la soixante neuf

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 17 jul, 2007 12:38

Ziet er goed uit hoor! Ik heb weleens met de gedachte geworsteld om een andere carrosserie op de mijne te zetten. 'k Heb een paar maanden geleden een '67er carrosserie uit Vorst aangeboden gekregen voor 150 Euro met enkel bodemplaatwerk en een klein puntje in de koffer. Het verschil zou niet groot zijn met wat ik nu wil gaan doen maar er gaat dan toch weer iets wringen daar diep vanbinnen. Wat dan met mijn originele carrosserie? Ik ga altijd op 't gevoel af, en toen voelde ik pijn dus dan maar niet :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 17 jul, 2007 19:12

dat ding zit er nog goed uit zo erg verrot is ie niet
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » di 17 jul, 2007 20:41

yannick een redelijk goed koets voor dat geld is echt geodkoop. heb je geen plek om dat ding ergens weg te zetten voor later?
dyane 4 68 en dyane 6 69

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 17 jul, 2007 21:04

martijntje schreef:yannick een redelijk goed koets voor dat geld is echt geodkoop. heb je geen plek om dat ding ergens weg te zetten voor later?
Dat weet ik maar inderdaad plaatsgebrek...
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 19 jul, 2007 12:47

goed nieuws vandaag. had de RDW net aan de lijn en zij (h)erkennen het (vermoedelijke) kentekenin een AYB AM citroen dyane 6 commercial met een datum van afgifte van 03 april 1969. voorschouwing is niet nodig, gewoon opknappen en dan naar de RDW voor een keuring. mazzel dus dat de auto nooit gewassen is, anders had ik niet geweten wat het vermoedelijke kenteken was. leuk dat ie nu weer op origineel kenteken komt te staan en niet zon importkenteken

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » do 19 jul, 2007 13:42

Dat is goed nieuws Douwe! Volgens mij komt dat helemaal overeen met de informatie op het typeplaatje.

Succes met opknappen.

Nog een tip voor het motoriseren: ik kreeg ooit het advies van een dyaneliefhebber om de auto te motoriseren met een Acadyaneblok waar je het spruitstuk en carburateur vervangt voor een enkeltraps exemplaar. Dan voldoe je weer precies aan de specificaties van het originele blok (8.5 zuigers en cilinders, maar wel de dyane windtunnel)en je kan eenvoudig een gasplankje op de carb aansluiten!

plukk
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 21:25

topper!

Bericht door plukk » vr 20 jul, 2007 21:29

zo gelijk maar even een verlagingsset uit de kast halen en monteren. spoiler set rondom. een paar booskijkers erop. en dan begint het wat te lijken. en oja vergeet de restauratie niet.

ben erg benieuwd naar het eind resultaat. (hopelijk gaat het beter en sneller dan de vorige en als ik een dagje mag mee klussen hoor ik wel.

groetjes.

p.s. uiteraard is dit een grapje naar mijn broer toe ik bedoel er verders niks mee.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 20 jul, 2007 21:38

ik zeg maar niets over spoilers... :P
kijk hier maar bovenaan de kofferdeksel... (was ideaal als hulpje bij het voorkomen van lekkages tussen de klep door)
Afbeelding
Verbruik: Afbeelding

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 21 jul, 2007 12:16

Michiel van Ginkel schreef:ik zeg maar niets over spoilers... :P
kijk hier maar bovenaan de kofferdeksel... (was ideaal als hulpje bij het voorkomen van lekkages tussen de klep door)
Da's iets voor mij dan :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 22 aug, 2007 23:37

helaas al weer een tijdje terug uit zweden (als ik ooit nog eens ga emigreren...) en de eerste werkdagen er weer op zitten. wat ik bijna vergeten was, dat er een pookknop op me lag te wachten. (idd besteld nav...)

Afbeelding

ik heb de kabelboom uit de dyane getrokken...

Afbeelding

en ben nu druk bezig deze te controleren en aan te passen. aanpassen? ja aanpassen! zo MOET er een mistachterlicht komen en een nette aansluiting voor de trekhaak. dit alles netjes weggewerkt en gesoldeerd ipv die vreselijke stroomdiefjes. lang leve de soldeerbout en de krimpkousjes!. nu ik dan toch bezig komen er de oa volgende modificaties:

- mistachterlicht
- achteruitrijlicht
- nette aansluiting voor trekhaak
- 3de remlicht
- achterruitverwarming.
- halogeen verlichting via relais geschakeld.
- remvloeistof controle lampje
- grootlicht sein schakelaar
- alarmverlichting
- oliedruk controle lampje

Afbeelding

het werkt heel fijn om op deze manier de kabelboom te kunnen controleren. gewoon een accu ernaast en meten/solderen maar!

