Motor uitbouwen
Motor uitbouwen
Hallo allemaal,
Ik ben dit weekend begonnen aan het project van een nieuwe motor in Lola te zetten. Tot nu toe gaat het gesmeerd.
Al het plaatwerk is eraf, de motor ligt dusdanig ver uit elkaar dat deze eruit getild kan worden. Maar daar is dan ook meteen het probleem, ik heb geen takel tot mijn beschikking, zijn er mensen met tips? Hoe heb jij het gadaan??
Ik ben dit weekend begonnen aan het project van een nieuwe motor in Lola te zetten. Tot nu toe gaat het gesmeerd.
Al het plaatwerk is eraf, de motor ligt dusdanig ver uit elkaar dat deze eruit getild kan worden. Maar daar is dan ook meteen het probleem, ik heb geen takel tot mijn beschikking, zijn er mensen met tips? Hoe heb jij het gadaan??
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!
Hoi, heb je een krik? zo ja, zet deze dan onder je bak en krik hem zo hoog op dat de motor goed los komt van het chassis. Als je nu een beetje spierballen hebt kun je de motor er zo uit tillen.
Vervolgens (of al voordat je de motor eruit tilt) moet je een balkje o.i.d. onder het koppelingshuis leggen om de bak te ondersteunen zodat hij niet naar beneden valt en aan de baksteun op het stuurhuis komt te hangen.
Geen spierballen en of geen krik? zorg dan dat je hulp krijgt, dan kun je bijvoorbeeld met twee man de motor omhoog tillen, de derde kan dan het balkje onder het koppelinghuis leggen.
Hopelijk is het duidelijk.
Groetjes en succes, Bart
p.s. als je de nieuwe motor erin zet zorg dan dat de koppelingsplaat in het midden zit (triviaal, maar toch) en dat je bij het terugplaatsen van de motor op de bak hulp hebt. Mijn ervaring is dat het dan veel makelijker gaat om de motor er recht voor te krijgen zodat de prise as in de koppelingsplaat glijd.
Vervolgens (of al voordat je de motor eruit tilt) moet je een balkje o.i.d. onder het koppelingshuis leggen om de bak te ondersteunen zodat hij niet naar beneden valt en aan de baksteun op het stuurhuis komt te hangen.
Geen spierballen en of geen krik? zorg dan dat je hulp krijgt, dan kun je bijvoorbeeld met twee man de motor omhoog tillen, de derde kan dan het balkje onder het koppelinghuis leggen.
Hopelijk is het duidelijk.
Groetjes en succes, Bart
p.s. als je de nieuwe motor erin zet zorg dan dat de koppelingsplaat in het midden zit (triviaal, maar toch) en dat je bij het terugplaatsen van de motor op de bak hulp hebt. Mijn ervaring is dat het dan veel makelijker gaat om de motor er recht voor te krijgen zodat de prise as in de koppelingsplaat glijd.
tillen! 
tijdens de chassiswissel is dat ons ook gelukt, met zen 2-en hebben we em er uitgetild.
en zo heel sterk ben ik niet : P
zorg wel dat je weet waar je em neer gaat zetten, wij hadden een plat karretje er naast staan, met schuimrubber blokken er op (ter berscherming)
er op getild, en daarna kon ie mooi overal naartoe verreden worden!

tijdens de chassiswissel is dat ons ook gelukt, met zen 2-en hebben we em er uitgetild.
en zo heel sterk ben ik niet : P
zorg wel dat je weet waar je em neer gaat zetten, wij hadden een plat karretje er naast staan, met schuimrubber blokken er op (ter berscherming)
er op getild, en daarna kon ie mooi overal naartoe verreden worden!
Nou dat klinkt als een eitje, de reden waarom ik voorzichtig was met dit zelf doen is dat ik het tandwiel en de draadeinden aan de "bak-kant" niet wilde vernielen. Het nieuwe blokje kan ik in mijn eentje ook tillen dus daar ligt het probleem niet.
Nou dat klinkt heel simpel:
- Blokje opkrikken
- balkje tussen chasis en koppelinghuis
- blokje losdraaien
- eraf tillen
- poetsen
- nieuw blokje erin
- plaatwerk mooi maken en terug hangen
Minder werk dan ik had verwacht. M'goed ben er nog niet, krijg er bijna de blaen van dat ik werk heb
Nou dat klinkt heel simpel:
- Blokje opkrikken
- balkje tussen chasis en koppelinghuis
- blokje losdraaien
- eraf tillen
- poetsen
- nieuw blokje erin
- plaatwerk mooi maken en terug hangen
Minder werk dan ik had verwacht. M'goed ben er nog niet, krijg er bijna de blaen van dat ik werk heb

LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!
Je kunt ook de motor en de versnellingsbak aan elkaar laten zitten, (kun je de bak ook even poetsen) die til je met twee man er makkelijk uit, gaat heel simpel, heb je geen zorgen om draadenden en zo. op de werkbank kun je die dan van elkaar halen.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop
Jongens alles leuk en aardig met die bak maar die jongen wil z'n motor vervangen . Ik zou die bak dan lekker laten zitten, wel zo makkelijk.
Heb overigens zelf nu alles eruit liggen: motor, bak, voorwil ophanging en stuurhuis. Het asje van de koppelingshevel was vesleten, is nu opgelost met twee busjes en het stuurhuis heeft een nieuw glijlager nodig(net stuurhuis uit elkaargehaald en stuurdelen een verfje gegeven) ... dus ga maar na alles ligt ernaast.
Groetjes, Bart
Heb overigens zelf nu alles eruit liggen: motor, bak, voorwil ophanging en stuurhuis. Het asje van de koppelingshevel was vesleten, is nu opgelost met twee busjes en het stuurhuis heeft een nieuw glijlager nodig(net stuurhuis uit elkaargehaald en stuurdelen een verfje gegeven) ... dus ga maar na alles ligt ernaast.
Groetjes, Bart