Andere cylinders dan ook nieuwe zuigerveren??
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Andere cylinders dan ook nieuwe zuigerveren??
Ik heb een 644 visa blok metcylinders met een flinke stootrand en aardige slijtgroeven.
Van een kennis heb ik andere cylinders gekregen van een 664 blok.
De kleppen van de 644 koppen ga ik opnieuw inslijpen nieuwe klepseals aanbrengen en natuurlijk de pakkingen vernieuwen.
Is het verstandig om op de oude zuigers (bij de nieuwe cylinders zaten geen zuigers) nieuwe zuigerveren te monteren?? Of kan ik beter de oude laten zitten??? Moet jebij nieuwe veren opnieuw inrijden???
Van een kennis heb ik andere cylinders gekregen van een 664 blok.
De kleppen van de 644 koppen ga ik opnieuw inslijpen nieuwe klepseals aanbrengen en natuurlijk de pakkingen vernieuwen.
Is het verstandig om op de oude zuigers (bij de nieuwe cylinders zaten geen zuigers) nieuwe zuigerveren te monteren?? Of kan ik beter de oude laten zitten??? Moet jebij nieuwe veren opnieuw inrijden???
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
slijtgroeven in een visa cilinder? Kijk ze eens goed na, want dat zijn dan eerder krassen van iets wat afgebroken was. Nikasil slijt je niet zomaar.
Nieuwe zuigerveren zo wie zo, maar als ik jou was zou ik eerst maar eens de diameter van je zuiger opmeten en van de cilinder voordat je de boel monteerd. Te veel of te weinig speling en je hebt straks alsnog een vastloper.
kleine tip voor het inrijden. Als je gaat tanken gooi dan op een volle tank benzine een kwart liter tweetaktolie, rookt in het begin een beetje maar smeert de zuigerveren extra. Het hoeft niet hoor.
Nieuwe zuigerveren zo wie zo, maar als ik jou was zou ik eerst maar eens de diameter van je zuiger opmeten en van de cilinder voordat je de boel monteerd. Te veel of te weinig speling en je hebt straks alsnog een vastloper.
kleine tip voor het inrijden. Als je gaat tanken gooi dan op een volle tank benzine een kwart liter tweetaktolie, rookt in het begin een beetje maar smeert de zuigerveren extra. Het hoeft niet hoor.
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Bedankt voor alle adviezen.backfire schreef: Nieuwe zuigerveren zo wie zo, maar als ik jou was zou ik eerst maar eens de diameter van je zuiger opmeten en van de cilinder voordat je de boel monteerd. Te veel of te weinig speling en je hebt straks alsnog een vastloper.
De originele zuigers zaten er niet meer bij. en ja de zuiger heeft ook slijtsporen dus er zal wel ooit eens een veer zijn afgebroken, de oude cylinders zijn gewoon erg slecht.
Leuk maar wat zijn de toleranties als je gaat meten??
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Je schrijft dat je andere cilinders hebt gekregen. Ik neem aan dat deze dus ook niet nieuw zijn. Je kunt zowiezo niet zomaar andere cilinders erop zetten met de oude zuigers. Dit is vragen om problemen omdat de boel op elkaar is ingesleten. Om te voorkomen dat je nu je hele blok straks om zeep helpt zou ik met de "nieuwe" cilinders naar een revisiebedrijf gaan. Die kunnen de boel daar opmeten en misschien volstaat het om de cilinders even te honen, maar misschien zijn de "nieuwe' cilinders ook al aardig ingesleten (d.w.z. de diameter is groter dan standaard). Dit kun je zo niet bekijken. In ieder geval kan een revisiebedrijf je cilinders weer opboren c.q. honen en dan wellicht standaard zuigers of een overmaat voor je bestellen.
Dus niet alleen zuigerveren vernieuwen, maar ook naar de oude zuigers kijken, tenzij je na een paar honderd kilometer weer problemen wilt hebben .
Dus niet alleen zuigerveren vernieuwen, maar ook naar de oude zuigers kijken, tenzij je na een paar honderd kilometer weer problemen wilt hebben .
Beter een eend dan geen eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Dat zou inderdaad nog weleens kunnen, maar dan heb je dus niks aan die "nieuwe" oude cilinders, tenzij je de daarbij behorende zuigers nog hebt. Ik weet uit mijn BMW motorfiets dat Nykasil inderdaad een vrij slijtvaste cilinderwand tot gevolg heeft, maar slijten doet het wel hoor. Dat zou anders tot gevolg hebben dat een nieuwe motor constant olie zou verbruiken aangezien de boel niet op elkaar inslijt. Bij het BMW blok verbruikt die de eerste 10000 km wat olie, dan wordt het langzaam minder en na ongeveer 20 a 25ooo km vrijwel geen olieverbruik meer.
Zonder honen is de enige oplossing dus verbussen van de cilinders.
Zonder honen is de enige oplossing dus verbussen van de cilinders.
Beter een eend dan geen eend
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Om te bepalen of de cylinders nog goed geneog zijn, zet de nieuwe zuigerveer (niet de olieschraap veer maar 1 van de anderen) los in de cylinder, 2cm van de bovenrand. Meet nu met een voelermaatje de slotspeling. Als die (veel) groter is als 1mm dan is je cylinder gaar en had je beter zuigers en cylinders kunnen kopen ipv zuigerveren.