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

tonic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 22:13
Locatie: Beilen
Contacteer:

Bericht door tonic » do 23 aug, 2007 08:31

het werkt heel fijn om op deze manier de kabelboom te kunnen controleren. gewoon een accu ernaast en meten/solderen maar!
Deze werkwijze nog nooit gezien.
Handig!

Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 23 aug, 2007 11:04

het is natuurlijk niet handig als je iets kleins moet doen, want het eruit halen van de kabelboom is natuurlijk best een werk. maar bij een restauratie moet ie er toch uit.

op het houten bord heb ik langs de rand een aantal schroeven in de plank gedraaid en hier een stuk kaal installatie draad om heen gewikkeld en deze op de massa aangesloten hiermee kun je dus ook heel makkelijk massa draden solderen.

douwe

oja als je grootlichtseinschakelaar probeert, (met je dimlichten aan) gebruik dan even een accu ipv een acculader. want anders springt de zekering van je acculader :roll:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

tonic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 22:13
Locatie: Beilen
Contacteer:

Bericht door tonic » zo 26 aug, 2007 08:23

- oliedruk controle lampje
Dat zit er bij mij ook niet op. Al heb ik wel in het motorblok iets zitten waar slechts één draadje uitkomt.
Als je daarmee bezig bent, wil je hier dan daarover nog wat posten?

Jeroen
Ami6 Grand Confort 11/1967 73-27-EP
www.citroenami6.nl

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 26 aug, 2007 11:04

tonic schreef:
- oliedruk controle lampje
Dat zit er bij mij ook niet op. Al heb ik wel in het motorblok iets zitten waar slechts één draadje uitkomt.
Als je daarmee bezig bent, wil je hier dan daarover nog wat posten?

Jeroen
appeltje eitje. die oliedruksensor in je blok is gewoon een massa schakelaar die bij voldoende oliedruk uit gaat. dus om aan te sluiten zoek je ergens een contact geschakelde plus (zou je bij de contact slot aan kunnen sluiten) deze draad gaat naar een controle lampje en van het lampje gaat er een draad naar de oledruksensor (de schakalaar dus eigenlijk)

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 26 aug, 2007 11:13

EUREKA! (of eigenlijk schaam, schaam)

in een ander topic vroeg ik mij af hoe ik de larmlichten aan moest sluiten. in dyanes vanaf 73, geloof ik, zit er een standaard aansluiting voor de alarmverlichting. in die van mij dus helaas niet. alarmlichten vind ik een must. zeker in amsterdam. ik wilde die het liefst aansluiten met zo'n originele schakelaar. maar hoe?

ineens krijg ik de heldere ingeving dat in mijn werkplaatshandboek natuurlijk ook de schema's van modernere types staan en dat daar wellicht de alarm schakelaar ook in staat.

en ja hoor! schema, kleuren volgen, even provisorisch aangesloten en werkt prima!

doet het met contact uit, knipperlichten zelf is nog wel contact voor nodig en contact blijft niet aan met alarm lichten aan. ook knipperen ze niet noemenswaardig sneller.

Alarm licht schakelaar “blokje” aansluiten voor originele alarmlicht scahakelaar:


Van het blokje komen zeven draden:

Bruin: gaat naar controle lampje in dashbord (evt oude aansluiting los halen en afplakken) [groen glas, 12V 4 watt]

Geel: Moet worden aangesloten op de gele uitgang van de knipperlicht schakelaar. Of verderop ergens aan de zelfde draad. LET OP! Deze draad intact laten ==> gaat naar de knipperlichten links.

Groen: Zie geel.(alleen is geel dan groen en links is rechts)

Rood: Moet worden aangesloten op de rode uitgang van de knipperlicht schakelaar. Of verderop ergens aan de zelfde draad. LET OP! Deze draad intact laten.

Wit: Gaat naar de zwarte aansluiting van de knipperlicht automaat (oude aansluiting loshalen)

Grijs: Is contact geschakelde PLUS. (De zwarte aansluiting die eerst op de knipperlicht automaat aangesloten zat, is een geschakelde plus, eventueel is deze dus te gebruiken.)

Zwart: Constante PLUS


douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie