Chassis ontroesten en behandelen.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 5 okt, 2007 15:15

Mailtje gehad van de RX mensen. Als het oude tectyl nog hecht (zoals idd bij mij op vlakke delen e.d.) is het geen probleem om hier RX5 overheen te smeren.
Wel alles afwerken met RX10 omdat dat beschermt tegen steenslag, pekel e.d.

Lekker knoeien dus binnenkort :lol:

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 5 okt, 2007 15:24

Maar voegt het iets toe, RX over een tectyl laag???

Groetjes en succes met knoeien, Bart

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 5 okt, 2007 15:35

RX is heel dun en kruipt overal tussen, dus ook in de droogte scheurtjes in de tectyl laag.
Het zal ook de tectyl afdekken en verder indrogen vertragen verwacht ik.
Zelf heb ik ervaren dat de RX door de haarscheuren in een uitgeharde 2k plamuurlaag drong.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 5 okt, 2007 15:47

Bartje schreef:Maar voegt het iets toe, RX over een tectyl laag???
Zekers, dat scheelt uren met de staalborsteln in de weer en verder (zoals gezegd) is het mooi dat het eventueel daar waar toch scheurtjes in het tectyl zitten de RX binnendringt.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » za 6 okt, 2007 12:58

Ik snap dus dat je de buitenkant van je chassis moet behandelen met RX-5 en RX-10, en dán pas moet overspuiten, en de binnenkant van je chassis vol moet spuiten met Tectiel ML? En misschien domme vraag maar wat smeren jullie in je deuren?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » za 6 okt, 2007 15:27

rx10 is in elke kleur te krijgen die je wilt dus overspuiten hoeft niet
J B

just drive like you stole it

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 6 okt, 2007 15:46

Ik heb Ensis conserverings olie van Shell gebruikt. Is ook een soort tectyl maar het blijft zacht en kruipt ook. In alle naden en holle ruimtes laten lopen. Het schijnt dat defensie dit ook gebruikt in hun materieel dat in depots staat. Ik heb het bijvoorbeeld ook op het scharnier van de achterklep gesmeerd, geen roest meer en ook geen gekraak, klep gaat nu fluisterstil open.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » za 6 okt, 2007 18:34

thomaaas schreef:Ik snap dus dat je de buitenkant van je chassis moet behandelen met RX-5 en RX-10, en dán pas moet overspuiten, en de binnenkant van je chassis vol moet spuiten met Tectiel ML? En misschien domme vraag maar wat smeren jullie in je deuren?
RX10 kun je idd in iedere RAL kleur krijgen. Wat betreft de deuren (en andere hole delen) daar hebben ze RX7 voor. Eerst RX5 erin spuiten en daarna RX7 erachteraan.

Zou in principe ook met Tectyl ML kunnen alleen kan je bij sommige holle delen niet zien ov er al roest zit. ML erover heen spuiten heeft dan weinig zin, dus kun je beter eerst RX5 en dan RX7 doen.

Vandaag met RX5 staan smeren. Dat spul is echt ongelofelijk dun! Smeerde mn kofferbakbodem er mee in. Had roest weggekrabt e.d. zag er allemaal verder redelijk hard uit (dus nergens door). Keek ik later onder de auto droop er toch een boel RX5 op straat vanuit de kofferbak :shock: Zo dun is het dus.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 7 okt, 2007 00:22

Pfiew wiew dun spul dus. Ik had een blik RX-5 en RX-10 besteld bij burton, k wist niet dat dat in verschillende kleuren kwam. Maar ik ben dus dom geweest, want ik heb mijn chassis al helemaal gespoten en alles ik denk dat ga ik het nu voor de winter nog ff in de troep zetten, gewoon voor de zekerheid, is namelijk verzinkt chassis. Maar nu heeft het niet zoveel zin meer dus?

Dan ga k anders eerst nog wel ff op zoek naar n busje RX-7, en die shel-olie idd dat kun je vast ook wel gebruiken bij je achterdeurscharnieren ;)
MyAmi Spring Break

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 8 okt, 2007 09:05

Wat heeft niet zoveel zin meer? Alleen RX10 kun je in diverse kleuren bestellen. RX5 is doorzichtig (bruin olieachtig). RX7 is een soort groenig schuim.

wilde eend
Beginner
Beginner

Bericht door wilde eend » ma 8 okt, 2007 10:08

Wat betreft de chassis-discussies het volgende: Mij wordt verteld dat een verzinkt chassis van ... de oplossing is voor alle roestkwalen. Ik weet niet of die in een zinkbad gegaan is of electrothermisch is behandeld. Volgens jullie discussie maakt dat uit. Wie spreekt hierover het verlossende woord?

Mod Punky: Lees de voorwaarden van het forum voor meer info.
'alles van waarde, is weerloos ', staat als tekst op mijn achterklep. Voorkomt wellicht aanranding van mijn wilde eend

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 8 okt, 2007 10:35

Er is al veel over geschreven en een verlossend woord is er niet. Koop waar je je happy bij voelt en kijk na 10 a 20 jaar of je je nog steeds happy voelt.

Alle voor en tegens zijn wel te vinden met de zoekfunctie van dit forum.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 8 okt, 2007 10:53

Is inderdaad het nodige over te vinden op het forum. Maar; het verlossende woord is nog niet te vinden. De één vind een gegalvaniseerd chassis te stug rijden, een ander ontkent dit. De één zegt dat er op den duur scheurtjes in het gegalvaniseerde chassis komen de ander verwijt dat diegene niks van scheikunde weet want... etc. etc.

Verder hoorde ik onlangs dat bij een gegalvaniseerd chassis je kreukelzone niet meer werkt. Zo'n chassis vouwt namelijk niet echt op (te dik).

Maar als je een goed origineel chassis (bijv. van die club in Frankrijk) eronder zet en goed preventief behandeld en van tijd tot controleert en bijhoud kun je er érg lang mee doen.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » ma 8 okt, 2007 20:04

en dan heb je ook nog een orrigineel katafohele behandeld chassi wat je ook nog kan behandelen met weet ik wat
J B

just drive like you stole it

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » ma 8 okt, 2007 22:06

Ja en er zijn nog wel tienduizend mogelijkheiden maar daar moeten we niet over beginnen. Dat was ook niet de bedoeling ;) Mijn vraag was alleen of het een stomme actie is geweest om eerst het chassis te verven, of heeft het nog steeds nut om het in te smeren met RX-5 en RX-10?
MyAmi Spring Break

Plaats reactie