Kleppen vervangen??

Gesloten
Gast

Kleppen vervangen??

Bericht door Gast » zo 11 apr, 2004 16:49

Ik heb een tijdje (ja, stom) met pingelende motor rondgereden. Puntjes zijn nu vervangen, dus dat probleem is opgelost, maar het stationaire gedrag is nog niet pluis. Een bougie is wat bedekt met koolstofaanslag. Ik heb ergens gelezen dat dat een vastgelopen/lekkende klep zou kunnen zijn. Heeft iemand een idee? Moet/kan ik kleppen vervangen?

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 11 apr, 2004 17:13

Onder ALLEDAG staat bij Storingen een aantal foto's van
bougies in verschillende kleuren.

Misschien dat je daar wat aan hebt.

Marcel

Gast

Bericht door Gast » zo 11 apr, 2004 18:33

Dank voor de tip, maar die had ik al bekeken. Vraag me alleen af of iemand ervaring met dit fenomeen heeft? En of het mogelijk is kleppen te vervangen eventueel.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » zo 11 apr, 2004 22:39

daar kun je zo niks van zeggen. Om te zien of je kleppen aan vervanging toezijn moet je de koppen demonteren.
Maar meet (of voel) de compressie eens. Als je beide cilinders voldoende compressie hebben, dan sluiten je kleppen dus nog goed!
Controleer ook de klepspeling en de vlotterhoogte eens.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » zo 11 apr, 2004 23:35

niet meteen het ergste denken en meteen je hele motor gaan verbouwen.

Allereerst goede randvoorwaarden:
Zorg voor goed gestelde kleppen en een goed afgestelde ontsteking (incl. nieuwe bougies en kabels). Controleer dan je vlotterhoogte, maak je sproeiers schoon en stel je CO schroef af en regel het stationaire toerental.
(natuurlijk mag je ook 'voelen' of de compressie ok is)

als je motor nu nog niet goed wil lopen kun je verder gaan zoeken.

B.

Gast

Bericht door Gast » ma 12 apr, 2004 11:24

Dank! Ik zal gewoon netjes vooraan beginnen...dus bougies maar s vervangen, kabels zijn nog goed, ontsteking is net afgesteld en vlotterhoogte ook aangepast van 14mm naar 18mm. Hoe "voel" je de compressie eigenlijk???? Klinkt simpel, maar is het dat ook?

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 12 apr, 2004 12:41

als je je motor rond draait, bv. bij het afstellen van je puntjes, dan voel je de compressie. Als je geen compressie zou hebben, dan zou je de motor heel simpel rond kunnen draaien. Als je compressie goed is moet je hem met best wel wat kracht door de compressie heen duwen.

Maar als je het echt goed wilt controleren moet je een compressie meter kopen/lenen. Je draait dan je bougies eruit, meter erin, en dan kan je de compressie van links en rechts apart meten. Je weet dan gelijk of je recht en links de zelfde compressie hebt.

Marcel

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 12 apr, 2004 12:45

zet je eend van het contact af! Draai nu met de slinger of iets anders wast op de poelie past de motor rond. Per hele ronddraaiing voel je de compressieslag van een cilinder. Een hele draai later die van de andere. Om te weten welke 'weerstand' bij welke cilinder hoort kun je:
luisteren bij de kleppendeksels, maar beter:
een bougie verwijderen (bij die cilinder voel je dan geen compressie) of naar onder het kleppendeksel kijken als je die toch wilt afstellen.

Verder: zorg dat je bougiekabels ook brandschoon (ook geen zgn elektrosprays en andere vochtverdijvende sprays) zijn en nergens metaal raken.
Schoon luchtfilter is natuurlijk ook berlangrijk. Als je weet wat je doet kun je natuurlijk ook je CO schroef een halve slag uitdraaien.

B.

BlackBeauty
Beginner
Beginner

Bericht door BlackBeauty » ma 12 apr, 2004 17:50

Ok, ga ik proberen! By the way......klopt het dat als je met stilstaande motor een paar keer aan de gashandel op je carburateur trekt (zeg maar pompend gasgeven) je carb benzine gaat lekken?

Ik heb me trouwens even geregistreerd...praat wat makkelijker.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 12 apr, 2004 18:24

Anonymous schreef:Ok, ga ik proberen! By the way......klopt het dat als je met stilstaande motor een paar keer aan de gashandel op je carburateur trekt (zeg maar pompend gasgeven) je carb benzine gaat lekken?
Dat klopt helemaal. Het is de ideale techniek om je motor te verzuipen ;)

Komt omdat er in de carburateur een speciaal pompje zit die extra benzine in je motor spuit als je in 1 keer het gas vol intrapt. De acceleratiepomp.

Ennuh, voor de kenners: ja, ik leg het erg simplistisch uit.
Afblijven.

BlackBeauty
Beginner
Beginner

Bericht door BlackBeauty » do 29 apr, 2004 21:08

Het is opgelost hoor! De uitlaatkleppen stonden veel te strak gesteld....waarschijnlijk door de slechte onsteking....ff stellen en nu loopt ze letterlijk weer als een zonnetje! Fantastische gewoon.

Gesloten