Oliedruklampje en rem-waarschuwingslampje??

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Oliedruklampje en rem-waarschuwingslampje??

Bericht door TB » do 25 okt, 2007 15:36

Ik kom het volgende probleem tegen bij de restauratie van mijn eend.

Het oliedruklampje gaat niet branden bij het contact aan. En het remvloeistof-waarschuwingslampje wil het niet doen met contact aan als ik op het testknopje druk.

Ik heb het volgende gedaan. Nieuwe oliedruksenor gemonteerd. En heb ook een nieuw dekseltje voor het remvloeistofreservoir erop gedaan. De oude gaf al wat probleempjes. En de oliedruksensor heb ik uit voorzorg gewoon vervangen door een nieuwe. Ook heb ik de lampjes in het dashboard getest in een andere opstelling en de lampjes doen het gewoon. Hier ligt het dus allemaal niet aan.

Ik heb de accu al volledig opgeladen vannacht en deze is prima in orde.

Echter ze doen het nog steeds niet. Logisch want ik meet ongeveer 5 a 6 volt over de stekkertjes. Dit heb ik gemeten met een multimeter. Dit is veel te weinig aangezien het een 12 volt systeem is.

Nu is natuurkunde voor mij zo een 7 jaar geleden, maar ik denk zelf aan serie/parallel enzo... weet t niet precies mee. Ben hier niet echt in thuis.

Wie heeft een idee wat er niet goed kan zijn? Wil toch wel graag dat deze lampjes netjes gaan werken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » do 25 okt, 2007 20:17

zekering?
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 25 okt, 2007 20:20

Nee, alle zekeringen zin in orde. Er staat wel wat spanning op maar te weinig. Begon bij 6v en liep langzaam terug naar 4.5v. Erg vreemd dus.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » do 25 okt, 2007 20:25

Remvloeistofcontrolelampje doet het ook niet met lopende motor?
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 25 okt, 2007 20:49

Nee, helaas dat ook niet. Het probleem lijkt mij dat er maar hooguit 6 volt op komt te staan. Maar hoe dat nou weer komt is voor mij nog een raadsel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » do 25 okt, 2007 22:30

Meet eens niet met de multimeter. Kan die 6 volt niet van de multimeter zelf zijn? Bij 6 volt zou het lampje dacht ik toch een lichte gloeiing moeten geven. Sluit eens een lampje aan met een lager voltage. (kabeltje, bananenstekkertjes) Desnoods dat het doorbrandt.
Vrgrt.
Hassie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 26 okt, 2007 08:21

of ergens sluiting.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 26 okt, 2007 08:55

CHECK HEEEEEL GOED ALLE PUNTEN WAAR JE AARDE MOET MAKEN!!!! sorry dat ik dit zo schreeuw maar een vriendin van mij is hopeloos aan het zoeken geweest naar de oorzaak van de meest vreemde dingen toen ze haar kabelboom weer aansloot. (knipperlichten die het ineens gaan doen als je je verlichting aanzet en meer van dat soort ongein) bleek dat de achterlichten door de nieuw gespoten koets geen aarde maken.

nu is het alleen weer zo dat juist de olie druk en remvloeistof massa schakelaars zijn en dat 6v aan de plus kant meet. wat dus mijn bovenstaande opmerking zou ontkracten, maar die vriendin kreeg ook echt de meest vreemde dingen op haar multimeter.

check ook heeel goed de aansluiting van je zekeringen. eigenlijk zou je die ook het liefst vervangen voor een moderne blokje met 4 van die steekzekeringen ipv glas zekeringen. even heel goed de contacten schoon boenen.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » vr 26 okt, 2007 15:30

Op deze site staat onder alledag een mooi schema van het elektrisch systeem.
Als je spanning meet op de fitting van het rem vloeistoflampje moet je gewoon ergens hard 12 V meten onafhankelijk van de stand van het kontakt.
De oliedruksensor wordt geschakeld via het kontakt. Via een heel ander draadje dus.
Het zou dus niks met elkaar te maken moeten hebben.
Douwe's advies is prima dat zou ik ook doen.
Heb je de bedrading op de zekeringenkast juist aangesloten???
Verder kun je proberen met het schema zoveel mogelijk componenten weer los te nemen (spanningvoerende draden losnemen) om het probleem te isoleren.

