Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.

Iets achter de eend hangen?

Ja, altijd makkelijk
43
50%
Neeeeee
17
20%
Ligt eraan wat erachter wordt gehangen
26
30%

Totaal aantal stemmen: 86

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » wo 26 sep, 2007 21:08

BasvanEerden schreef:
flashnr1 schreef:
BasvanEerden schreef:@flashnr1

Als ik mag vragen: waar heb jem hem gekocht?
ik heb em van marktplaats

Johan en Annette
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Johan en Annette » ma 1 okt, 2007 18:40

@johan en annete: laten jullie de kogel gewoon zitten als jullie met de burton rijden?
Yep.......... heeft ons al een hoop ellende bespaard.
Een BMW rijder lette niet goed op en heeft nu een gat in z'n bumper :lol:

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 1 okt, 2007 18:54

Johan en Annette schreef:
Yep.......... heeft ons al een hoop ellende bespaard.
Een BMW rijder lette niet goed op en heeft nu een gat in z'n bumper :lol:
herrinnert me aan iets:

wij hadden een keer de auto -met trekhaak- op de autoslaaptrein gehad, en toen hadden die lui daar hem niet goed vast gezet. De trekhaak had gedurende de rit tegen een BMW aan gestaan. Ook bij díe BMW was de bumper anders gemodelleerd na afloop van de rit ;)
Verbruik: Afbeelding

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » za 13 okt, 2007 20:17

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze een kleine bijdrage van mijn burton met combicamp. Het reed goed. Stuiterde lekker mee. Filmpje staat op mijn hyves site: http://www.brazilnet.hyves.nl
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 13 okt, 2007 20:51

Blijft een gek gezicht hoor een Burton met zo'n groot geval erachter. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Basss
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Basss » zo 14 okt, 2007 19:54

Hey Bassie!

Grappig gezicht hoor... die klapkar achter de Burton.
Hij lijkt achter mijn eend al huge .. maar achter de Burton..
welke burton?? waar is de burton?? :lol:

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » ma 15 okt, 2007 11:54

ziet er goed uit Bas :D
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 18 feb, 2008 15:20

Waar blijft de informatie voor het trekken van aanhanger met de eend/dyane/kitcar? Hoever ben je punky?
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

inmijneendje
Moderator
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 18 feb, 2008 15:55

Trekhaak

Alles over een trekhaak voor de 2CV
Als je wilt gaan rijden met een aanhangwagen, caravan of vouwwagen achter de eend zul je rekening moeten houden met het acceleratie vermogen. Dit is niet spectaculair en met een last achter de auto zul je de rijstijl moeten aanpassen. Er even voorlangs is, ook omdat de combinatie langer is, er niet meer bij. Door een beperkt motor vermogen in de 2CV is het trekvermogen navenant.
Toch is het zelfs in de bergen goed mogelijk om aan de trekhaak een aanhanger of kleine caravan mee te nemen. Ten slotte is geduld een schone zaak en met een lagere snelheid geniet je ook meer van de omgeving.

Wat zegt de wetgever over de aanhangwagen
Om te bepalen welk gewicht de auto mag trekken, zijn er twee zaken van belang:

De vermelde treklast op het kentekenbewijs deel I.
Bij een eend is het maximaal aanhanger gewicht geremd 400 kg en ongeremd 260 kg

De categorie van het rijbewijs.
Heb je een rijbewijs B dan mag het gewicht van de caravan of aanhanger niet meer zijn dan dat van de auto die hem trekt en dat is voor een eend het eigengewicht van 560 kg. Maar omdat er ook geremd niet meer dan 400kg aan de trekhaak mag hangen zal dit bij een 2CV niet voorkomen. Ook mag het gewicht van de auto en de caravan of vouwwagen met een rijbewijs B samen niet meer zijn dan 3500 kg.
Ook deze optie komt bij eend bezitters te vervallen.
Heb je een rijbewijs B/E dan mag de caravan of aanhanger zwaarder zijn dan de auto die hem trekt, met als maximum het gewicht dat vermeld is op het kentekendeel I. Ook dit is voor de 2CV bestuurder weer maximaal die 400 kg (geremd).
Conclusie voor eend bezitters is dat je ongeacht of je wel of geen E op het rijbewijs hebt je altijd met een aanhanger, geremd 400 kg en ongeremd 260 kg mag rijden.
Let er wel op dat ook het gewicht van de lading meetelt.
De kleur van de kentekenplaat is wit
Vanaf 1 september 2002 gelden er nieuwe regels voor de registratie van aanhangwagens, caravans en opleggers die beladen zwaarder zijn dan 750 kg. De belangrijkste wijziging is dat eigenaren van aanhangwagens moeten zorgen voor hun eigen kentekenbewijs en kentekenplaat maar gezien dit gewicht gaat dit dus niet op voor de 2CV aanhangwagen. De aanhangwagen achter de 2CV moet vanaf 1 februari 2003 een witte kentekenplaat hebben met het kenteken van het trekkende voertuig.