De kans op breken is kleiner met een tang maar de nieuwe veren zijn een stuk flexibeler als de oude uitgeharde. Voorzichtig aan doen en niet te ver openbuigen, voorzichtig inzetten en het kan prima zonder tanf
_________________
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Uit Punky"s motorrevisie:
Kijk daar heb je wat an
De kans op breken is kleiner met een tang maar de nieuwe veren zijn een stuk flexibeler als de oude uitgeharde. Voorzichtig aan doen en niet te ver openbuigen, voorzichtig inzetten en het kan prima zonder tanf
_________________
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Uit Punky"s motorrevisie:
Kijk daar heb je wat an
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Inderdaad nikasil slijt ook, maar vergis je niet, zuigerveren voor een nikasil cilinder zijn zachter als die van een gietijzeren cilinder. De zuigerveren slijten in het begin sneller in en ja ook nikasil wordt met groeven afgeleverd, deze slijten ook iets in, maar niet zo veel als bij gietijzer.
met zuigerveren meten is een optie, echter meet je dan niet de onrondheid van cilinder en ook niet of je zuiger nog wel de juiste tolerantie heeft. Willem let wel op, ik hoop niet dat dit betrekking heeft op een 2cv, want een nikasil cilinder is toch echt wat anders, zeker wat toleranties betreft.
Als je de km-stand weet kom je ook een eind, onder de 100.000km zal over het "algemeen" genomen de spullen nog binnen de toleranties vallen.
PS sorry, ben ik nog vergeten om langs de garage te rijden
met zuigerveren meten is een optie, echter meet je dan niet de onrondheid van cilinder en ook niet of je zuiger nog wel de juiste tolerantie heeft. Willem let wel op, ik hoop niet dat dit betrekking heeft op een 2cv, want een nikasil cilinder is toch echt wat anders, zeker wat toleranties betreft.
Als je de km-stand weet kom je ook een eind, onder de 100.000km zal over het "algemeen" genomen de spullen nog binnen de toleranties vallen.
PS sorry, ben ik nog vergeten om langs de garage te rijden
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Net bij het revisiebedrijf geweest dat de koppen weer netjes gaat maken.
Dwz de klepzittingen opnieuw inslijpen.
Ook meteen de zuigers en cylinders ter beoordeling mee natuurlijk.
Heel wat geleerd:
De 'nieuwe cylinders zijn nog heel goed de oude hoonsporen staan er nog in"' en de zuigers passen er ook goed in. (opgemeten door de specialist)
De oude zuigerveren waren geheel versleten. Vuistregel is 0.1 mm slotspeling per 20 a 25 mm boring. Dus voor mijn Visa met zuigers van 75 mm ongeveer 3 a 4 tiende. De verenworden vernieuwd.
Er zijn speciale hoonstenen om Nikasil cylinders een beetje op te schoonen.
Om ze echt te ruimen is special gereedschap nodig.
Nieuwe voeringen plaatsen kan wel maar is duur.
Dwz de klepzittingen opnieuw inslijpen.
Ook meteen de zuigers en cylinders ter beoordeling mee natuurlijk.
Heel wat geleerd:
De 'nieuwe cylinders zijn nog heel goed de oude hoonsporen staan er nog in"' en de zuigers passen er ook goed in. (opgemeten door de specialist)
De oude zuigerveren waren geheel versleten. Vuistregel is 0.1 mm slotspeling per 20 a 25 mm boring. Dus voor mijn Visa met zuigers van 75 mm ongeveer 3 a 4 tiende. De verenworden vernieuwd.
Er zijn speciale hoonstenen om Nikasil cylinders een beetje op te schoonen.
Om ze echt te ruimen is special gereedschap nodig.
Nieuwe voeringen plaatsen kan wel maar is duur.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Hoi Willem, ik heb net het boek er bij en helaas staan er in het boek geen maten voor speling. Volgens het boek worden cilinder en zuigers alleen als set geleverd en mogen deze onderlingen niet uitgewisseld worden, maar ja boeken en werkelijkheid daar zit ook speling tussen
Boring is in ieder geval 77mm dus er zal ongeveer 0,05 tot 0,10 mm speling op de zuiger zitten. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor en deze mogen over het algemeen wat meer speling hebben.
Inderdaad Nikasil wordt geslepen op een speciale bank i.v.m. maatvoering.
Per cilinder kost wandje ongeveer 150 Euro. Als je weet dat complete set van 2 cilinders en zuigers hetzelfde kost is nieuwe wand geen optie.
Boring is in ieder geval 77mm dus er zal ongeveer 0,05 tot 0,10 mm speling op de zuiger zitten. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor en deze mogen over het algemeen wat meer speling hebben.
Inderdaad Nikasil wordt geslepen op een speciale bank i.v.m. maatvoering.
Per cilinder kost wandje ongeveer 150 Euro. Als je weet dat complete set van 2 cilinders en zuigers hetzelfde kost is nieuwe wand geen optie.
-
- Gebruiker
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33
Bedankt voor alle zoekwerk.backfire schreef:Hoi Willem, ik heb net het boek er bij en helaas staan er in het boek geen maten voor speling. Volgens het boek worden cilinder en zuigers alleen als set geleverd en mogen deze onderlingen niet uitgewisseld worden, maar ja boeken en werkelijkheid daar zit ook speling tussen
Boring is in ieder geval 77mm dus er zal ongeveer 0,05 tot 0,10 mm speling op de zuiger zitten. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor en deze mogen over het algemeen wat meer speling hebben.
Inderdaad Nikasil wordt geslepen op een speciale bank i.v.m. maatvoering.
Per cilinder kost wandje ongeveer 150 Euro. Als je weet dat complete set van 2 cilinders en zuigers hetzelfde kost is nieuwe wand geen optie.
Het klopt het revisiebedrijf had 0,07 mm speling gemeten tussen zuiger en cylinder.
Ze verwachtten z0'n 100 euro voor de koppen (stralen kleppen en klepgeleiders pasmaken), cylinders een beetje opschonen (dus niet echt ruimen) en nieuwe zuigerveren plaatsen.
Dat leek me wel een redelijk bedrag.