koude motor start(te) op 1 cylinder

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

koude motor start(te) op 1 cylinder

Bericht door landloper » ma 8 okt, 2007 13:54

De motor van mijn 2cv6 met 123ignition start koud altijd op op 1 cylinder (althans, hij start direct op maar loopt dan traag en hortend en stotend). Na 10 seconden stampen versnelt hij en loopt vervolgens als een zonnetje. Toch vind ik dit niet fijn want als je onder de motorkap kijkt, verwacht je dat elk moment iets afbreekt, zo gaat het tekeer. Hij start trouwens altijd direct dus ik hoef niet door te starten.

Gek genoeg start hij direct nadat hij heeft gelopen normaal. Dus ik start een koude motor en als hij normaal draait, zet ik hem uit. Hij is dan nog koud maar start vervolgens wel normaal.

Wat is heb gedaan:
- carburateur is schoon en zit goed vast
- kleppen gesteld
- bougiekabels en bougies nieuw
- ander merk bougies geprobeerd
- geen lekkages te bespeuren
- accu geeft ruim 12 V en tijdens het starten een spanning van 11,4
- contacten in startslot zijn schoon
- de accu-aansluitingen en massa zijn schoon
- nieuwe bobine geprobeerd

Waar moet ik het nu nog zoeken? Diverse draadjes gaan over het starten op 1 cylinder maar ik heb er nog geen afdoende oplossingen in gelezen. Graag jullie input.
Laatst gewijzigd door landloper op do 15 nov, 2007 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 okt, 2007 14:40

dat is niet veel, goede accu levert standaard 13,8 volt.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » ma 8 okt, 2007 17:33

backfire schreef:dat is niet veel, goede accu levert standaard 13,8 volt.
Nog even nagemeten: de onbelaste spanning is 12,8V. Tijdens doorstarten daalt deze tot 11,4 V en wanneer de motor draait is de boordspanning 14V. Alles gemeten op de accupolen.

Voldoende adequaat toch en geen reden om op één pit te starten?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 okt, 2007 17:49

Als je hem aanslingert heb je dan ook het probleem met starten op 1 pit. Lijkt mij toch echt typisch spanningstekort voor de bobine.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » ma 8 okt, 2007 17:51

Da's een goeie. Zodra de motor over een paar uur weer koud is, zal ik deze test eens uitvoeren.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » ma 8 okt, 2007 19:12

zijn je bougiekabels nog in orde, bougie ook oke
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » ma 8 okt, 2007 19:17

ik weet dat je aqlles hebt vernieuwt maar ik bedoel of de kabel wel goed genoeg op de bougie zit
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » ma 8 okt, 2007 21:54

wieltje1 schreef:ik weet dat je alles hebt vernieuwt maar ik bedoel of de kabel wel goed genoeg op de bougie zit
Een goede accu die niet bijgeladen wordt geeft 12V, tijdens bijladen 14V.
Ook nieuwe onderdelen feilen wel eens.
Kun je de kabels verwisselen en kijken of de fout meegaat??
Dat kun je ook doen op de bobine.

Is de pakking op het inlaatspruitstuk aan de falende kant heel??
Verder kun je altijd de compressie (laten) meten.

suc6

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 8 okt, 2007 22:06

spuit rond je inlaatspruitstuk kruipolie.
als ie ploft
heb je een lekker pakking
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 9 okt, 2007 21:42

Bedankt allen tot zover (het probleem is helaas nog niet opgelost)

@backfire: ook met aanslingeren loopt hij een tijdje op 1 pit
@wieltje1: kabels zitten goed vast
@willem dijkstra: ik heb de kabels ook gewisseld en ga maar verder op zoek naar lekkage inlaatspruitstuk en de compressie meten
@siemen: de kruipolie test ga ik morgenochtend doen

Elektrisch is de boel in orde, wellicht stoort de 123ignition maar het motortje loopt verder zeer goed dus die kans acht ik niet zo groot. Ik ga eerst zoeken naar lekkages en inderdaad de compressie. Betere ideeën zijn nog steeds welkom.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » wo 10 okt, 2007 19:01

nou ;landloper veel succes met zoeken dan
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » do 11 okt, 2007 15:04

wieltje1 schreef:nou ;landloper veel succes met zoeken dan
Tja, het is lastig zoeken, mede omdat ik telkens een koude motor nodig heb om het effect te beoordelen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 14 okt, 2007 14:22

Stop je bougiekabels nu eens netjes in een waterslang en dan zo dat er geen
vocht meer bij kan en dat ze nergens metaal kunnen raken.Dat is meestal
de oorzaak van op 1 cil.aanslaan.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 14 okt, 2007 14:35

Gerard Maas schreef:Stop je bougiekabels nu eens netjes in een waterslang en dan zo dat er geen
vocht meer bij kan en dat ze nergens metaal kunnen raken.Dat is meestal
de oorzaak van op 1 cil.aanslaan.
Gerard, bedankt weer voor je input. Vorige week heb ik ze inderdaad al netjes in brandstofslang ingepakt en ze lopen overal vrij. Een koude motor start helaas nog op halve kracht om na 10 seconden op volle kracht aan te slaan.

Daarnaast heb ik de kruipolie lektest gedaan van Siemen maar die levert ook niets op.

Op het forum van de 123 staat dat een matige compressie tgv vastgekoekte zuigerveren bij koude motor ook een opstartprobleem kunnen vormen. Enig idee of het zin heeft de motor uit elkaar te halen om het opstartprobleem op te lossen? Als de motor eenmaal draait, draait hij soepel, krachtig :D en voldoende zuinig.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

2cv Michel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 183
Lid geworden op: do 10 feb, 2005 08:57
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Bericht door 2cv Michel » zo 14 okt, 2007 15:06

Heb dat probleem ook voor gehad
123 ontseking start op 1 cyl na een 10 tal sec ok 2 cyl
een beetje gespeelt met de voorontsteking (vroeger ,later) probleem bleef
na een tijdje was ik het moe een slechte start terwijl ik toch 150 € had uitgegeven voor de 123 met het gedacht dat alles zeker nog zou verbeteren (starte vroeger op plattinnekes zeer goed)
heb danmaar terug de plattinnekes er in gedaan en alles was ok
Dus mijn 123 was niet goed
deze omgeruild tegen een ander en start als een zonnetje

succes
Michel
http://users.telenet.be/plattinnekes-meeting/index.htm
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be

Plaats reactie