koppeling werkt niet meer

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

koppeling werkt niet meer

Bericht door Flying Duckman » wo 10 okt, 2007 22:34

Ik vermoed dat ik weet wat het probleem is, maar ik was toch nieuwschierig of mensen hier ook een idee hebben.

Al een tijd lang hoor ik een piepend geluid in de 1e en 2e versnelling, vooral als de motor warm is en ik een bocht om gaat, dit geluid gaat weg op het moment dat ik de koppeling in trap.

Ik heb al veel gezocht, maar het probleem niet gevonden, maar vandaag toen ik bij stoplichten aan kwam trapte ik het koppelings pedaal in en ik voelde meteen dat het mis was.
Ik kon wel trappen, maar er gebeurde niets.
De kabel is heel, het pedaal hangt gewoon netjes zoals het hoort, maar koppelen gaat niet meer.

Ik heb met dat piepende geluid altijd het druklager verdacht.
Maar het druklager kon ik zien zitten en leek het goed te doen,
Ik vermoed dus nu de diafragma, maar als die ingedrukt is dan zou de motor ontkoppeld moeten zijn volgens mij, en de motor zit gewoon gekoppeld aan de versnellingsbak, ik kan dus niet schakelen.

Iemand een idee? Ik vermoed gewoon de diafragma die kapot is.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 11 okt, 2007 08:50

ik vermoed je druklager, van buiten kan hij er goed uitzien, maar kan best dat het lager inwending naar zijn grootje is.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 12 okt, 2007 00:42

Ik heb ook al eens een geknikte koppelingshefboom gehad, geeft ook zo'n resultaat.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 okt, 2007 07:24

Of het schroefje uit de koppelingsvork gelopen,waardoor de scharniergaatjes versleten zijn

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » vr 12 okt, 2007 21:06

Ik heb de motor eruit, koppelingsplaten perfecte staat, drukgroep lijkt me prima in orde.
Druklager zag er ook goed uit...

Ik had wel het idee dat de gaffel niet ver genoeg naar achteren kwam in eerste instantie, na hermontage van het druklager zag het er wel weer goed uit.

Morgen alles eens zorgvuldig nog bekijken, goed vastzetten en maar weer testen.
Ik denk dat het druklager niet goed zat, of dat de koppelingskabel toch ergens dwars heeft gezeten oid...

maar goed, kon weer even mooi oefenen met sleutelen, in het schemerdonker met een tlbalk aangesloten op de omvormer die via de C1 kwam het spul eruit geschroefd, ongeveer 40 minuten dit keer.
Viel me niet tegen..
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 12 okt, 2007 22:56

Of het schroefje uit de koppelingsvork gelopen,waardoor de scharniergaatjes versleten zijn
Dat kan ook als het schroefje er nog inzit, weet ik helaas uit ervaring....

Groetjes, Bart

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 13 okt, 2007 10:08

klets kras prrrrrr
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 23 okt, 2007 13:39

Ik zag dat ik nog geen update had gedaan.
Hij doet het ondertussen weer, maar echt perfect is het nog niet.

Ik heb niets defects kunnen vinden aan alles, dus de boek weer gemonteerd met de beslissing dat ik 1 voor 1 onderdelen zou gaan vervangen.
Ik ben begonnen bij de koppelingskabel en dat was meteen raak!

Maar, ik moest hem helemaal opschroeven tot bovenin om hem goed te laten functioneren.
Ik vermoed dus dat er toch iets met mijn druklager aan de hand is.

Met al die ellende is ook nog een keer de synchromesh flink beschadigd.
Ik ga deze winter dus een andere bak erin zetten en ik denk dat ik meteen nieuwe koppelingsplaten er bij in zet, voor de zekerheid...
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 23 okt, 2007 13:47

vork verbogen???

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 23 okt, 2007 13:52

Vork heb ik eruit gehad en grondig bekeken, maar niets te zien, maar het zou best kunnen met wat meer belasting erop oid.
Maar goed, er gaat nu toch een nieuwe bak in, dus maar eens zien of het dan opgelost is.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » di 23 okt, 2007 22:56

ik trapte vanavond ook mijn koppeling in en dat ging beroert.
ik weet dat mn druklager versleten is.
maar rijd er nog wel om.
die jengelt ook als de ziekte.
:lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Plaats reactie