Montage van de trekhaak
Op de foto zie je 1 van de oude bumpersteunen met in 1 van de 4 montage gaten een kooimoer en bout.
Op de steun liggen als voorbeeld ook nog kooimoer en een bout. Er zijn voor de achterbumper 2 steunen die elk met vier bouten en kooimoeren met het chassis verbonden zijn. Voordat de trekhaak gemonteerd kan worden moeten deze eerst verwijderd worden.

De trekhaak wordt als het ware ingeklemd tussen de bumpersteun en het chassis.
Voor de montage worden in plaats van de bestaande kooimoeren en bouten totaal 12 bouten en moeren M8 gebruikt.
Op de foto is de carrosserie van het chassis verwijderd zodat goed zichtbaar is hoe de trekhaak gemonteerd wordt. Met behulp van de bestaande 4 gaten aan elke zijde wordt de trekhaak gemonteerd.
Voor de trekhaak dienen dan nog 2 gaten in de rand van het chassis geboord te worden. De plaats kan goed bepaald worden als de trekhaak al op zijn plek zit. Vanaf de onderzijde worden de resterende 4 gaten (2 aan elke kant) geboord.
Het spreek vanzelf dat de bouten stevig vast gedraaid worden en met ringen en veerringen gemonteerd worden.

Nogmaals een foto maar dan van het geheel.
De trekhaak met stopcontact voor de verlichting in het midden en twee bumpersteunen links en rechts die onder de 2 achterpoten van het chassis gemonteerd zijn. Alleen een type goedgekeurde trekhaak past op deze manier goed.

De autofabrikant en de RDW bepalen het aanhangwagengewicht dat uw auto mag trekken.
Het typeplaatje, hier zichtbaar tussen kogel en stopcontact, geeft alleen het gewicht weer waarop de trekhaak getest is. In vele gevallen is het te trekken gewicht lager dan op het typeplaatje staat.

Aansluiten van de bedrading
Zorg voor een goede verbinding

bron: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/trekhaak.html

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 18 feb, 2008 18:34

Ik heb een aantal keren een andere eend aan de triangel gehangen. Gaat redelijk goed, alleen oppassen met het remmen in een bocht want dan kan de trekkende auto worden omgeduwd omdat de achterkant nogal licht is.:oops:
Verder eens een Land-Rover een half industrieterrein rondgetrokken totdat ie eindelijk aan sprong. Dan kun je wel alleen maar de eerste versnelling gebruiken. :P
diverse Citroens, wat anders.

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 18 feb, 2008 20:19

Punky schreef:Dat is mooi, dan hoeven we alles dus alleen te ordenen en in een HTML bestandje lepelen. :wink:
Ik bedoel eigenlijk dit. Om wat meer informatie bij elkaar te hebben zoals in dit topic.

Wie weet wat een eend ongeremd mag trekken? En wie kan mij een foto sturen van zijn/haar deel van het kentekenbewijs waar de massa's op staan. Mag van een 2cv of burton.

Ik wil met de burton naar Duitsland en helaas een nieuwe regel van de RDW. Er moet op je kentekenbewijs de trekmassa's staan voor het rijden met een aanhanger. Ongeacht deze onder de 750kg zijn.

Dus had ik mijn papieren van de burton opgestuurd krijg ik de handel terug omdat ze niet kunnen vinden wat een burton mag trekken. Lekker is dat. Nu heb ik een brief van trefina (maker van de trekhaak) dat hij 350kg geremd mag hebben maar niet wat hij ongeremd mag trekken. Mijn dyane mag 270kg ongeremd en 400kg geremd.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 18 feb, 2008 20:21

ongeremde massa is vaak het halve gewicht van het trekkende voertuig.
zou voor een eend 280kg moeten zijn. burton is wat lichter, maar de 280 moet lukken lijkt mij ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 18 feb, 2008 23:25

En ongeveer 80% voor geremde aanhanger volgens de ANWB, maar dat is alleen geldig in NL en niet in DLD, dus ik weet niet of je daar dan mee mag rijden.

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 19 feb, 2008 11:23

op de wereldmeeting veel duitse eenden gezien met een Eriba Puck ervoor.. Die zitten net over de 400kg dacht ik... Dus een lichtere zou moeten kunnen..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » di 19 feb, 2008 14:03

Tom Duckpower schreef:op de wereldmeeting veel duitse eenden gezien met een Eriba Puck ervoor.. Die zitten net over de 400kg dacht ik... Dus een lichtere zou moeten kunnen..
Verbazingwekkend dat zo'n Eriba een eend kan trekken..... :lol: :lol:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie