Chassis ontroesten en behandelen.

Reparaties, modificaties en onderhoud
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 9 okt, 2007 20:46

als ik de eigenschappen van de rx producten bekijk zoe je het er gewoon overheen kunnen smeren. alleen de kwaliteit zal dan afhangen van de hechting van de onderlaag op het chassi. je kunt het immers ook op tectiel smeren als je maar de losse tectiel eerst verwijderd. dit zou je ook moeten doen met je verflaag (al mag ik hopen dat dit niet nodig is)
maar je kunt ook ff voor de zekerheid een belletje wagen aan de mensen van rx. heb ik een tijdje terug ook gedaan om te vragen of het ook over tectiel kon.

maar nodig was het niet geweest. dus stom wil ik niet zeggen maar wel jammer.
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 10 okt, 2007 08:57

thomaaas schreef:Ja en er zijn nog wel tienduizend mogelijkheiden maar daar moeten we niet over beginnen. Dat was ook niet de bedoeling ;) Mijn vraag was alleen of het een stomme actie is geweest om eerst het chassis te verven, of heeft het nog steeds nut om het in te smeren met RX-5 en RX-10?
Daar zou ik inderdaad een mailtje/belletje aan wagen richting de RX-mensen. Ik zie wel overal staan dat het op het blanke staal moet aangebracht worden. De reden zal wel zijn dat het chassis onder de verf gaat roesten, als de RX dan over de verf heen zit kan het niet bij de roest komt want het gaat met de verf mee omhoog.

Zelf hoef ik weinig tectyl meer weg te krabben zag ik. Het laagje wat er standaard op zat is zo dun dat het er overal wel af is. Zie nu het zwart (verf?) van het chassis met daarop vliegroest.
Wel wijken de naden op sommige plaatsen behoorlijk. :shock: Als ik daar met een staalborstel doorrag dan komt er bruine stof naar buiten vliegen. Zeer goed borstelen dus en zeer veel RX5 erin spuiten.

Ik hoop 20 oktober mn camera mee te nemen. Krijgen jullie aan het einde van de dag een reportage :lol: Mn handen jeuken!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 10 okt, 2007 10:37

tip(je): door met een hamer op de felsnaden te tikken komt de losse roest goed los en valt eruit. dan deze plekken goed behandelen tegen roest. 1mm staal levert 1cm roest op geloof ik.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 10 okt, 2007 11:32

Hoe bedoel je dat precies? Want ik kan me ook voorstellen dat je de felsnaden dan weer dicht slaat waardoor de roest niet meer uit weg kan.

Ik merkte dat het aardig werkt om de staalborstel er flink door te raggen. Dan haal je die felsnaad behoorlijk leeg.

Eén en ander hangt ook af van wat ik tegen ga komen als die op de brug staat.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 10 okt, 2007 12:54

je zal het idd wel een beetje dichtrammen, maar probeer bijv aan het begin van de vouw te meppen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » za 20 okt, 2007 19:54

Zo, vandaag flink aan het klodderen geweest met RX5. Chassis viel eigenlijk best mee. Op de vlakke stukken zat het Tectyl er nog goed op en was het chassis goed beschermd. Deze vlakke delen heb ik opnieuw met tectyl ingespoten.

Daar waar hoekjes, randen en naden zaten was het tecty afgebrokkeld en zat roest. Dat met allerlei soorten staalborstels te lijf gegaan wat goed lukte. Het ergste was dat op een paar plekken de naden open stonden. Staalborstel erdoor geracht, met hamer losliggend roest eruit geklopt en spuitbus RX5 erop gezet. Deze spuit aardig stevig wat ervoor zorgde dat losse roest eruit vloog.

Van het eindresultaat eigenlijk geen foto's gemaakt. Toen was ik te vies om de camera nog aan te raken.

