Pagina 19 van 19

Re: AZAM 1967

Geplaatst: ma 11 okt, 2021 08:53
door Yannick
Burton heeft het wat mij betreft een beetje té goed willen doen door ook de compressieverhouding nog eens te verhogen. Oude 500cc-kits zoals die van Dopsy of Bretille hadden (bijna) platte zuigers.

Ik weet uit ervaring dat zo'n 500cc-kit een wereld van verschil maakt. Je hoeft minder in de toeren te jagen, beduidend meer koppel met alle voordelen die daarbij komen kijken.

Maar hogere compressieverhouding of niet, persoonlijk denk ik dat als je niet racet met zo'n kit maar het extra vermogen gebruikt om juist rustiger te rijden, dat de auto dan niet minder betrouwbaar wordt.

Een makkelijk alternatief voor een 18 pk is de opbouw van een 21 pk gebruiken (ander spruitstuk en 32-carburateur). Daar rijd ik momenteel mee. Het motortje krijgt dan wat meer lucht en trekt vlotter door. Maar het blijft een 425cc dus de wind en de hellingen winnen altijd :)

Re: AZAM 1967

Geplaatst: ma 11 okt, 2021 17:06
door AZL57
Heeft een 21 pk ook geen andere kleppen?
Een kennis in Luik prepareerde de eenden voor de 24 uurs race in Francorchamps. Hij freesde de koppen uit zodat er CX kleppen in konden. Je had nog net genoeg metaal over om de bougie te monteren... :mrgreen:

Re: AZAM 1967

Geplaatst: di 12 okt, 2021 08:24
door Yannick
Nee, het zijn dezelfde kleppen als een 18 pk. De zuigers geven een hogere compressieverhouding dan een 18 pk en de timing van de nokkenas is wat anders. Maar het rijdt ook perfect met een 18 pk-nokkenas.

Re: AZAM 1967

Geplaatst: ma 8 nov, 2021 19:42
door RobM
vandaag de eerste 'verre' reis: over de snelweg naar harderwijk vanaf Zwolle woon-werk. Dat ging bijzonder goed. Hij loopt nu 92, en op de rechterbaan is het goed toeven. Zonder problemen heen-en weer.

Zit ik te vergaderen, valt het licht anders op de sleutelhanger die bij de eend zat. Blijkt daar de naam van de garage: Larroque freres in montauban op te staan. ik zal ze eens mailen, wie weet hebben ze een goed archief.
https://www.nuancierds.fr/les%20garages ... TAUBAN.htm

Groet, Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: zo 21 nov, 2021 09:59
door RobM
eend bleef een beetje olie lekken. Aan de linkerkant van het blok een vette waas. na een langere rit wel serieus olieverlies. Zucht. Van het winter maar eens de boel uit elkaar.

Toch nog even de olievulpijp er af: kreeg de tip om de onderkant goed te vlakken. Kom ik dit tegen:
Afbeelding

Dat heurt niet zo. 3 kleine gaatjes, perfect rond. Lijkt wel of ze er in geboord zijn. ???
Aan de voorkant van de vulpijp, aan de kant van de oliekoeler. Straks even een andere vulpijp monteren en een proefrit maken.

Groet, Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: zo 21 nov, 2021 13:22
door Erikjan
Dat is wel gek ja waarom zou je daar gaatjes boren.

Re: AZAM 1967

Geplaatst: zo 21 nov, 2021 17:05
door deusjevo
Lijkt wel of er iets van een bevestiging beugeltje heeft gezeten?

Re: AZAM 1967

Geplaatst: ma 22 nov, 2021 09:46
door Yannick
Logisch dat het dan vettig wordt...

Heb je ook een bekje van goede kwaliteit? De rode die tegenwoordig te krijgen zijn, zijn goed. Het bekje ook goed in de vulpijp duwen. Als het wat loszit, kan er lucht langs en is de onderdruk ook niet goed.

Re: AZAM 1967

Geplaatst: di 23 nov, 2021 08:28
door RobM
Ja, rood bekje, strak ingeklemd.

De olie lekkage lijkt verholpen. Een poging de gaatjes dicht te lassen liep op niets uit. Het metaal is daar zo dun als papier. Toch roest-slijtage.

Gr Rob

Re: AZAM 1967

Geplaatst: di 23 nov, 2021 10:53
door AZL57
plaatje erop solderen.