Koppen visa 630 aanpassen

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Koppen visa 630 aanpassen

Bericht door Jacobus_XIII » zo 8 jul, 2007 20:14

Wil je een snel visa hebben, dan kun je het beste het onderblok van een 630 gebruiken en de koppen van een 644. Ik heb nog twee 630 motorblokken liggen en wil hiermee aan de slag.

Kunnen de koppen van een 630 ook aangepast worden zodat deze hetzelfde zijn als een 644? Ik kan me voorstellen dat er geharde kleppen en klepzetels ingezet kunnen worden en dat de compressie verhoogd kan worden door bijvoorbeeld de kop te vlakken. Is dit mogelijk? Of doe ik er verstandiger aan om een 644 visa blokje te zoeken?
Laatst gewijzigd door Jacobus_XIII op wo 11 jul, 2007 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 11 jul, 2007 07:39

De kleppen en zittingen zijn bij Citroën al sinds 1968 allemaal gehard
Als je een kop gaat vlakken (voor zover dat mogelijk is) dan gaat de compressie omhoog en niet naar beneden

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 11 jul, 2007 09:24

Race jongens vlakken meestal niet de koppen maar ze vlakken vaak een stukje van de cilinderbus af, of draaien een stukje van de aanlegrand van de cilinder bus af(waar de bus tegen het blok aanligt).Of dit laatste ook bij een visablok makelijk te realiseren is weet ik niet, die bussen zijn net even anders als van een 2cv.

Overigens kunnen de koppen ook heel iets krom trekken tussen de montage pennen (ook hiervoor weet ik niet of dat bij visa's ook voorkomt), als dat het beval is is het aanbevelenswaardig het aanlegvlak in de koppen heel iets te vlakken.

Groetjes en succes, Bart

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » wo 11 jul, 2007 09:35

Gerard Maas schreef:De kleppen en zittingen zijn bij Citroën al sinds 1968 allemaal gehard
Als je een kop gaat vlakken (voor zover dat mogelijk is) dan gaat de compressie omhoog en niet naar beneden
Type-foutje van mij. Het moet verhogen zijn. Ik heb het al aangepast.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 jul, 2007 12:22

Ik zal iets wel niet snappen, want ik heb gewoon 644 koppen op een 630 blok, wat moet daar het probleem mee zijn dan? Enige is dat de afdichting dubbel is aan de bovenzijde. Echter is dit ook zo vaak voorkomend bij kevers en volgens een techneut kan dat geen kwaad. Het is pas een probleem als het niet afdicht, want dan verbrand alles letterlijk.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » wo 11 jul, 2007 13:38

backfire schreef:Ik zal iets wel niet snappen, want ik heb gewoon 644 koppen op een 630 blok, wat moet daar het probleem mee zijn dan? Enige is dat de afdichting dubbel is aan de bovenzijde. Echter is dit ook zo vaak voorkomend bij kevers en volgens een techneut kan dat geen kwaad. Het is pas een probleem als het niet afdicht, want dan verbrand alles letterlijk.
Het probleem is dat ik dan op zoek moet naar 644 koppen. Vandaar de vraag of de 630 koppen ook aan te passen zijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 jul, 2007 13:52

Wat moet je dan aanpassen met welk doel, ik bedoel compressie verschil zit bij de Visa in de zuigers niet in de kop, zover ik weet.

Nu weet ik niet hoeveel je de compressie wilt verhogen, maar je kunt natuurlijk aan de onderkant van de cilinder een mm afdraaien. Enige waar je op moet letten is dat de zuiger de kleppen niet raakt, maar ik neem aan dat je dat wel bekend is.

PS de reden van het 630 blok is het verschil in nokkenas. Je kunt dus gewoon een 644 blok pakken, zolang je daar maar een 630 nokkenas in zet. De 644 heeft daarintegen hogere compressie verhouding om het verlies weer te compenseren.

Ik zie net op de site van pp-2cv dat een 644 kop niet op een 630 cilinder past, want dan heb j helemaal geen afdichtingsring meer. Zo zijn er ook 2 soorten 630 cilinders, 1 met O-ringen in de voet en 1 met een pakking. Die met de O-ringen is 1 mm langer.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » wo 11 jul, 2007 14:14

backfire schreef:Wat moet je dan aanpassen met welk doel, ik bedoel compressie verschil zit bij de Visa in de zuigers niet in de kop, zover ik weet.

Nu weet ik niet hoeveel je de compressie wilt verhogen, maar je kunt natuurlijk aan de onderkant van de cilinder een mm afdraaien. Enige waar je op moet letten is dat de zuiger de kleppen niet raakt, maar ik neem aan dat je dat wel bekend is.

PS de reden van het 630 blok is het verschil in nokkenas. Je kunt dus gewoon een 644 blok pakken, zolang je daar maar een 630 nokkenas in zet. De 644 heeft daarintegen hogere compressie verhouding om het verlies weer te compenseren.

Ik zie net op de site van pp-2cv dat een 644 kop niet op een 630 cilinder past, want dan heb j helemaal geen afdichtingsring meer. Zo zijn er ook 2 soorten 630 cilinders, 1 met O-ringen in de voet en 1 met een pakking. Die met de O-ringen is 1 mm langer.
Mmm.... ik dacht dat het verschil in de kop zat ipv in de cilinders. Wel was bij mij bekend dat de nokkenas van een 630 het gunstigste was.
Ik denk dat ik eerst mijn 2cv blokje maar weer eens oplap en dan op z'n gemakje een snel visa blok in elkaar ga zetten.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 11 jul, 2007 23:27

backfire schreef:PS de reden van het 630 blok is het verschil in nokkenas. Je kunt dus gewoon een 644 blok pakken, zolang je daar maar een 630 nokkenas in zet.
hoe zit het dan met de verschillende slijtagepatronen van de distributie tandwielen? of zet je dan ook de krukas over?
Ami 8 break

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 12 jul, 2007 01:24

maar je kunt natuurlijk aan de onderkant van de cilinder een mm afdraaien.
Jongens 1 mm is vrij veel, heb er ooit aan gerekent en heb de getallen niet meer zo beschikbaar, maar uit m'n hoofd: ongeveer 0.5mm per punt extra compressie verhouding
hoe zit het dan met de verschillende slijtagepatronen van de distributie tandwielen? of zet je dan ook de krukas over?
Kun je doen maar ik zou me er niet druk om maken, dat maakt volgens mij niet veel uit, ik zou eerder letten op de slijtage van de nokken zelf...

Gr., Bart

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 12 jul, 2007 09:37

Hoi Bartje, ik heb er ook een keer een berekening op los gelaten en om van 1:9 naar 1:7 te komen moest ik er 2 mm ondervulling maken.

Inderdaad nokken en nokvolgers zijn veel belanrijker. Je kunt eventueel bramen wetten, voor de rest is het toch een speling opheffend systeem.

Ik heb een 630 blok met gelukkig een bijna zo goed als nieuwe nokkenas (met dank aan Godfried).

Plaats reactie