ineens niet lekker lopen/optrekken [ethanol]

Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

ineens niet lekker lopen/optrekken [ethanol]

Bericht door dyane_maniac » wo 27 jun, 2007 10:42

[Even een kleine voorgeschiedenis; mijn eend is een tijdje terug uitgerust met een (van binnen uit) verstelbare sproeier om op bio ethanol te rijden. de eerste 1,5 tank op benzine ging prima. ook daarna op bioethanol reed de eend goed (1 tank) ]

[de text heb ik even van een eerder post van mij op een ander forum]

Lekker weer…

Afgelopen donderdag moesten m en ik naar Parijs toe. We zouden direct
na werk vertrekken zodat we vrijdag de hele dag hadden. We zouden met
de eend en op e85. dit reed immers prima. Ga ik donderdagochtend naar
een cursus toe… rijdt de eend ineens hartstikke bagger…

Als je gas geeft verslikt ie zich/ lijkt het of je m verzuipt. Niet
alleen bij stilstand wegrijden, maar ook als je 100 rijdt en dan het
gas intrapt dan smoort ie m. het lijkt wel voornamelijk als je de
tweede trap gebruikt. Jammer want nu moesten we met de aca die niet
op e85 rijd. Nog mazzel dat ie niet al verkocht is. wel kl#te dat de
aca weer op mn werk stond waardoor we pas om 2000 konden rijden en er
pas om 0300 waren…. Aaargh

Ik vind het wel raar dat het probleem er van het een op het andere
moment is. Vanavond ga ik eerst even wat slaap inhalen en dan kijk ik
er woensdag avond naar. Als iemand tips heeft dan zijn die uiteraard
welkom.

PS ik heb verscheidene standen geprobeerd qua verstelbare sproeier en
die CO (?) schroef heb ik geprobeerd van niks tot 3 slagen rijker.(tov van goed rijden op benzine) Dit hielp allemaal niets.

Kan het de vlotter zijn? zou wel raar zijn, omdat het probleem er ineens was.

Ik ga vanavond eerst de vlotter nakijken, acc. pomp nakijken en de afstelling van de sproeier controleren. ook zal ik kijken of er misschien ineens ergens valse lucht is. Als ik daar nix aan zie, gooi ik er benzine in, kijken of dat beter gaat, evt weer de standaard sproeier erin.

Heeft iemand hier nog aanvullingen op? tips? Ben niet zo'n hele grote carburateur wizzkid nl...


douwe -wil graag weer net zo fijn op e85 rijden als de eerste 200 km-

PS: Hij mag wel een beurtje gebruiken (schat een 8000 km geleden) maar daar zou het eigenlijk niet aan moeten/kunnen liggen aangezien het probleem zo van de ene op de andere dag is ontstaan toch?

PPS: benzine pomp is ook goed, heb een 123 ignition die goed is afgesteld, dus ook die kan ik afstrepen. verder moet de afstelling van de kleppen ed allemaal wel okay zijn. ik vermoed een carburateur probleem.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2180
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 27 jun, 2007 10:51

Ik heb begrepen dat de ene vlotter wat hoger moet staan om vrij te blijven van de sproeier, is dat (nog) zo?
Als het vlottertje lek is zou de motor kunnen verzuipen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 jun, 2007 12:54

Als de acc pomp niet goed is lijkt het ook alsof hij verzuipt. in werkelijkheid slaat hij dan dood omdat hij dan te weinig krijgt.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 27 jun, 2007 13:04

backfire schreef:Als de acc pomp niet goed is lijkt het ook alsof hij verzuipt. in werkelijkheid slaat hij dan dood omdat hij dan te weinig krijgt.
mijn vermoeden gaat daar ook naar uit. ik hoop het tenminste. die moet ik nog wel ergens hebben liggen. en ik wil echt graag op bioethanol blijven rijden. jammer dat ik nu braaf moet werken voor de baas, want mn handen jeuken....

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » wo 27 jun, 2007 13:08

Ik had ooit vergelijkbare klachten met een AK400. Bleek uiteindelijk niets met de carburateur te maken te hebben, maar alles met de benzinepomp. Ik ben ook, maar een amateur, maar het kan denk ik geen kwaad om de blik nog even verder te werpen.

Groet, Paul

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 27 jun, 2007 13:13

ach we blijven zoeken tot we het gevonden hebben toch? heb alleen al wel de slang eraf gehad en even gestart. daar kwam een flinke guts uit.

maar nog even over de acc. pomp, de werking is te checken door alleen het elleboogje naar luchtfilter weg te halen en dan "gas te geven" toch? dan horr je van de bovenkant gezien een straaltje in de carb te zien spuiten toch?

douwe -iedereen alvast bedankt voor het meedenken-
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 27 jun, 2007 13:15

dyane_maniac schreef:maar nog even over de acc. pomp, de werking is te checken door alleen het elleboogje naar luchtfilter weg te halen en dan "gas te geven" toch? dan horr je van de bovenkant gezien een straaltje in de carb te zien spuiten toch?
klopt, niks aan toe te voegen (toch wel: doe het moet een niet-draaiende motor)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 27 jun, 2007 13:46

Tom Duckpower schreef: klopt, niks aan toe te voegen (toch wel: doe het moet een niet-draaiende motor)
was ik niet van plan, maar ben toch benieuwd waarom niet? het enige wat gebeurd is dat het blokje toeren gaat maken toch? okay, ik kan me dan weer doemscenario's voortsellen dat mn haar of overal in de fan komt en me helemaal naar binnen zuigt en aan stukjes chopped, maar ik denk dat dat alleen in mijn rijke fantasie gaat voorkomen. een evt backfire is trouwens ook niet leuk idd als je net boven je carb hangt.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 27 jun, 2007 14:28

Hoezo ben ik niet leuk, nou ja zeg :lol:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 27 jun, 2007 15:21

haha (duurde ff en toen zag ik je avatar) haha
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » zo 1 jul, 2007 19:09

ik weet niet of je het probleem al hebt kunnen oplossen ? maar blijft hij wel stationair lopen? want dan zal ik de diverse sproeiers nog eens goed doorblazen
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 6 sep, 2007 17:23

omdit topic weer even te openen waar tankte jij ethanol???

mijn eend kan er ook op rijden teminste 10 70 procent rijd het lekker volledig op ethanol wil nog niet lukken, daar moet ik denk met de ontsteking m ee aan de slag, weet jij toevallig hier ook iets van?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 6 sep, 2007 19:23

er is een joepiegroep, met allemaal mensen die ermee bezig zijn. oa jeroen onck die denk ik het meest actief is in nl. (zie ook de site van het eendeei)

link naar joepiegroep

aryan schmitz heeft een tankdatabase gemaakt, met alle europese e85 stations

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie