Olielekkage...
Olielekkage...
Begin vorig jaar heeft mijn vader zijn prachtige Eend aan mij gegeven.
Mede omdat ik het Eendje van mijn vader geërfd heb en het een mooi aandenken is, wil ik er, net zoals hij heeft gedaan, goed voor zorgen. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb, heb ik wel benzine door mijn aderen lopen en leek het mij leuk om (i.t.t. mijn vader) het onderhoud zelf te gaan doen.
Vorig jaar heb ik met vrouw en kinderen 'veel' (ca. 2000) km gereden met het Eendje, leuke en waardevolle momenten beleefd.
Dit jaar leek het mij nodig om eens het Eendje te verwennen met een beurtje: olie + filter vervangen, kleppen stellen, smeren, kortom eens goed te vertroetelen voor de (hopelijk) vele km die dit seizoen weer wachten.
Afgelopen zaterdag begonnen in de garage van een goede vriend, zodat ik de hulptroepen kon inschakelen. 6 uur begonnen en rond de middag was ik klaar (en nee, niet alleen gesleuteld, ook veel gepraat en koffie gedronken ).
In de middag nog een ritje gemaakt en alles leek prima, totdat ik veel olie onder het Eendje zag.
Nu had ik er iets teveel in gedaan en wilde dit eruit zuigen (in de garage uiteraard), maar dit hoefde al niet meer: het peilstok zat onder het minimum.. Er is dus best veel olie verdwenen.
Gisterochtend heb ik het Eendje weggezet en vandaag lagen er 3 'plasjes' onder... Zoals ik het kan zien, zou er iets bij de carterplug langs kunnen lekken en aan de beide zijkanten, bij het kleppendeksel.
Afgelopen zaterdag heb ik het als volgt gedaan: - Spatborden gedemonteerd (op YouTube ziet het er makkelijker uit dan ik het vond gaan, je moet echt oppassen voor beschadigingen)
- Olie afgetapt
- Oliefilter verwijderd
- Klepdeksels gedemonteerd
Tot zover ging het allemaal prima.
- Klepdeksels weer gemonteerd met nieuwe pakkingen (Klepdekselpakking speciaal uit Zutphen)
- Carterplug met nieuw koperen ring gemonteerd en olie bijgevuld.
- Spatborden gemonteerd en klaar!
Nu heb ik de carterplug vast gedraaid, goed vast, maar niet dusdanig dat je het draad beschadigd of iets dergelijks.
(ik kan evt een een momentsleutel gebruiken, maar zou niet weten met hoeveel Nm de carterplug aangedraaid moet worden)
De klepdeksels heb ik, zoals wordt voorgeschreven, strak vastgedraaid met de hand en daarna 1,5 slag vast (zoals op het filmpje uit Zupthen)
Ik zal iets niet goed gedaan hebben, want er lekt olie, maar wat?
Om de spatborden er weer af te halen doe ik liever niet, want wat een ellende om die er weer op te krijgen.
Nu kan ik met een klein sleuteltje 12 de klepdeksels wel wat vaster draaien, maar op de fora lees je dat deze vooral niet te strak moeten.
A.s. zaterdag hoop ik mijn eerste toerrit met de 2cvclub te maken, en ik zal ook wel wat olie meenemen, maar beter is nog om dit voor die tijd op te lossen.
Heeft iemand tips, opmerkingen, enz?
Ik zou erg blij zijn als het opgelost kan worden zonder alles weer te demonteren..
Deze Eend uit 1989 heeft hij in 1996 gekocht en is al die jaren in zijn beheer geweest. In hetzelfde jaar, 1996, is de Eend body-off gerestaureerd bij Jaap van den Broek in Nieuwleusen en van wit naar zwart gegaan.Mede omdat ik het Eendje van mijn vader geërfd heb en het een mooi aandenken is, wil ik er, net zoals hij heeft gedaan, goed voor zorgen. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb, heb ik wel benzine door mijn aderen lopen en leek het mij leuk om (i.t.t. mijn vader) het onderhoud zelf te gaan doen.
