Bobine

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Sandra
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 jul, 2003 14:04
Locatie: Maastricht

Bobine

Bericht door Sandra » vr 16 apr, 2004 10:04

HELP!!!!
Mijn eend start niet meer......
Volgens de ANWB heeft mijn bobine het begeven..... :cry: Ben nu met spoed opzoek naar een nieuwe..... heb net een Citroen Dealer gebeld, ze kunnen er wel een bestellen, maar dat gaat zeker 5 dagen duren..... :cry:
Weet iemand hoe ik sneller aan een nieuwe bobine kan komen???
Alvast bedankt!
Groetjes
Sandra

Sandra
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 jul, 2003 14:04
Locatie: Maastricht

Bericht door Sandra » vr 16 apr, 2004 15:02

Via via heb een bobine gevonden, heb hem net al op kunnen halen! :lol:
Voor € 15,-- is toch niet slecht?! :wink:
Nu eerst maar eens kijken of mijn eend nu wel start!

roland
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 18:46
Locatie: Sint-Oedenrode

Bericht door roland » vr 16 apr, 2004 15:19

kijk dat zijn de bedragen waar je eend voor wilt blijven rijden :D

ik hoop dat ie het nu gewoon doet, dan ben je voor weinig geld weer op de weg en met dit weer is het bijna een misdaad als je geen eend kunt rijden met open dak, toch?

groet,
roland
Wacht met spanning op zijn Acadyeenda! Met dank aan (de bescheiden) rocco (met kleine r) voor het verzinnen van de naam...

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 16 apr, 2004 18:41

Als hij niet vonkt moet je ook eens naar de contactpuntjes kijken!
ik heb mij laten wijsmaken dat bobines bijna nooit kapot gaan.
behalve als je zoals mij eens wilt zien hoe het er vanbinnen uitziet... :oops:
NIET OPENSCHROEVEN!! ik wil het je wel vertellen :wink:
1977 Mehari

Sandra
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 jul, 2003 14:04
Locatie: Maastricht

Bericht door Sandra » do 22 apr, 2004 10:47

Hey allemaal!!!
Ze rijdt weer!!!! :lol:
Vorige week heb ik de bobine vervangen... maar dat alleen mocht niet baten... dus gelijk de contactpunten gaan vervangen...... gisteren met hulp daarmee verder gegaan.... maar helaas..... ze wilde nog niet starten... het bleek de condensator te zijn....
Na die te hebben vervangen kon ik gisteren weer heerlijk gaan toeren door het Limburgse heuvelland!!! :lol:
Alleen sloeg ze 2 keer af bij het optrekken..... vreemd, doet ze anders nooit...... waar zou dat aan kunnen liggen??? :?
Groetjes Sandra

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 22 apr, 2004 12:21

waarschijnlijk staat je ontsteking iets te vroeg.

B.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » do 22 apr, 2004 17:08

Bullit schreef:waarschijnlijk staat je ontsteking iets te vroeg.

B.
denk ik ook. :idea: :!:

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 22 apr, 2004 17:42

Is de oude bobine ook echt kapot?
heb je hem nog, zet hem dan eens in de plaats.
ik ben benieuwd of ze het nog doet.
Ik denk alvast van wel.
het probleem lag dan inderdaad waar ik dacht.
bij de contactpuntjes en de condensator (ik dacht dat deze altijd zowiezo samen vervangen werden?)

Staat je vertilator goed vast?
bij mij was hij er na een km of 3 afgelopen,
die damp uit het dashboard dan kan niet veel kwaad, als je meteen stopt en de ventilator er weer op zet. (maar de mijne is nu weer een stuk van zijn bladen kwijt...)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » vr 23 apr, 2004 03:11

He Rocco, je bobine is er eerder aan dan je denkt hoor! Zeker als je nog met puntjes rijdt ipv een 123. Laat m een keer op t contact staan terwijl de motor niet loopt.. . een kwartiertje ofzo. Ik heb de mijne daarmee ook naar zn eindje geholpen.. Voortaan dus maar de sleutels ff uit t contact, voor de zekerheid :wink:

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 23 apr, 2004 16:37

en gebeurt dat NIET bij puntjes?
dan geraakt hij toch ook (soms) oververhit?
1977 Mehari

roland
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 18:46
Locatie: Sint-Oedenrode

Bericht door roland » vr 23 apr, 2004 17:02

rocco schreef:en gebeurt dat NIET bij puntjes?
dan geraakt hij toch ook (soms) oververhit?
bij een 123 kan je bobine NIET doorbranden aangezien de 123 de stroom afkapt na een paar seconden of zo.

bij puntjes kan dit dus WEL gebeuren.

Je moet hem dus net andersom lezen ;-)
Wacht met spanning op zijn Acadyeenda! Met dank aan (de bescheiden) rocco (met kleine r) voor het verzinnen van de naam...

Sandra
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 jul, 2003 14:04
Locatie: Maastricht

Bericht door Sandra » vr 23 apr, 2004 17:31

123???? Wat wordt daarmee bedoelt??? :?
Tja.... ik ben een beginnelingetje..... :wink:
Groetjes
Sandra

roland
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 18:46
Locatie: Sint-Oedenrode

Bericht door roland » vr 23 apr, 2004 18:28

Sandra schreef:123???? Wat wordt daarmee bedoelt??? :?
Tja.... ik ben een beginnelingetje..... :wink:
Nou ja ik ben eigenlijk op technisch gebied ook een beginnelingetje hoor ;) Maar ik heb er al wel het een en ander over gelezen...

De 123 heet eigenlijk de 123-ignition en is een electronische ontsteking voor je 2cv. Dit heeft een aantal voordelen: de motor loopt soepeler, hij start makkelijker en je benzine verbruik neemt af. Ook hoef je nooit meer contactpuntje af te stellen. En als laatste wat ik van de 123 weet is als je het contact aan laat staan zal de 123 automatisch de stroom onderbreken naar de bobine om te voorkomen dat die oververhit raakt (daar ging het hier dus over). Er is overigens een heel artikel over geschreven op 2cv.nl, kijk maar eens bij Publicaties.

Ik laat zelf een 123 installeren op mijn nieuwe Acadyeenda aangezien de verhalen die ik tot nu toe gehoord heb alleen maar positief zijn geweest.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en voor de meer technische mensen onder ons, corrigeer me waar ik de plank mis sla 8)
Wacht met spanning op zijn Acadyeenda! Met dank aan (de bescheiden) rocco (met kleine r) voor het verzinnen van de naam...

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 28 nov, 2004 11:42

Ben het helemaal met de vorige spreker eens.
Alleen zei gisteren de wegenwacht tegen mij dat de bobine door de 123 het zwaar te verduren heeft omdat de 123 de stroom optimaal regelt en de bobine daardoor zwaardere klappen krijgt dan met de originele contactpuntjes. En daar sloop je hem mee na verloop van tijd.
Mijn eend start goed maar slaat heel snel daarna weer af.
De wegenwacht: " ieder product heeft een nadeel."
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » zo 28 nov, 2004 22:47

ook hier dus: onzin. Contacthoek is als origineel, de bobine kan dus onmogelijk worden overladen.

Gesloten