Mede omdat ik het Eendje van mijn vader geërfd heb en het een mooi aandenken is, wil ik er, net zoals hij heeft gedaan, goed voor zorgen. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb, heb ik wel benzine door mijn aderen lopen en leek het mij leuk om (i.t.t. mijn vader) het onderhoud zelf te gaan doen.
Vorig jaar heb ik met vrouw en kinderen 'veel' (ca. 2000) km gereden met het Eendje, leuke en waardevolle momenten beleefd.
Dit jaar leek het mij nodig om eens het Eendje te verwennen met een beurtje: olie + filter vervangen, kleppen stellen, smeren, kortom eens goed te vertroetelen voor de (hopelijk) vele km die dit seizoen weer wachten.
Afgelopen zaterdag begonnen in de garage van een goede vriend, zodat ik de hulptroepen kon inschakelen. 6 uur begonnen en rond de middag was ik klaar (en nee, niet alleen gesleuteld, ook veel gepraat en koffie gedronken

In de middag nog een ritje gemaakt en alles leek prima, totdat ik veel olie onder het Eendje zag.
Nu had ik er iets teveel in gedaan en wilde dit eruit zuigen (in de garage uiteraard), maar dit hoefde al niet meer: het peilstok zat onder het minimum.. Er is dus best veel olie verdwenen.
Gisterochtend heb ik het Eendje weggezet en vandaag lagen er 3 'plasjes' onder... Zoals ik het kan zien, zou er iets bij de carterplug langs kunnen lekken en aan de beide zijkanten, bij het kleppendeksel.
Afgelopen zaterdag heb ik het als volgt gedaan: - Spatborden gedemonteerd (op YouTube ziet het er makkelijker uit dan ik het vond gaan, je moet echt oppassen voor beschadigingen)
- Olie afgetapt
- Oliefilter verwijderd
- Klepdeksels gedemonteerd
Tot zover ging het allemaal prima.
- Klepdeksels weer gemonteerd met nieuwe pakkingen (Klepdekselpakking speciaal uit Zutphen)
- Carterplug met nieuw koperen ring gemonteerd en olie bijgevuld.
- Spatborden gemonteerd en klaar!
Nu heb ik de carterplug vast gedraaid, goed vast, maar niet dusdanig dat je het draad beschadigd of iets dergelijks.
(ik kan evt een een momentsleutel gebruiken, maar zou niet weten met hoeveel Nm de carterplug aangedraaid moet worden)
De klepdeksels heb ik, zoals wordt voorgeschreven, strak vastgedraaid met de hand en daarna 1,5 slag vast (zoals op het filmpje uit Zupthen)
Ik zal iets niet goed gedaan hebben, want er lekt olie, maar wat?
Om de spatborden er weer af te halen doe ik liever niet, want wat een ellende om die er weer op te krijgen.
Nu kan ik met een klein sleuteltje 12 de klepdeksels wel wat vaster draaien, maar op de fora lees je dat deze vooral niet te strak moeten.
A.s. zaterdag hoop ik mijn eerste toerrit met de 2cvclub te maken, en ik zal ook wel wat olie meenemen, maar beter is nog om dit voor die tijd op te lossen.
Heeft iemand tips, opmerkingen, enz?
Ik zou erg blij zijn als het opgelost kan worden zonder alles weer te demonteren..