Vorig jaar heb ik met vrouw en kinderen 'veel' (ca. 2000) km gereden met het Eendje, leuke en waardevolle momenten beleefd.
Dit jaar leek het mij nodig om eens het Eendje te verwennen met een beurtje: olie + filter vervangen, kleppen stellen, smeren, kortom eens goed te vertroetelen voor de (hopelijk) vele km die dit seizoen weer wachten.
Afgelopen zaterdag begonnen in de garage van een goede vriend, zodat ik de hulptroepen kon inschakelen. 6 uur begonnen en rond de middag was ik klaar (en nee, niet alleen gesleuteld, ook veel gepraat en koffie gedronken ).
In de middag nog een ritje gemaakt en alles leek prima, totdat ik veel olie onder het Eendje zag.
Nu had ik er iets teveel in gedaan en wilde dit eruit zuigen (in de garage uiteraard), maar dit hoefde al niet meer: het peilstok zat onder het minimum.. Er is dus best veel olie verdwenen.
Gisterochtend heb ik het Eendje weggezet en vandaag lagen er 3 'plasjes' onder... Zoals ik het kan zien, zou er iets bij de carterplug langs kunnen lekken en aan de beide zijkanten, bij het kleppendeksel.
Afgelopen zaterdag heb ik het als volgt gedaan: - Spatborden gedemonteerd (op YouTube ziet het er makkelijker uit dan ik het vond gaan, je moet echt oppassen voor beschadigingen)
- Olie afgetapt
- Oliefilter verwijderd
- Klepdeksels gedemonteerd
Tot zover ging het allemaal prima.
- Klepdeksels weer gemonteerd met nieuwe pakkingen (Klepdekselpakking speciaal uit Zutphen)
- Carterplug met nieuw koperen ring gemonteerd en olie bijgevuld.
- Spatborden gemonteerd en klaar!
Nu heb ik de carterplug vast gedraaid, goed vast, maar niet dusdanig dat je het draad beschadigd of iets dergelijks.
(ik kan evt een een momentsleutel gebruiken, maar zou niet weten met hoeveel Nm de carterplug aangedraaid moet worden)
De klepdeksels heb ik, zoals wordt voorgeschreven, strak vastgedraaid met de hand en daarna 1,5 slag vast (zoals op het filmpje uit Zupthen)
Ik zal iets niet goed gedaan hebben, want er lekt olie, maar wat?
Om de spatborden er weer af te halen doe ik liever niet, want wat een ellende om die er weer op te krijgen.
Nu kan ik met een klein sleuteltje 12 de klepdeksels wel wat vaster draaien, maar op de fora lees je dat deze vooral niet te strak moeten.
A.s. zaterdag hoop ik mijn eerste toerrit met de 2cvclub te maken, en ik zal ook wel wat olie meenemen, maar beter is nog om dit voor die tijd op te lossen.
Heeft iemand tips, opmerkingen, enz?
Ik zou erg blij zijn als het opgelost kan worden zonder alles weer te demonteren..
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Olielekkage...
De lekkage komt waarschijnlijk van de kleppendeksels. Je kunt van bovenaf zien of het chassis onder de kleppendeksels nat is. Ook vanaf de voorkant heb je er goed zicht op. De pakkingen uit Zutphen moet je goed monteren anders gaan ze lekken. Bij mij was er een zijde waar de pakking steeds weer verkeerd zat. ik heb daar een oude pakking in gezet en dat werkt ook prima.
Ik zou kijken of het van de kleppendeksels komt en dan nog een beetje aandraaien.
Het kan ook van de brilrubbers komen, dat kun je zien als je onder de auto gaat liggen en tussen de chassisbalk en het carter door kijkt. Maar de kans is klein dat dat nu ineens gaat lekken na een grote beurt.
Bij het verwijderen van de spatborden moet je een poetslap over de bumper leggen tegen het beschadigen. In de Vraagbaak staat dat je een stuk binnenband moet gebruiken, maar daar is tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan te komen.
De aftapplug moet met 35 tot 45 Nm worden aandraait. De momenten staan in de Vraagbaak. Deze worden vaak nog op Marktplaats aangeboden of zijn digitaal nog wel ergens te vinden.
Ik zou kijken of het van de kleppendeksels komt en dan nog een beetje aandraaien.
Het kan ook van de brilrubbers komen, dat kun je zien als je onder de auto gaat liggen en tussen de chassisbalk en het carter door kijkt. Maar de kans is klein dat dat nu ineens gaat lekken na een grote beurt.
Bij het verwijderen van de spatborden moet je een poetslap over de bumper leggen tegen het beschadigen. In de Vraagbaak staat dat je een stuk binnenband moet gebruiken, maar daar is tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan te komen.
De aftapplug moet met 35 tot 45 Nm worden aandraait. De momenten staan in de Vraagbaak. Deze worden vaak nog op Marktplaats aangeboden of zijn digitaal nog wel ergens te vinden.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Olielekkage...
Dankjewel voor je reactie Boudewijn,
Inderdaad had ik de voorbumper (en koplamp) afgeschermd met een doek. Dit ging goed hoor, maar het is wel even prutsen, zeker als het de eerste keer is, tenminste dat denk ik dan maar
Het oliefilter heb ik met de hand goed vast gedraaid, dat zou voldoende moeten zijn.
Zelf denk ik ook dat het de kleppendeksels zijn, omdat de olie aan beide kanten ligt.
Vandaag maar eens goed kijken en de klepdeksels extra aandraaien..
De oude pakkingen kan ik niet meer gebruiken, deze heb ik weggegooid ..
Kan het zich ook gaan 'settelen' waardoor de lekkage minder wordt? Of is dat niet mogelijk?
De klepdeksels zaten wel aardig vast, had verschillende zachte tikken met een plastic hamer nodig om ze los te krijgen.
De pakkingen uit Zutphen leken in ieder geval goed te passen..
Nu lekte ze altijd wel een klein druppeltje, maar dit is te veel..
Dank voor het meedenken!
Inderdaad had ik de voorbumper (en koplamp) afgeschermd met een doek. Dit ging goed hoor, maar het is wel even prutsen, zeker als het de eerste keer is, tenminste dat denk ik dan maar
Het oliefilter heb ik met de hand goed vast gedraaid, dat zou voldoende moeten zijn.
Zelf denk ik ook dat het de kleppendeksels zijn, omdat de olie aan beide kanten ligt.
Vandaag maar eens goed kijken en de klepdeksels extra aandraaien..
De oude pakkingen kan ik niet meer gebruiken, deze heb ik weggegooid ..
Kan het zich ook gaan 'settelen' waardoor de lekkage minder wordt? Of is dat niet mogelijk?
De klepdeksels zaten wel aardig vast, had verschillende zachte tikken met een plastic hamer nodig om ze los te krijgen.
De pakkingen uit Zutphen leken in ieder geval goed te passen..
Nu lekte ze altijd wel een klein druppeltje, maar dit is te veel..
Dank voor het meedenken!
Re: Olielekkage...
Heb je de pakking van de oliefiter met olie ingesmeerd, en is de oude pakking van het filter niet blijven zitten. Dat had mijn oom een keer bij zijn citroen camper. op weg naar huis van de garage is alle olie verloren....
Ik zelf had eens lekkende oliedruk schakelaar, dan kun je ook zoeken wat het probleem is.... Succes
Ik zelf had eens lekkende oliedruk schakelaar, dan kun je ook zoeken wat het probleem is.... Succes
diverse Citroens, wat anders.
Re: Olielekkage...
Foei, daar vraag je wat. Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of de pakking van het oude oliefilter is blijven zitten, de pakking van het nieuwe filter heb ik wel ingesmeerd met olie en daarna met de hand goed vastgezet.
Helaas kun je dat ook niet meer controleren zonder dat de olie eruit loopt.
