Nieuwe dorpels en bodemplaten

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ducky Willem
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 15:31
Locatie: Wageningen

Nieuwe dorpels en bodemplaten

Bericht door Ducky Willem » vr 22 jun, 2007 10:05

Ik heb een vraagje, ben nu bezig met het restaureren en heb nieuwe dorpels en bodemplaten. Moet ik die nu eerst behandelen of kan dat na het lassen?? En waar mee kan ik ze het beste behandelen?
Alvast bedankt
Beter 1 eend in de hand dan 10 in de lucht

Wiebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 09:01
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door Wiebe » vr 22 jun, 2007 10:08

Eerst lassen hé! Anders heb je kans dat de boel in de fik vliegt als je ze behandeld had met brandbaar spul (en dat zijn de meeste van die spullen!)

Wiebe

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 22 jun, 2007 10:16

Gebruik de zoekfunctie eens. Ik denk dat je dan al veel antwoorden vindt. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2067
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 25 jun, 2007 13:17

Jep, eerst lassen bij mij stond de ML die ik er in had gespoten voor ik met bedacht dat ik nog even stukje moest lassen ook in de fik.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 17 jul, 2007 22:13

als ik een drompel open slijp en er zit een hoop roest achter maak ik dit eerst blank en zet het dunnetjes in de menie daarna dicht lassen en inspuiten met ml
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rsmk2
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 27 jul, 2007 08:44
Locatie: Limburg

Bericht door Rsmk2 » do 9 aug, 2007 16:35

Denk dat willem het heeft over de stukken die je dicht last en later niet meer bijkomt.

Alles insmeren met jizermenie of otwarol olie. Behalve de stukken waar nog gelast moet worden. Als je een cm 6 a7 van de lasnaad afblijft kun je het nog goed lassen.

Als je het te lassen stuk bv met 10 punten vast zet en op elk punt steeds een cm verder last en dan weer doorgaat op het volgende punt. Zodoende kan het vorige stukje weer afkoelen en trekt er ook niets krom. Zo wordt de plaat ook niet gloeiend heet en blijf de verf rondom goed zitten.

Na het lassen liefst las/naden kit over de lassen en dan alles dicht smeren met menie of otwarol.

Ijzermenie moet je goed en lang laten drogen. Als je te snel hier ml tectiel oversmeerd gaat deze scheuren omdat de menie nog is aan uit harden.

Ik gebruik zelf liters Otwarol olie en dat bevalt heel goed, alleen verkrijgbaar bij de betere verfzaken en botenbouw/zaken

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 9 aug, 2007 18:06

waarom kit over de lassen je moet het gat rondom aflassen en vlakslijpen en in de menie smeren
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » ma 13 aug, 2007 19:22

plekken waar je niet meer bij kom gerust behandelen en zoals Rsmk2zegt als je rustig aan gaat lassen en het laat afkoelen dan gaat het best goed , met bakken kun je alles in de brand krijgen
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

Plaats reactie