Suc6

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 26 okt, 2007 15:56

Ik ben zojuist nog even aan het rommelen geweest. Helaas is de multimeter ermee opgehouden dus zo ff een nieuwe halen. Maar dat terzijde.

Dashboard heb ik er weer uitgehaald. Ik vermoed ook dat het een massaprobleem is. Het vreemde is dat ik de originele massapunten op de koets toen ik alles weer monteerde heb schoongemaakt. Heb bijvoorbeeld ook extra massadraden op de achterlichten gezet (vers gespoten koetsje he...)

Met de dashboardverlichting heb ik ook een massaprobleempje. Is door een van de eerdere eigenaren al wat aan gerommeld. Denk dat ik gewoon een extra massapunt ga maken ergens.

Dat de twee lampjes apart van elkaar staan weet ik. Het oliedruklampje heeft ook gewoon gewerkt. En is er van de ene op de andere dag mee opgehouden. Sensor is nu nieuw, lampje is goed...
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 26 okt, 2007 17:15

Het probleem met de remvloeistofwaarschuwing lijkt opgelost. Eigenlijk simpel getest. Bypass draadje gemaakt en op de stekkertjes aangesloten. Als extra test heb ik het dopje van het reservoir af gehaald en hij brandde gewoon keurig in beide gevallen. Dopje erin niet. Dat hoort. Druk ik op de schakelaar op het dashboard, nog steeds niks. Ik heb het vermoeden dat de schakelaar kapot is. Heb nog een ander dasboard liggen met zo een schakelaar. Dus die ga ik aansluiten en kijken wat ie dan doet.

Oliedruk: nu het toch geen massaprobleem blijkt te zijn, weet ik zeker want heb alles nog een keertje nagekeken, zou natuurlijk ook de nieuwe oliedruksensor gewoon stuk kunnen zijn. Die dingen zijn zoiezo erg kwetsbaar. Dus even kijken of ik daar een soort bypass op kan zetten om te testen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 26 okt, 2007 18:20

Als je het draadje wat op de oliedruksensor zit, tegen de massa houd en het lampje gaat branden, dan is je sensor stuk.
Zitten alle stekkertje's bij de koplampstang wel goed? In het aderhulsje waar de draad in zit tussen de puntje's en de bobine, zit ook de draad van de oliedrukzensor, is deze stekkerverbinding goed?

Succces!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 26 okt, 2007 19:14

Het blijft een zoekplaatje. dasboardverlichting was een bende, heb ik opnieuw aangelegd. Werkt nu!

Oliedruksensor ga ik komend weekend testen. Hij heeft gewerkt zoals het er nu allemaal in zit. Het enige verschil is dat er een andere sensor inzit. En het verschil dat er nu een platte stekker op zit ipv een oogje.

Remvloeistoflampje heb ik geprobeerd te testen met een andere schakelaar. Helaas wil ie nog niet branden. Het hele systeem doet t verder wel want heb m zoals ik hierboven heb geschreven getest. Weet uiteraard niet of het andere schakelaartje wel ok is. Ga denk beide draadjes achterop de schakelaar maar doorverbinden om even te testen. Dan zou de massa gesloten moeten zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 28 okt, 2007 14:38

Alles zit er weer in. Dashboardverlichting heb ik een fitting uit een club dashboard gehaald. Die was van metaal en niet van kunststof met een raar massadraadje zoals erin zat. Werkt prima.

Remvloeistoflichtje werkt prima nu. Durf het haast niet te zeggen maar er dat een draadje op met een rode kleurcode. Zag ergens anders zo een zelfde draadje liggen. Misschien even proberen... deed t meteen. Snap nog steeds niet hoe het kan want ik had alles gebundeld en gelabeld toen ik het eruit haalde.

Olielampje ga ik nu nog ff mee aan de slag. Het moet haast wel dat de sensor niet ok is. Ga even een massadraadje maken en een massapunt zoeken. Dan weet ik het. En is dat het niet dan haal ik de boel vooraan de motor nog even los om na te kijken. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat dat goed is.

Mensen, tot nu toe bedankt voor de reacties met tips etc.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » zo 28 okt, 2007 16:23

ok, leuk dat je het een en ander nog even meldde! Succes verder!
Vrgrt.
Hassie.

Plaats reactie