Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Hallo Holland!
Ik ga het proberen kort te houden
Mijn nwe eendje (2cv6) heeft weinig trekkracht. Heuvel op hier in Frankrijk moet in zn 1. Op de snelweg komt hij wel boven de 100 maar mijn vorige eendjes waren wel wat pittiger. Op zich geen probleem maar er zijn hier best wat heuvels dus om nou steeds 40km/h te gaan worden medeweggebruikers minder blij van.
Op een rij:
-Weinig trekkracht.
-garage zegt tik te horen in cylinder (passagierskant) en wil motor laten vervangen ( kosten 3500€)
-Verbruikt veel olie, en lekt ook.
-Olievulpijp heb ik zelf vervangen met die van de eendengarage; hoog verbruik en lekken blijft. ( heb 20w50 olie erin)
Garage zegt dat er veel te veel druk is door die oliepijp dat daardoor de olie er aan alle kanten uitspuit?
Hier lees ik als olieprobleem: Vervang brilrubbers, zuigers en zuigerveren ?
Ik weet helaas zelf net niet genoeg om hier chocola van te maken, maar de moto heeft in 40 jaar 56000 km gedraaid. Moet dus nog wel een tijdke meekunnen toch? Of zijn alle rubbers hard en is het daarom dat het lekt?
Ziet iemand hier een patroon in? Tikkende cylinder, met olie verbuik en ( en rook bij optrekken) en weinig motorkracht?
( en heeft iemand ook gelijk een indicatie van dekosten? Want een olievulpijp vervang ik wel, maar verder dan een gaskabel, uitlaat en oliefilter durf ik niet)
Ik ga het proberen kort te houden
Mijn nwe eendje (2cv6) heeft weinig trekkracht. Heuvel op hier in Frankrijk moet in zn 1. Op de snelweg komt hij wel boven de 100 maar mijn vorige eendjes waren wel wat pittiger. Op zich geen probleem maar er zijn hier best wat heuvels dus om nou steeds 40km/h te gaan worden medeweggebruikers minder blij van.
Op een rij:
-Weinig trekkracht.
-garage zegt tik te horen in cylinder (passagierskant) en wil motor laten vervangen ( kosten 3500€)
-Verbruikt veel olie, en lekt ook.
-Olievulpijp heb ik zelf vervangen met die van de eendengarage; hoog verbruik en lekken blijft. ( heb 20w50 olie erin)
Garage zegt dat er veel te veel druk is door die oliepijp dat daardoor de olie er aan alle kanten uitspuit?
Hier lees ik als olieprobleem: Vervang brilrubbers, zuigers en zuigerveren ?
Ik weet helaas zelf net niet genoeg om hier chocola van te maken, maar de moto heeft in 40 jaar 56000 km gedraaid. Moet dus nog wel een tijdke meekunnen toch? Of zijn alle rubbers hard en is het daarom dat het lekt?
Ziet iemand hier een patroon in? Tikkende cylinder, met olie verbuik en ( en rook bij optrekken) en weinig motorkracht?
( en heeft iemand ook gelijk een indicatie van dekosten? Want een olievulpijp vervang ik wel, maar verder dan een gaskabel, uitlaat en oliefilter durf ik niet)
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Als jij een oliefilter kunt vervangen dan kun je ook de vulpijp testen.
Dit doe je met een doorzichtige slang met vloeistof er in.
Dit is een simpel klusje.
Ook even de compressie testen.
Dit is ook een simpel klusje maar je moet even een compressie tester kopen of lenen.
Ook even onderhoud aan de motor uitvoeren en dan eens kijken wat de uitkomsten zijn.
Dit doe je met een doorzichtige slang met vloeistof er in.
Dit is een simpel klusje.
Ook even de compressie testen.
Dit is ook een simpel klusje maar je moet even een compressie tester kopen of lenen.
Ook even onderhoud aan de motor uitvoeren en dan eens kijken wat de uitkomsten zijn.
- Chris54
- Regelmatige poster
- Berichten: 154
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
- Locatie: Zuidlaarderveen
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Denk dat de motor sowieso uit elkaar moet. Op de olievulpijp van de eendengarage zit levenslange garantie, even contact opnemen lijkt mij. Misschien een gebroken zuigerveer, maar het blijft gissen, enige optie motor uit elkaar halen en kijken wat er mis is. Succes en hou ons op de hoogte.
Citroen 2CV6 bwjr 1989
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Volgens mij kun je beter eerst wat testjes dien voordat je een complete motor gaat slopen.
Contact opnemen met de verkoper van de olievulpijp heeft geen nut als je niet weet of hij werkt...
Contact opnemen met de verkoper van de olievulpijp heeft geen nut als je niet weet of hij werkt...
- Chris54
- Regelmatige poster
- Berichten: 154
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
- Locatie: Zuidlaarderveen
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Garage zegt dat er teveel druk is door die vulpijp, die zullen het dan toch gemeten hebben.