Straks maar eens goed kijken
Helaas kun je dat ook niet meer controleren zonder dat de olie eruit loopt.
Straks maar eens goed kijken
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Olielekkage...
Zaklampje er bij er onder de auto doorkruipen. Dan moet je kunnen vinden waar het lekt.
Vinger even onder de kleppendekselpakkingen door...
Vinger even onder de kleppendekselpakkingen door...
Re: Olielekkage...
Als je de oude filter nog hebt kun je zien of de pakking er wel/niet op zit.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Olielekkage...
Dat is helemaal waar AZL57, maar die heb ik niet meer mee naar huis genomen
Vanmiddag de klepdeksels met een extra halve slag vaster gezet.
De lekkage lijkt inderdaad bij de klepdeksels vandaan te komen.
Zoals ik het kan zien lijken de pakkingen wel goed te zitten, maar dat weet ik niet zeker.
Morgen weer kijken, hopelijk dan minder/geen lekkages meer...
Vanmiddag de klepdeksels met een extra halve slag vaster gezet.
De lekkage lijkt inderdaad bij de klepdeksels vandaan te komen.
Zoals ik het kan zien lijken de pakkingen wel goed te zitten, maar dat weet ik niet zeker.
Morgen weer kijken, hopelijk dan minder/geen lekkages meer...
Re: Olielekkage...
Zojuist even gekeken en het lijkt erop dat het iets vaster zetten van het klepdeksel aan de bijrijderskant in ieder geval iets heeft geholpen: daar ligt nu nog enkel drupje. De bestuurderskant heeft niet veel geholpen, lijkt het..
Morgen weer eens kijken
Morgen weer eens kijken
Re: Olielekkage...
Ik zou ze even loshalen en opnieuw monteren.Tiemen schreef: ↑do 18 mei, 2023 11:47 Zojuist even gekeken en het lijkt erop dat het iets vaster zetten van het klepdeksel aan de bijrijderskant in ieder geval iets heeft geholpen: daar ligt nu nog enkel drupje. De bestuurderskant heeft niet veel geholpen, lijkt het..
Morgen weer eens kijkenIMG_6513.jpeg
Re: Olielekkage...
Wellicht dat dat het beste is, maar ik zie er tegenop om de spatborden er weer af te halen, dat was (voor mij in ieder geval) een akelig karwij.. (en ik moet eerst nieuwe binnenschermrubbers bestellen, die waren gaar)
Beschadigingen zijn snel gemaakt, dat weerhoud mij om de spatborden er weer af te halen.
Maar, misschien zal het toch moeten..
Beschadigingen zijn snel gemaakt, dat weerhoud mij om de spatborden er weer af te halen.
Maar, misschien zal het toch moeten..
Re: Olielekkage...
Dat leer je gauw genoeg. De tip van Boudewijn, met die binnenbanden over de bumperuiteinden is super, werkt erg goed.
En je zult de spatborden er nog vaak af moeten halen , wil je zelf de eend onderhouden.
En je zult de spatborden er nog vaak af moeten halen , wil je zelf de eend onderhouden.
Re: Olielekkage...
Doet me denken aan de chirurg, die geen bloed kan zien .
Re: Olielekkage...
Das helemaal waar, net zoals: 'al zo doende leert men', daarom heb ik het ook zelf gedaan, maar wat mij het meeste tegenviel is die spatborden, terwijl dat op de filmpjes er zo eenvoudig uit ziet.
De binnenband voor de bumper had vervangen voor een doek, dus er is gelukkig niets beschadigd.
Eraf halen was al lastig (de koplampbeugel zit in de weg..) en erop vond ik nog lastiger.
Maar inderdaad zullen de spatborden er in de toekomst nog vaker af moeten voor onderhoud, maar de kleppen hoeven niet ieder jaar (ca. 2000-3000 per jaar, vermoed ik) gesteld te worden, neem ik aan
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Olielekkage...
Ach, je hebt nog mazzel, ik heb een Dyane
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green