Hier kun je wat foto's vinden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=B6E3ROZH (als je op de foto's klikt kun je ze heel groot krijgen)

Helaas kreeg ik wel een dip van het onder mijn eend kijken, maar dat had niet met het chassis maar met de koets maken. Zie dit topic: http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... 1&start=30

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 20 okt, 2007 22:35

Hier krijg ik eerlijk gezegd ook pijn van aan mijn ogen. Mijn chassis is 1 jaar jonger als die van jou, maar mijn eend heeft meer Maasvlaktes en brabantse blubberpaden gezien, maar roest nog nergens. Ook niet op de felsranden.

Ook de koets is nog goed. Ik heb afgelopen week alleen wat oppervlakte roest op de voetenbak kunnen vinden en moeten bijwerken. De voetenbak was kale plaat die ze in vorm gebogen hadden en alleen een dun laagje spuitmenie en tectyl had gekregen. Maar dat was met een schuurmachinen zo weg. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 21 okt, 2007 12:32

Inderdaad mijn org chassis van 1987 heeft geen roest op die plekken.

De andere foto's, helaas zo te zien iemand de wel ff snel nieuwe bodemplaten er in heeft gelast, maar alles daar omheen maar even vergeten is. Meeste werk bij mijn koets waren de dorpels, die heb ik eerst moeten repareren voordat ik aan nieuwe bodemplaten kon gaan denken.

zo te zien hebben ze ook alleen maar voorste stukje van de kofferbakbodem gelast.

Tot schande om te zien, ik ben geen lasser van beroep, maar zelfs ik doe het na een paar keer lassen een stuk mooier. Niet zo mooi als Siemen of mijn neef, maar toch.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 22 okt, 2007 08:41

Tsja, en dat voor een professioneel eendenbedrijf... kHad specifiek gevraagd om heel de kofferbak te vervangen en niet alleen het slechte deel. Als je de laatste foto bekijkt zie je dat ze zich daar niet aan gehouden hebben.

Mij valt het chassis nog mee. Chassis zit er sinds 2002 onder en er is sindsdien niet meer naar gekeken maar wel mee door weer en wind gecrost (ook in de winter). Dat laagje tectyl stelde niet zoveel voor volgens mij.

Nog ff een praktisch vraagje; zo'n spuitbus RX5 werkte veeel makkelijker dan een blik met kwast. RX5 is érg dun dus volgens mij moet het met een plantenspuit van de Blokker toch lukken om hier RX5 mee te spuiten?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 22 okt, 2007 12:42

ik ken rx5 niet, maar ik heb op dezelfde manier owatrol "gespoten" het mooiste zou zijn als je zo'n plantenspuit neemt die je op druk kunt zetten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 22 okt, 2007 13:03

dyane_maniac schreef:ik ken rx5 niet, maar ik heb op dezelfde manier owatrol "gespoten" het mooiste zou zijn als je zo'n plantenspuit neemt die je op druk kunt zetten
Je bedoelt met zo'n pomp bovenop? Had ik ook al gedacht, anders krijg je echt lamme handen als je elke keer moet knijpen. RX5 is zo dun als water, dus moet lukken.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 22 okt, 2007 13:36

Twécévé schreef:Mij valt het chassis nog mee. Chassis zit er sinds 2002 onder en er is sindsdien niet meer naar gekeken maar wel mee door weer en wind gecrost (ook in de winter). Dat laagje tectyl stelde niet zoveel voor volgens mij.
Ik wil je niet treuriger maken hoor, maar mijn chassis is van 2003 en heeft ook maar een dun laagje tectyl en weer en wind gezien (ook blubber) en ziet er niet zo uit als die van jou hoor. :roll: :shock:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 22 okt, 2007 14:07

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 22 okt, 2007 15:46

Met jouw chassis vergeleken kan ik de mijne als nieuw verkopen, en die zit er al
9,5 jaar onder.
Ik ben bang dat het zo'n imitatie chassis is.
Hoop dat je het nog kan rekken door grondige behandeling met RX5.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 22 okt, 2007 19:56

Hoe is de garantieregeling van je beunhaas? Bellen en de situatie voorleggen zou ik zeggen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie