Kleppen vervangen??
Kleppen vervangen??
Ik heb een tijdje (ja, stom) met pingelende motor rondgereden. Puntjes zijn nu vervangen, dus dat probleem is opgelost, maar het stationaire gedrag is nog niet pluis. Een bougie is wat bedekt met koolstofaanslag. Ik heb ergens gelezen dat dat een vastgelopen/lekkende klep zou kunnen zijn. Heeft iemand een idee? Moet/kan ik kleppen vervangen?
niet meteen het ergste denken en meteen je hele motor gaan verbouwen.
Allereerst goede randvoorwaarden:
Zorg voor goed gestelde kleppen en een goed afgestelde ontsteking (incl. nieuwe bougies en kabels). Controleer dan je vlotterhoogte, maak je sproeiers schoon en stel je CO schroef af en regel het stationaire toerental.
(natuurlijk mag je ook 'voelen' of de compressie ok is)
als je motor nu nog niet goed wil lopen kun je verder gaan zoeken.
B.
Allereerst goede randvoorwaarden:
Zorg voor goed gestelde kleppen en een goed afgestelde ontsteking (incl. nieuwe bougies en kabels). Controleer dan je vlotterhoogte, maak je sproeiers schoon en stel je CO schroef af en regel het stationaire toerental.
(natuurlijk mag je ook 'voelen' of de compressie ok is)
als je motor nu nog niet goed wil lopen kun je verder gaan zoeken.
B.
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
als je je motor rond draait, bv. bij het afstellen van je puntjes, dan voel je de compressie. Als je geen compressie zou hebben, dan zou je de motor heel simpel rond kunnen draaien. Als je compressie goed is moet je hem met best wel wat kracht door de compressie heen duwen.
Maar als je het echt goed wilt controleren moet je een compressie meter kopen/lenen. Je draait dan je bougies eruit, meter erin, en dan kan je de compressie van links en rechts apart meten. Je weet dan gelijk of je recht en links de zelfde compressie hebt.
Marcel
Maar als je het echt goed wilt controleren moet je een compressie meter kopen/lenen. Je draait dan je bougies eruit, meter erin, en dan kan je de compressie van links en rechts apart meten. Je weet dan gelijk of je recht en links de zelfde compressie hebt.
Marcel
zet je eend van het contact af! Draai nu met de slinger of iets anders wast op de poelie past de motor rond. Per hele ronddraaiing voel je de compressieslag van een cilinder. Een hele draai later die van de andere. Om te weten welke 'weerstand' bij welke cilinder hoort kun je:
luisteren bij de kleppendeksels, maar beter:
een bougie verwijderen (bij die cilinder voel je dan geen compressie) of naar onder het kleppendeksel kijken als je die toch wilt afstellen.
Verder: zorg dat je bougiekabels ook brandschoon (ook geen zgn elektrosprays en andere vochtverdijvende sprays) zijn en nergens metaal raken.
Schoon luchtfilter is natuurlijk ook berlangrijk. Als je weet wat je doet kun je natuurlijk ook je CO schroef een halve slag uitdraaien.
B.
luisteren bij de kleppendeksels, maar beter:
een bougie verwijderen (bij die cilinder voel je dan geen compressie) of naar onder het kleppendeksel kijken als je die toch wilt afstellen.
Verder: zorg dat je bougiekabels ook brandschoon (ook geen zgn elektrosprays en andere vochtverdijvende sprays) zijn en nergens metaal raken.
Schoon luchtfilter is natuurlijk ook berlangrijk. Als je weet wat je doet kun je natuurlijk ook je CO schroef een halve slag uitdraaien.
B.
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 12 apr, 2004 17:48
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Dat klopt helemaal. Het is de ideale techniek om je motor te verzuipenAnonymous schreef:Ok, ga ik proberen! By the way......klopt het dat als je met stilstaande motor een paar keer aan de gashandel op je carburateur trekt (zeg maar pompend gasgeven) je carb benzine gaat lekken?

Komt omdat er in de carburateur een speciaal pompje zit die extra benzine in je motor spuit als je in 1 keer het gas vol intrapt. De acceleratiepomp.
Ennuh, voor de kenners: ja, ik leg het erg simplistisch uit.
Afblijven.
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 12 apr, 2004 17:48