Bobine's anno 2019

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.

Welke bobine is he betrouwbaarste:

Origineel met olie.
3
13%
Origineel met hars.
1
4%
High Performance (van BCC)
2
9%
Dyna kit (meerdere aanbieders waaronder de sponsors)
11
48%
Een andere.
6
26%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9234
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bobine's anno 2019

Bericht door Punky » za 6 jul, 2019 21:08

Ik heb de laatste jaren aardig wat bobines versleten en nu heb ik er weer een die bij een warme motor inmiddels slechter start. Bekend probleem en inmiddels meerdere alternatieven op de markt. Vroeg me af wat nu de beste alternatieven zijn.
Wie heeft er ervaring met de genoemde opties of heeft nog een andere optie?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door RobM » zo 7 jul, 2019 08:10

Meerdere nieuwe gekocht, ook de zg vernieuwde. Allemaal prut.
Sind ik met een dyna rijdt nooit meer problemen.

Ontsteking is een 123.

Gr Rob
2CV AZAM '67 gris dandy
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2049
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door André Post » zo 7 jul, 2019 10:29

Ik heb eigenlijk nog niet veel problemen met bobines gehad.
Momenteel gebruik ik een chinese motorfiets bobine om te testen, de oude originele hangt er ook nog als het fout gaat.
Het was een ding van 15Euro, doet het nu een paar maanden in dagelijks gebruik met punten.
De echte test wordt natuurlijk Kroatie zodadelijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Thijs » zo 7 jul, 2019 10:37

Hee Andre, dat Chinese ding heb ik ook besteld. Zodra ik het chassis van m'n Dyane verwissld heb ga ik die ook testen.

Ik heb een heleboel van die zwarte bobines getest, ook de dry-coil, allemaal troep.

Nu met de Dynatek bobines nooit problemen.

Ontsteking is DGnition.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9234
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Punky » vr 12 jul, 2019 20:36

Dynatek dus.

Al ben ik wel benieuwd naar die chinese. Heeft iemand een link?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2049
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door André Post » za 13 jul, 2019 11:52

2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door schermer » za 13 jul, 2019 12:09

Ik heb met orginele bobine's nooit veel problemen gehad, maar ik heb dan ook altijd hele oude gebruikt. De nieuwe zijn echt stukken minder goed, vooral met warme start. Ik heb voor de gein ooit eens een hele serie bobine's op een weegschaal gelegd en er zaten enorme verschillen in. De lichtste was een gloednieuwe, zwart zonder verdere tekens erop, maar met een stikkertje van valeo.

Omdat de warme start toch altijd enigszins moeizaam gaat heb ik zo'n setje met een dyna bobine besteld. Als grote test na het grenstreffen naar huis gereden, met aanhanger en 4 personen op een zonnige warme dag, 200 kilometer en niet echt rustig gereden. Bij thuiskomst auto uitgezet, 2 minuten gewacht en starten. In 1 tikje starten, nog nooit zoiets meegemaakt.

De enige bobine die ik eigenlijk mis in de poll, is de gele "harley" bobine, is ook veel verkocht als alternatief en schijnt ook super te werken, ik ben voor de dyna gegaan omdat die als set goedkoper was en er zat een mooiere (in mijn ogen) bevestiging bij.

Ik heb ook nog niemand gehoord over het nieuwe alternatief van burton, die hebben (beweren zij) het binnenwerk van zo'n harley bobine in een orgineel lijkende zwarte gedaan.

Gebruikersavatar
Kilo
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 20:23
Locatie: Doorn

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Kilo » za 13 jul, 2019 13:56

Ik heb de gele Harley bobine nu een jaar in gebruik. Start uitstekend met warme motor. Geeft een krachtige vonk. Alleen dat felle geel onder de motorkap. Zal niet iedereen kunnen waarderen.

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door WillemT » za 13 jul, 2019 14:24

Vorig jaar een Goldspark bobine gekocht bij bekende eendengarage in Eindhoven.

Vrij prijzig maar start altijd!

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Birthday
Contacteer:

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door erictej » za 13 jul, 2019 15:53

Ik heb gewoon een zwarte harley er in zitten
Werkt perfect
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 761
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Kulio » za 13 jul, 2019 16:20

Ik heb al 12 jaar de zelfde Valeo bobine.

Als je de reden wegneemt waardoor bobines kapot gaan gaan ze niet meer kapot. De reden is oververhitting die ontstaat als de puntjes te krap afgesteld staan. Dan loopt er te lang stroom door de primaire kant en wordt hij te warm en gaat op een gegeven moment kapot.

De remedie is simpel. Plaats een elektronische ontsteking die de puntjes vervangt. Die ontsteking geeft altijd een juiste timing van de stroom door de bobine zodat die niet meer te heet wordt.

Voila tout
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Thijs » za 13 jul, 2019 18:29

Dat werkt niet bij mijn auto's.
Met de DGnition alleen maar trammelant met nieuwe bobines.
Het is natuurlijk prima mogelijk dat deze ook een te lange puls geven maar dat is niet in te stellen.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 761
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Kulio » zo 14 jul, 2019 10:31

Re Thijs.

Heb je weleens een 123 geprobeerd? Bij mij werkt het perfect met een 123.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

verkuilm
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 389
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door verkuilm » zo 14 jul, 2019 11:51

Ben wel even benieuwd wat voor problemen precies?
Rij met 4 eend achtige rond al jaren. En totaal hebben we wel 10 denk ik. Want we zijn met meer.
Nog nooit kapotte bobine gehad. En gebruik DG, 123 etc. Heb de orginele en bij de andre een valeo.
Vorige jaar weer ver geweest, sardinie.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Bobine's anno 2019

Bericht door Thijs » zo 14 jul, 2019 15:21

Het probleem is dat de bobine te warm wordt en dus na een korte stop niet meer gestart kan worden.
Een 123 ontsteking heb ik niet geprobeerd.

Met de Dynatek bobines heb ik daar geen last van.

Plaats reactie