Loodvrij of niet ???
- Erwin 110TD5
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Loodvrij of niet ???
Ik ben een Mehari aan het restaureren met een 2cv4 blokje erin. Bij de koop kreeg ik er een 2cv6 bloke bij....Nu vraag ik me af of en hoe ik aan het blokje kan zien of het een loodvrij blok is of niet .....
Erwin
110TD
http://home.wanadoo.nl/eterriet
Erwin
110TD
http://home.wanadoo.nl/eterriet
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Mehari heeft nooit een 2cv4 blok gehad, altijd een 2cv6 blok.
Alle 2cv6 blokken zijn geschikt voor loodvrije benzine.
Let op! wel 98 oktaan.
Overigens hebben zelfs de oudere eend motoren geen probleem met loodvije benzine.
Alle 2cv6 blokken zijn geschikt voor loodvrije benzine.
Let op! wel 98 oktaan.
Overigens hebben zelfs de oudere eend motoren geen probleem met loodvije benzine.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Daar heb ik op gelet en dat klopt. Ik heb een 635 blok en een rood plaatje. Vriend van me een 664 en zwart plaatje. En in de eendgarage is gekeken bij de motorblokken en daaruit trek ik ook jou bevinding.bartje2212 schreef:eventueel kun je aan de kleur van het typeplaatje op het blok zien of ie ook op 95 octaan kan lopen. ik dacht dat een zwart plaatje een S6 blokje is. rood is dan super/98 octaan maar ook loodvrij
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Hoi, welkom op dit forum. Over dit onderwerp is al hel veel geschreven, en ondanks dat ik zelf ook wel vaak vragen stel over dingen die te vinden zijn, Had je dit wel kunnen vinden
Ik wil niet zeiken, maar via google kun je erachter komen dat er bijna nooit loodvervanger in hoeft. Wat ik wel vaak lees, is dat het geen kwaad kan, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=1177
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.google.nl/search?source=ig&h ... lood&meta=


http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=1177
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3768
http://www.google.nl/search?source=ig&h ... lood&meta=
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Bovenstaande links werken helaas niet meer. Ik heb namelijk wat aanvullende vragen die ik niet goed terug kan vinden op het forum
Discussie over 95 of 98 is duidelijk. Altijd 98, tenzij je een motor hebt die ook voor 95 geschikt is.
Mijn vragen zijn:
- wat is he verschil tussen 95 of 98? En wat doet dat wel/niet met je motor, wat maakt dat de ene motor wel op 95 kan rijden en de ander niet.
- Wat is het doel van loodvervanger, waarvoor dient het en wanner moet loodvervanger toegevoegd? Op de site van Brezan las ik over loodvervanger: beschermt de kleppen tegen slijtage bij gebruik van loodvrije benzine, vormt een loodvrije laag op de klepzittingen.
- Een duitse motor uit 1987 die geschikt is voor 95, moet daar loodvervanger bij?
- Een AZAM uit 64, die moet op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
- Een AU uit '54, die moet ook op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
Discussie over 95 of 98 is duidelijk. Altijd 98, tenzij je een motor hebt die ook voor 95 geschikt is.
Mijn vragen zijn:
- wat is he verschil tussen 95 of 98? En wat doet dat wel/niet met je motor, wat maakt dat de ene motor wel op 95 kan rijden en de ander niet.
- Wat is het doel van loodvervanger, waarvoor dient het en wanner moet loodvervanger toegevoegd? Op de site van Brezan las ik over loodvervanger: beschermt de kleppen tegen slijtage bij gebruik van loodvrije benzine, vormt een loodvrije laag op de klepzittingen.
- Een duitse motor uit 1987 die geschikt is voor 95, moet daar loodvervanger bij?
- Een AZAM uit 64, die moet op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
- Een AU uit '54, die moet ook op 98 rijden, wel of geen loodvervanger?
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
1. verschil is dat 95 bij samendrukken eerder zal ontbranden dan 98, antwoord is dan ook dat moteren met een lagere compressie (meestal onder de 1:9) met 95 kunnen rijden. Wat het doet, als je 95 gebruikt bij een motor welke 98 moet hebben dan ontbrandt de brandstof te snel, eigenlijk wil de zuiger dan teruguit in plaats van vooruit (het kloppen), maar door de massa zal de hele boel toch doorgaan. Daardoor krijg je ook nog het probleem dat daardoor de temperatuur veel hoger wordt in de verbrandings kamer. Daardoor kan er een gat in de zuiger ontstaan.
Ga er maar van uit dat zo rond de jaren 70 motoren op loodvrij kunnen rijden, sommige moet je wel iets vaker de kleppen stellen.
Loodvervanger is er inderdaad om een laagje op de klepzitting te krijgen om overmatige slijtage tegen te gaan. Klepzitting van oude auto's zijn van zachter materiaal en slijten door het dichtgaan van de kleppen. De loodvervangen fungeert als een soort kraakbeen tussen je botten, het vangt de ergste klap op.
Ga er maar van uit dat zo rond de jaren 70 motoren op loodvrij kunnen rijden, sommige moet je wel iets vaker de kleppen stellen.
Loodvervanger is er inderdaad om een laagje op de klepzitting te krijgen om overmatige slijtage tegen te gaan. Klepzitting van oude auto's zijn van zachter materiaal en slijten door het dichtgaan van de kleppen. De loodvervangen fungeert als een soort kraakbeen tussen je botten, het vangt de ergste klap op.
Oké, duidelijk.
Ook wat de functie van loodvervanger is. Kwaad zal dat dus niet kunnen maar de vraag is bij welke type motoren loodvervanger nodig is. Ergens in een bouwjaar zit waarschijnlijk het omslagpunt dat loodvervanger erbij gooien overbodig is. Waarschijnlijk de 2cv6 motor?
Een Azam uit 64 heeft waarschijnlijk loodvervanger nodig bij zn 98?
Ook wat de functie van loodvervanger is. Kwaad zal dat dus niet kunnen maar de vraag is bij welke type motoren loodvervanger nodig is. Ergens in een bouwjaar zit waarschijnlijk het omslagpunt dat loodvervanger erbij gooien overbodig is. Waarschijnlijk de 2cv6 motor?
Een Azam uit 64 heeft waarschijnlijk loodvervanger nodig bij zn 98?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer: