervangen met die van de eendengarage; hoog verbruik en lekken blijft. ( heb 20w50 olie erin)
Garage zegt dat er veel te veel druk is door die oliepijp dat daardoor de olie er aan alle kanten uitspuit?
Hier lees ik als olieprobleem: Vervang brilrubbers, zuigers en zuigerveren ?
Ik weet helaas zelf net niet genoeg om hier chocola van te maken, maar de moto heeft in 40 jaar 56000 km gedraaid. Moet dus nog wel een tijdke meekunnen toch? Of zijn alle rubbers hard en is het daarom dat het lekt?
Ziet iemand hier een patroon in? Tikkende cylinder, met olie verbuik en ( en rook bij optrekken) en weinig motorkracht?
( en heeft iemand ook gelijk een indicatie van dekosten? Want een olievulpijp vervang ik wel, maar verder dan een gaskabel, uitlaat en oliefilter durf ik niet)