Citroen 2CV6 bwjr 1989
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Indd wat thijs zegt. De onderdruk in de motor van de motor controleren. Met een stuk slang en wat water.
http://2cvonderhoud.blogspot.com/2017/0 ... n.html?m=1
Hiet zie je een voorbeeld hoe simpel de opstelling is slang in een lus beetje water er in en 1 uiteinde op pijlstokopening. Dan moet het water aan de kant van de motor een cm of 10 omhoog gezogen worden.
Dat weet je of de vulpijp goed is.
Als hij dan nog lekt eers blok goed schoonmaken en kijken waar het vandaan komt.
Een garage die gelijk de hele motor wil vervangen ging ik nooit meer heen. 3500 euro is ook idioot veel zelfs als je een compleet gereviseerd exemplaar haalt die kost 1700 euro. En schroef je er in een avond in.
Mocht de compressie niet goed zijn als je die hebt (laten) meten kan je ook een nieuw setje zuigers en cilinders overwegen.
Eerst gewoon standaard onderhoud met een sleutel handleiding kan je veel zelf.
Hier de handleiding die standaard in mijn schuur ligt. je kan ook voor een paar euro de papieren versie van marktplaats halen. https://issuu.com/onderhoud/docs/2cv6
Kleppenstellen, bougies vervangen, onsteking afstellen puntes controlen op slijtage, olie en filter vervangen, carburateur schoonmaken, luchtfilter vervangen. Dan ben je een heel eind.
Een tik kan ook door verkeerd gestelde kleppen komen.
http://2cvonderhoud.blogspot.com/2017/0 ... n.html?m=1
Hiet zie je een voorbeeld hoe simpel de opstelling is slang in een lus beetje water er in en 1 uiteinde op pijlstokopening. Dan moet het water aan de kant van de motor een cm of 10 omhoog gezogen worden.
Dat weet je of de vulpijp goed is.
Als hij dan nog lekt eers blok goed schoonmaken en kijken waar het vandaan komt.
Een garage die gelijk de hele motor wil vervangen ging ik nooit meer heen. 3500 euro is ook idioot veel zelfs als je een compleet gereviseerd exemplaar haalt die kost 1700 euro. En schroef je er in een avond in.
Mocht de compressie niet goed zijn als je die hebt (laten) meten kan je ook een nieuw setje zuigers en cilinders overwegen.
Eerst gewoon standaard onderhoud met een sleutel handleiding kan je veel zelf.
Hier de handleiding die standaard in mijn schuur ligt. je kan ook voor een paar euro de papieren versie van marktplaats halen. https://issuu.com/onderhoud/docs/2cv6
Kleppenstellen, bougies vervangen, onsteking afstellen puntes controlen op slijtage, olie en filter vervangen, carburateur schoonmaken, luchtfilter vervangen. Dan ben je een heel eind.
Een tik kan ook door verkeerd gestelde kleppen komen.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ja de druk was gemeten en hij vond het heel erg hoog. Het staat op de factuur maar die moet ik vanmiddag nog ophalen. Ze hadden weer olie ververst en filter vervangen terwijl ik dat net een week eerder had gedaan dus die wilde ik niet betalen ( jaja echte hollandse, nee maar ze rekende 150€ voor 'even nakijken'. ik bracht hem met de vraag: kunnen jullie zien waar de olie lekkage vandaan komt? En ik kreeg als antwoord: je hebt een olie lek en een tik en ik zou de motor vervangen...)
Ik heb al wat stages gedaan en kan me dit nog herinneren dus die druk zou ik kunnen proberen zelf te meten.
Maar hij zei dat er zoveel lucht kwam UIT dat gat waar de pijlstok in zit. Dat was niet goed.
Dat zegt mij dus helaas niets, ik weet niet wat hoort en wat niet. Maar hij zei dat die vulpijp er gelijk uit moest. ( ik zei "nee')
Afijn, ik heb zondag een soort eerste 2cv meeting in de buurt en dan vraag ik daar of ze even willen meekijken.
Ik vind sleutelen echt onwijs leuk, maar als iemand het eerst even voordoet. U snapt... ben toch vrouw
En als iemand zegt: ik ken een garage in NL ( ik ging vroeger altijd naar de eendenwacht) en die vervangt cylinder en zuigers en rubbers voor een schappelijke prijs dan kom ik met de eend naar NL.
Ik zal nog wel even melden wat er op de rekening staat vanmiddag! Volgens mij zei hij iets van 8 bar en aan de andere kant 7 dat dat veel te veel was... ( maar nog maals ik weet nu niet waar ik over heb en wat het moet zijn)
Ik heb al wat stages gedaan en kan me dit nog herinneren dus die druk zou ik kunnen proberen zelf te meten.
Maar hij zei dat er zoveel lucht kwam UIT dat gat waar de pijlstok in zit. Dat was niet goed.
Dat zegt mij dus helaas niets, ik weet niet wat hoort en wat niet. Maar hij zei dat die vulpijp er gelijk uit moest. ( ik zei "nee')
Afijn, ik heb zondag een soort eerste 2cv meeting in de buurt en dan vraag ik daar of ze even willen meekijken.
Ik vind sleutelen echt onwijs leuk, maar als iemand het eerst even voordoet. U snapt... ben toch vrouw
En als iemand zegt: ik ken een garage in NL ( ik ging vroeger altijd naar de eendenwacht) en die vervangt cylinder en zuigers en rubbers voor een schappelijke prijs dan kom ik met de eend naar NL.
Ik zal nog wel even melden wat er op de rekening staat vanmiddag! Volgens mij zei hij iets van 8 bar en aan de andere kant 7 dat dat veel te veel was... ( maar nog maals ik weet nu niet waar ik over heb en wat het moet zijn)
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
foto's delen lijkt niet te lukken dan maar met link
Omdat de eens vrij schoon is heb ik even gekeken waar nu de olie is. Brilrubbers lijken wel wat nat... Daaronder is ook wel plasje olie.
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... -rOlH8KjqR
https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... FhT-iDoXah
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
wat is precies gemeten de onderdruk in de motor of de druk in de de cilinders?
In de motor is geen druk maar onderdruk. Hierdoor blijft de olie in de motor en wordt het niet naar buiten geperst.
Dit is echt heel simpel zelf te controleren met een stuk doorzichtige slang. kost bijna niets.
Als ik jou verhaal lees zou ik van wat de garage waar jij ben geweest zowiezo niets meer geloven. Klinkt niet of ze verstand hebben van een 2cv.
In de motor is geen druk maar onderdruk. Hierdoor blijft de olie in de motor en wordt het niet naar buiten geperst.
Dit is echt heel simpel zelf te controleren met een stuk doorzichtige slang. kost bijna niets.
Als ik jou verhaal lees zou ik van wat de garage waar jij ben geweest zowiezo niets meer geloven. Klinkt niet of ze verstand hebben van een 2cv.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Erikjan schreef: ↑vr 11 jun, 2021 17:26 wat is precies gemeten de onderdruk in de motor of de druk in de de cilinders?
In de motor is geen druk maar onderdruk. Hierdoor blijft de olie in de motor en wordt het niet naar buiten geperst.
Dit is echt heel simpel zelf te controleren met een stuk doorzichtige slang. kost bijna niets.
Als ik jou verhaal lees zou ik van wat de garage waar jij ben geweest zowiezo niets meer geloven. Klinkt niet of ze verstand hebben van een 2cv.
Neee ik ben degene die echt te weinig verstand er van heeft hoor! ( het is een citroen garage die zon beetje alle eendjes in de buurt onderhoudt maar we wonen tegen een dorp aan waar mensen veel geld hebben zeg maar. Dus die betalen wel 3500€ voor een nwe motor)
Ik was net even langs om de factuur te halen maar ze hebben hem gepost dus ik kan het nu niet zeggen helaas.
Ik ga eens door de garage heen om te kijken of we een stukje doorzichtige slang hebben
Anders kan ik het zondag wel doen.
Dank voor het meedenken in ieder geval!
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik kan wel foto's maken dus als iemand zegt: maak even foto van.... iets. Dan gaat dat wel lukken
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Doe de motor eens aan en trek de peilstok er eens uit.
Houd dan je vinger op het gat waar de peilstok uit komt.
Zuigt ie je vinger naar binnen of blaast de motor door dat gat?
Houd dan je vinger op het gat waar de peilstok uit komt.
Zuigt ie je vinger naar binnen of blaast de motor door dat gat?
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik heb er een filmpje van, maar daar komt dus lucht uit. Best wel wat. Is dat erg? https://photos.google.com/search/_tra_/ ... dxJ20o6cUj
Wacht, ik zag net op een ander draadje dat hij blaast als je je vinger er boven houdt maar zuigt als je hem erop houdt en dat ik het geval, dat kan ik voelen! ( ik wordt niet vastgezogen overigens )
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
De enige manier om er achter te komen een stuk slang met water. Dan weet je het zeker. Hij moet ook echt wel een cm of 10 verschil maken in water nivo. Anders ff naar de super markt in Frankrijk verkopen ze daar bijna alles
de fotos en filmpjes zijn bij mij trouwens niet zichtbaar.
de fotos en filmpjes zijn bij mij trouwens niet zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Erikjan op vr 11 jun, 2021 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ok, dat lijkt goed maar kun je dus met de doorzichtige slang meten.
Als hij echt zuigt zou die olievulpijp werken....
Maar misschien te weinig of bij toeren maken toch blazen.... = overdruk =nie goed.
Als hij echt zuigt zou die olievulpijp werken....
Maar misschien te weinig of bij toeren maken toch blazen.... = overdruk =nie goed.