Bericht
door Spookeend » ma 29 okt, 2007 14:41
en wij hebben de NSB 70 en ik de NSB 75, met een kortsluit stroom van 3200 A, lol
Nee, maar zonder dollen........
Ik heb hiervoor altijd Varta gehad. Nadat ik er 2 in 4 maanden om zeep holp, vanwege de hoge piekstromen die een audio install vraagt, ging ik maar op zoek naar iets beters. Dat werd de Optima, ook prima accu's. Maar ook die had ik in een goed jaar om zeep.
Ok, nou zou ik mezelf af kunnen vragen, waarom doe ik zo gek, maar, hobby is hobby. De varta's en de optima's, kunnen veel minder goed tegen "diepontlading", wat inhoudt, dat ze veel meer op de donder krijgen van te weinig stroom. Met de Northstar heb ik daar helemaal geen last meer van, zelfs helemaal leeg trekken, krijgen ze niets van.
Als ik met de Varta een lang stuk reed, halogeen verlichting aan, audio lekker aan, dan had ik op den duur, met mijn eenden dynamo gewoon stroom tekort. Gewoon omdat de accu dus verder ontladen werd dan eigenlijk goed voor m was. Dat trek je met een visa dynamo wel een beetje recht, maar als je langer met de lampen aanrijdt, dan is er nou eenmaal meer vraag dan aanbod. Net als bij mij met de audio. Dan is het fijn om te weten dat ik een accu heb die het niet erg vind om even bij te springen, zeg maar.
Ik ben geen aandeelhouder van Northstar, maar door de ervaringen heb ik zo ondertussen geen behoefte meer aan goedkopere accu's. Liever iets meer uitgeven en voorlopig even goed zitten zonder gedoe, dan elke winter gedoe met starten, toch? En mijn dynamo, visa, laadt zo nu en dan op een lekker ritje echt wel volcontinu de volle mep bij, moet ie tegen kunnen. Ik denk dat pieken erger zijn voor de levensduur eigenlijk?
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed