Assen loskrijgen van het chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ducky Willem
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 15:31
Locatie: Wageningen

Assen loskrijgen van het chassis

Bericht door Ducky Willem » do 28 jun, 2007 15:02

Ik weet dat ik het waarschijnlijk met de zoek functie kan vinden want iedereen heeft hier last van gehad. helaas kan ik het niet vinden (ben ook geen computer expert). Maar heeft iemand een tip om die laatste 8 schroeven los te krijgen?? Ik zweet mij kapot, maar krijg die laatste schroeven die nog in het chassis zitten met geen mogelijkheid los :x . Ik praat dan echt over die schroeven waarme de 2 assen verbonden zitten met het chassis. Heb er van alles opgespoten maar geen succes. Kan ik ergens op een gemakkelijk manier de slijptol er opzetten (zonder de assen te beschadigen). Alleen die schroeven nog maar en ik kan weer gaan opbouwen..... :?:
Beter 1 eend in de hand dan 10 in de lucht

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 28 jun, 2007 15:36

Dit zijn trekbouten en zullen wel met de nodige NM vast zitten. Dus goede dop en verlengde ratel en wat beenkracht en het komt wel los. Als je een goede kwaliteit ratel hebt dan kun je er ook een pijp van +/- een meter op zetten.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » do 28 jun, 2007 17:06

zitten die niet geborgen met zo'n metaal plaatje???
eerste dit omslaan en dan wat spinazie eten.
vroem vroem

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 7 sep, 2005 19:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door JoF » do 28 jun, 2007 17:18

Vooral véééél kruipolie zijn werk laten doen. De voorasbuis gaat meestal wat sneller los dan de achterasbuis. De achterasbuis is inderdaad aan de onderkant van het chassis geborgd met een metalen plaatje, even op 4 plekken terugbuigen. Als je met de slijptol aan de slag gaat, kun je de bouten het makkelijkst doorslijpen bij die alluminium pasplaatjes, want die zijn niet zo kostbaar om te vervangen, en daarmee sluit je beschadiging van buis en/of chassis uit.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 28 jun, 2007 20:33

ik heb het advies gekregen om een platte ringsleutel te gebruiken en er vervolgens een lijmklem op te zetten en vervolgens de ringsleutel verlengen met een pijp. zo zet je de meeste centrische krachten op de bout en heb je niet de kans dat je ervan afshciet en/of de bout beschadicht.
en kruipolie kan natuurlijk nooit kwaat.
oja, en eerst nog ff laten schrikken met een welgemikte klap van een flinke hamer

dit natuurlijk wel als we over dezlefde bouten spreken
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 28 jun, 2007 23:49

Ik gebruik altijd dop met 6 kanten met zn speciaal model in de hoekjes zo dat ie aangrijpt op in het midden van de vlakken ipv op de puntjes. Hierdoor draai je ze niet dol. En om dat de bouten zo plat zijn heb ik de dop vlak geslepen aan de bovenkant. zo dat hij er maximaal overheen past.

Gebruikersavatar
Ducky Willem
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 15:31
Locatie: Wageningen

bloed zweet en tranen

Bericht door Ducky Willem » vr 29 jun, 2007 08:43

Het is gelukt, door er om heen van alles weg te slijpen, veel kruip olie gebruiken, een beetje verhitten heb ik de bouten los gekregen. Bedankt voor jullie morele steun en goede adviezen. Nu naar de opbouw !!
Beter 1 eend in de hand dan 10 in de lucht

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » za 30 jun, 2007 09:36

Tipje :!:

Koop een nieuw 6 kantige dop, liefst een hazet. Die zijn al vrij plat aan de voorkant, kijken of hij goed pakt...anders het schuine stukje er af slijpen.
Daaarna...vooral met beleid.

Wat ook belangrijk is is dat je die "busjes" waar de traverse bouten doorheen zitten even opklopt met een hamer. Vaak zit de bout lekker vast in roets.

Plaats reactie