Gat in veerpot

Alles over de wielophanging
Gesloten
Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Gat in veerpot

Bericht door Tim Rozendaal » ma 8 okt, 2007 13:17

Hallo,
Ik ontdekte laatst bij een kleine inspectie van de onderkant van mijn 2cv enkele gaatjes in mijn veerpot. Nu kan ik al wel raden dat dit niet hoort (het zijn geen geboorde gaten, bijv. om die olie tegen het piepen er in te kunnen gieten). Ik ben dus al op zoek naar een 2ehands veerpot, maar nu is dus mijn vraag: hoe makkelijk (of moeilijk) is het om een veerpot te vervangen? Is dat te doen terwijl de koets er nog gewoon opzit ? Hebben jullie nog tips/trucs hiervoor?

Alvast bedankt!
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 okt, 2007 14:39

veerpot vervangen in theorie valt het wel mee, in de praktijk zitten ze vaak erg vast.

De kantelmesjes aan de voor en achterzijde zitten met borgveertjes vast, deze zijn makkelijk te verwijderen met een grote schroevendraaier. Dan heb je nog vier grote platte moeren, maat 46, waarmee de bussen vast zitten aan het chassis. Tussen deze bussen hangt de veerpot. Als je de bussen al los hebt gekregen dan kun je de veerpot er makkelijk tussenuit halen.

Echter die kleine gaatjes doen niet erg veel met de werking van de veren.

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Tim Rozendaal » ma 8 okt, 2007 16:25

Okeuj dat scheelt wel dan. Maar komt er niet allerlei troep in te zitten op deze manier? Helemaal nu het weer winter wordt met zout enzo..

Maar het is dus mogelijk met de koets op zijn plaats?
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 8 okt, 2007 17:33

Ja, het is mogelijk met de koets erop. Maar in de praktijk zit het geheel vaak aan elkaar vastgeroest. Kan dus tegenvallen ofwel veel werk alsnog.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 okt, 2007 17:50

beetje ducktape over de gaatjes plakken ;)

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Tim Rozendaal » ma 8 okt, 2007 18:43

Hm.. dan ga ik nog eventjes bedenken wat ik doe. ben wel van plan in het voorjaar de koets eraf te hebben, maar zou alleen zo vervelend zijn als ik er voor die tijd problemen mee krijg..
Tot die tijd even met ductape in de weer ;)
Bedankt, hier mag een slotje op! (hoofdvraag was of een veerpot met de koets op zijn plaats vervangen kon worden)

Heiko
Beginner
Beginner

Bericht door Heiko » ma 8 okt, 2007 23:00

Plak in plaats van ductape aluminium'tape' zoals het voor aircokanalen wordt gebruikt.
Zeeer duurzaam en het plakt 'for life'!

Gesloten