draagarmen verwijderen...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
draagarmen verwijderen...
ben bezig de assen schoon te maken. Ik wil de draagarmen ar vanaf halen en heb de zijplaten er al vanaf en de gekartelde ring al los.
Nu zie ik rond de as-buis de lagers zitten.
Uit eerdere topics kan ik zo niet opmaken of deze er nu op een of andere manier eruit gepeuterd moeten worden, of komen deze los als de draagarm in zijn geheel los komt..?
Heb ik het goed gelezen dat als die gekartelde ring los is je met enig geweld de draagarm moet lostikken..? en als laatste...
hoe krijg je die lagers er weer netjes en onbeschadigd in..??
Nu zie ik rond de as-buis de lagers zitten.
Uit eerdere topics kan ik zo niet opmaken of deze er nu op een of andere manier eruit gepeuterd moeten worden, of komen deze los als de draagarm in zijn geheel los komt..?
Heb ik het goed gelezen dat als die gekartelde ring los is je met enig geweld de draagarm moet lostikken..? en als laatste...
hoe krijg je die lagers er weer netjes en onbeschadigd in..??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de moer los is kan de arm er afgetrokken worden, er zal wel wat gewrikt moeten worden.
Montage door de lagerring er op te zetten en dan rondom aantikken met een drevel ofzo.
Als de ring over het draad is kan je verder aandraaien met de moer.
Montage door de lagerring er op te zetten en dan rondom aantikken met een drevel ofzo.
Als de ring over het draad is kan je verder aandraaien met de moer.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
ik pak altijd een lang stuk staal en leg dat langs de vooras naar de andere kant dan met grote vuist hamer de draagarm er af bikken dan komt dat buitenste lager vanzelf mee. soms helpt een klein tikkie al zonder lang stuk staal gewoon tegen de draagarm. het binnenste lager zou ik laten zitten want die zit nu mooi vast. vervangen hoeft niet die dingen gaan eeuwig mee... beetje nieuw vet en klaar.
wel goed vastzetten.
wat ik doe draagarm op de as buitenste lager er omheen dan de moer er in draaien tot je niet meer verder kan. vervolgens paar klappen op draagarm daar waar die drie boutje komen en dan weer stukkie de moer aandraaien. zo stukje bij beetje door.
ik gebruik een stalen beitel en goede hamer om de moer rond te tikken. je hoort vanzelf als ie vast zit dan klinkt het als een aanbeeld waar je op mept. wel even de speling controleren... dus de arm op en neer naar links en naar rechts etc..
succes
g Ramon
wel goed vastzetten.
wat ik doe draagarm op de as buitenste lager er omheen dan de moer er in draaien tot je niet meer verder kan. vervolgens paar klappen op draagarm daar waar die drie boutje komen en dan weer stukkie de moer aandraaien. zo stukje bij beetje door.
ik gebruik een stalen beitel en goede hamer om de moer rond te tikken. je hoort vanzelf als ie vast zit dan klinkt het als een aanbeeld waar je op mept. wel even de speling controleren... dus de arm op en neer naar links en naar rechts etc..
succes
g Ramon
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Wrikken zonder gereedschap zoals André gaat goed, beetje geduld, maar je hebt dan ook geen kans op beschadigingen.
Lagers kunnen wel slijten, bij mij was linksvoor toch erg ingesleten (flinke putten), dus die heb ik vervangen. Overigens heb ik de binnenste lagers er wel afgetikt (veel gedult met dremel of iets dergelijkt en rondom blijven tikken, zoals André zo ook vast zet) om de vilten keerring te kunnen repareren. Deze ring bestaaat uit 2 plaatjes die je met een schroevendraaier uit elkaar kunt drukken. Je kunt dan mooi het vilt repareren in plaats van een kusntof vetkeerring te kopen.
Vastzetten, daarvoor heb ik zelf een stuk gereedschap gemaakt, kosten 1,60 euro, foto staat op mijn site.
Lagers horen met 50nm vastgezet te worden en niet zoals de meesten doen maar op gevoel. Het zijn conische lagers, als je die te vast zet slijten ze veel harder en heb je kans op breken van de tonnetjes. Wat je kunt doen is vast zetten en dan tikje los, je mag geen zwaar punt voelen als je de arm op en neer beweegt.
Lagers kunnen wel slijten, bij mij was linksvoor toch erg ingesleten (flinke putten), dus die heb ik vervangen. Overigens heb ik de binnenste lagers er wel afgetikt (veel gedult met dremel of iets dergelijkt en rondom blijven tikken, zoals André zo ook vast zet) om de vilten keerring te kunnen repareren. Deze ring bestaaat uit 2 plaatjes die je met een schroevendraaier uit elkaar kunt drukken. Je kunt dan mooi het vilt repareren in plaats van een kusntof vetkeerring te kopen.
Vastzetten, daarvoor heb ik zelf een stuk gereedschap gemaakt, kosten 1,60 euro, foto staat op mijn site.
Lagers horen met 50nm vastgezet te worden en niet zoals de meesten doen maar op gevoel. Het zijn conische lagers, als je die te vast zet slijten ze veel harder en heb je kans op breken van de tonnetjes. Wat je kunt doen is vast zetten en dan tikje los, je mag geen zwaar punt voelen als je de arm op en neer beweegt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
dank ,dank voor de goeie tips. Na 2 tikken met een moker vloog de draagarm er vanaf.
Kan nu tenminste overal goed bij.....
@Punky.... ik zal pa P. eens raadplegen hoe het jouw spontane adviezen zit...
Kan nu tenminste overal goed bij.....
@Punky.... ik zal pa P. eens raadplegen hoe het jouw spontane adviezen zit...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer: