Stoterstang stuk!!!

Plaats reactie
Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Stoterstang stuk!!!

Bericht door Cubitus » vr 12 okt, 2007 18:18

Beste eendrijders,
Ik zit met klein probleempje, wat misschien wel een groot probleem is.........
Bij het opknappen van mijn motor, aangezien die ermee opgehouden was, kwamen we erachter dat 1 van de stoterstangen is gebroken.
Dit opzich is natuurlijk vrij simpel te vervangen voor een andere, ware het niet dat door dit breekgeweld het buisje waar de stoterstang doorheen loopt ook beschadigd is. Er zit dus een gat in.
Mijn vraag is dan ook, is dat buisje (dus die van het blok naar de kop loopt en waar die stang in ligt) te vervangen of te repareren???
Volgens mij zit dit buisje namelijk in de cilinderkop geperst???
Natuurlijk weet ik ook dat ik er een andere kop op zou kunnen zetten, maar dat valt een beetje in de categorie, mijn olievulpijp is stuk, dus laat ik meteen de hele motor vervangen :D Liever gebruik ik gewoon deze kop weer aangezien het blok verder orgineel is en de kop verder in prima staat is.
Hoor graag jullie mening!!! :idea:
2cv az 1968

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 12 okt, 2007 20:00

Ja hoor, is gewoon te vervangen.
Er is dacht ik al eens iets over geweest.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 12 okt, 2007 22:54

Ik heb ooit alle vier de buisjes vervangen. Eerst het oude buisje bij de kop afgezaagt. Daarna het ijzerzaagje los gemaakt, door het resterende buisje in de kop heen gestoken en in de zaagbeugel vast gemaakt. Toen het restand in lengte richting doorgezaagt, dan is de kracht eraf en kun je het restand eruit tikken. Kop zo goed mogelijk schoon gemaakt en vervolgens een nieuwe gemonteerd met een sterk borg middel van locktite wat tot heel veel graden slagvast borgt. Zorg er wel voor dat het borg middel er bij alle koelribben tussen komt, dan ben je zekr dat hij niet meer los komt.

Succes en de Groetjes, Bart

p.s. de nieuwe pijpjes heb ik bij BCC gekocht. Als je wil kan ik de code van de door mij gebruikte locktite voor je opzoeken, stuur dan nog even een mailtje of laat hier een berichtje achter.

TB
Moderator

Bericht door TB » za 13 okt, 2007 12:22

Kijk, goed om te weten dat ze nieuw te krijgen zijn en ook te monteren zijn. Ik heb ze ooit eens beschadigd bij de montage. Vervolgens twee hele goede gebruikte koppen erop gezet. Dan hoef ik die oude koppen dus niet weg te gooien maar kan ik ze weer eens gebruiken voor een andere motor!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » za 13 okt, 2007 14:20

Hey mensen, bedankt voor de snelle en nuttige reacties!
Ik kon namelijk in de zoekmachine wel een aantal topics vinden over gebroken stoterstangen, maar niet over het vervangen van die buisjes.....................misschien niet goed genoeg gezocht..........
Anyway, Bart als jij idd die code van de locktite voor mij hier neer zou willen zetten heeft TB daar misschien ook wel wat aan bij het eventueel vervangen van zijn buisjes. Ik zal bcc is bellen of ze een nieuw buisje naar me op kunnen sturen zodat ik aan de slag kan!!!En om het kort samen te vatten: Oude buisje afzagen en het restant uit de kop zagen en nieuwe er met locktite in plakken...........?
Nogmaals bedankt!
Greetz Bart/Cubitus
2cv az 1968

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 13 okt, 2007 17:41

Ik heb locktite 2701 gebruikt. En die samenvatting klopt, vergeet het schoon maken/ontvetten niet anders hecht de locktite denk ik niet.

Overigens is er ook gereedschap om een nieuw buisje erin te klemmen, maar dat paste niet in de buisjes die ik gebruikte waardoor ik de locktite optie genomen heb.

Groetjes, Bart

Plaats reactie