Moeilijk starten na paar dagen stilstaan

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Moeilijk starten na paar dagen stilstaan

Bericht door pcrodent » do 27 sep, 2007 10:13

Als m'n eendje een paar dagen stil heeft gestaan heeft ie grote moeite om te starten. De startmotor draait dan niet al te vlot, maar goed, het autootje slaat uiteindelijk aan, althans, hij doet alsof. Het lijkt (maar ik heb er niet zoveel verstand van dat ik dit met zekerheid kan zeggen) alsof ie op maar 1 cylinder loopt (slechts de helft van het gebruikelijke aantal plofjes). Afijn, dan valt ie ondanks voorzichtig gassen/choken (heb zo'n beetje alle combi's van die twee al geprobeerd) weer uit. Dit ritueel herhaalt zich gemiddeld drie keer, en de vierde keer slaat ie aan, beetje choke & gas, hij blijft aan en ik kan rijden. Na een stukje rijden stilzetten & weer starten gaat gewoon zoals het hoort in één keer. De volgende dag starten gaat meestal gewoon zoals het hoort in één keer.

Wat achtergrondinformatie, er zit een 123Ignition op en de kleppen zijn pas gesteld. Bougies zijn misschien net 4 maanden in gebruik. En - vast niet relevant - de olie is ook vers.

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken om te zorgen dat ie gewoon braaf start?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 sep, 2007 10:20

heb je er al eens aan gedacht om een nieuwe accu te kopen?

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » do 27 sep, 2007 10:23

De accu is vrij nieuw. Hooguit een jaartje oud. Goed, hij zou door misbruik (niet dat hele jaar van mij geweest) niet meer helemaal jofel kunnen zijn, maar zou dát er de oorzaak van zijn dat ie wel aanslaat, maar niet écht start?

Anyway, kan er wel ff een andere accu in mikken, kijken of het scheelt... Shit, weer de radio opnieuw instellen :D
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 27 sep, 2007 10:54

Ik denk ook de accu, omdat je schrijft dat de startmotor niet al te lekker draait bij de eerste startbeurt. Na een poosje rijden laadt die zichzelf weer op en heb je de volgende dag het probleem niet meer.
Het herhaaldelijk afslaan kan er mee te maken hebben dat je door te weinig stroom een te kleine vonk krijgt en dus een beroerde verbranding.
Als je een multimeter hebt kan je kijken of de accu rond de 13.5 / 14 / 14.5 afgeeft, dat is goed.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 sep, 2007 10:56

Ik weet niet of je accupeil kunt zien, maar controlleer dat ook even voor de zekerheid.

Verder kan een slechte startmotor ook de nodige startstroom wegvreten.

Overigens dat afslaan is weer een gevolg van een versleten carburateur, correctie, kan bij jou ook te maken hebben met een te lage accuspanning waardoor maar 1 cilinder genoeg vonk krijgt.

Test het eens door hem aan te slingeren.

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » do 27 sep, 2007 11:10

Ik zou ook even de bougies controleren, zelf heb ik dergelijke problemen gehad met 123-ontsteking in combinatie met Equim bougies, en heb er nu NKG bougies in.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 27 sep, 2007 12:11

Charly schreef:Ik zou ook even de bougies controleren, zelf heb ik dergelijke problemen gehad met 123-ontsteking in combinatie met Equim bougies, en heb er nu NKG bougies in.
Dan kan je beter je bougies helemaal vervangen, heb namelijk geleerd (en gemerkt) dat als je ze eruit haalt de borgring zijn werk niet goed meer doet.. (heb zo 2x langs de snelweg gestaan met een eruit geknalde bougie)

Kan het trouwen niet ook iets zijn met de benzinetoevoer? Dat de benzine weer even goed opgepompt moet worden?
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 sep, 2007 15:34

controleer of je niet eregens een stroomval hebt. ik heb dezelfde problemen gehad met de aca. tijdens het startten had ik nog maar 8 volt over en das te weinig om de ontsteking goed te laten werken. het bleek uiteindelijk in een slechte stekker verbinding te zitten bij het contactslot.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » do 27 sep, 2007 16:13

pcrodent schreef:...Shit, weer de radio opnieuw instellen :D
En start met de radio uit...
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 27 sep, 2007 20:29

Accu zou ik inderdaad proberen. Zit er niet ergens een stroomreter ergens in de eend? Een radio stand by ofzo? Een alarm, een lampje???
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 28 sep, 2007 00:28

Kijk ook de bougiekabels en de bobine eens na. Ik had dat zelfde euvel onderweg in frankrijk. Bleek dat een stekker van de bougiekabel niet lekker klemde op de bougie. Als de motor eindelijk even stationair gedraaid had liep en startte hij de rest van de dag prima. De bougie was dan warm en daardoor iets dikker waardoor hij weer klemde in het contact van de stekker.
Ook kun je controleren of de klepjes van de benzinepomp goed werken. Zo niet dan loopt bij stilstand de benzine terug in de leiding. En dan duurt het ook even tot hij weer start.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 28 sep, 2007 09:51

Bedankt voor alle tips! Ik ga ze dit weekend nalopen. Mocht iemand in de tussentijd nog een briljant idee te binnen schieten - ik hou me aanbevolen!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 28 sep, 2007 10:45

Gewoon lekker doorstarten op een gegeven moment slaat ie wel aaan. Charme van de eend zullen we maar zeggen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 28 sep, 2007 10:48

Punky schreef:Gewoon lekker doorstarten op een gegeven moment slaat ie wel aaan.
Het aanslaan is niet het probleem. Het is het aanblijven. Als ik doorstart op het moment dat ie eigenlijk al zelf wil gaan lopen lijkt dat me niet goed...
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 sep, 2007 17:20

heb k ook vaak, zeker als ie een paar dagen niet gebruikt is. Kleppen een keer wat strakker gesteld, toen startte ie warm bijna niet meer, slecht id dus. Hoort er bij, is wat nukkig als ie winterslaap houdt hea ;)

Als het de dagen daarna weer goed is: geen drukte ;) 8)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie