Eend met 3e remlicht
Eend met 3e remlicht
Vanmiddag ging ik bij de Brezan wat halen. Stond even te neuzen wat ze daar nog meer hebben hangen.
Zag toen een 3e remlicht wat heel breed was maar niet hoog. Langgerekt smal 3e remlicht dus, kon je met plakstrip, schroeven oid vastmaken aan je plafond. Ding was geschikt voor 12Volt en kostte maar 12,95.
Later in de eend gekeken en net boven de achterruit zit een balk waar je zo'n remlicht met gemak aan op kunt hangen. Omdat het een plat exemplaar is zul je hem nauwelijks zien tot het moment dat ie aangaat.
Alleen.... ik heb van electriciteit net zoveel verstand als van Volkswagens.
Er zat een flink eind draad bij, maar iemand enig idee hoe je zoiets vast zou moeten aansluiten?
Zag toen een 3e remlicht wat heel breed was maar niet hoog. Langgerekt smal 3e remlicht dus, kon je met plakstrip, schroeven oid vastmaken aan je plafond. Ding was geschikt voor 12Volt en kostte maar 12,95.
Later in de eend gekeken en net boven de achterruit zit een balk waar je zo'n remlicht met gemak aan op kunt hangen. Omdat het een plat exemplaar is zul je hem nauwelijks zien tot het moment dat ie aangaat.
Alleen.... ik heb van electriciteit net zoveel verstand als van Volkswagens.
Er zat een flink eind draad bij, maar iemand enig idee hoe je zoiets vast zou moeten aansluiten?
Laatst gewijzigd door Twécévé op di 30 okt, 2007 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Alleen bij het woord 'massadraadje' draaien al mijn grijze hersencellen al in de soep
Maar klinkt niet echt moeilijk. Met wat foto's van mij en uitleg van jullie kant moet het lukken.
Lijkt me opzich wel oké namelijk. Goed voor de veiligheid en je hoeft verder niks aan de auto te verbouwen of te boren.
Ooit een eend zien rijden die in beide bovenhoeken van de achterruit een remlicht had zitten. Was een soort rood eendenknipperlicht (of achterlichten van een Amerikaanse DS?)
Maar klinkt niet echt moeilijk. Met wat foto's van mij en uitleg van jullie kant moet het lukken.
Lijkt me opzich wel oké namelijk. Goed voor de veiligheid en je hoeft verder niks aan de auto te verbouwen of te boren.
Ooit een eend zien rijden die in beide bovenhoeken van de achterruit een remlicht had zitten. Was een soort rood eendenknipperlicht (of achterlichten van een Amerikaanse DS?)
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
klinkt als een goede stap om daar eens een beetje veranderig in aan te brengenTwécévé schreef:Alleen bij het woord 'massadraadje' draaien al mijn grijze hersencellen al in de soep
mag ik hopen van wel. als eerder gezegd: die twee draadjes leid je naar beneden naar je linker achterlicht (aan de binnenkant) daar gaan drie draadjes naar toe (knipperlicht, remlicht en je gewone licht) gewoon even 1 voor 1 de stekkertjes los maken en je ontdekt snel genoeg welke die van de remlicht is. dan haal je (als je toch dat derde remlicht koopt) een stroomdiefje (weet niet of dat de werkelijke naam is) maar ook goede kans dat die erbij zit. je vouwt het stroomdiefje open, legt de draad van je remlicht hierin en de + draad van je derde remlicht. (waarschijnlijk maakt het niet uit welke van de twee draden je pakt, tenzij het een led derde remlicht is, maar dan staat dat vast goed aangegeven op die draad). dan vouw je het stroomdiefje dicht (met die twee draden ertussen) en knijpt met een tang het stroomdiefje dicht. het metalen "schotje" dat in het stroomdiefje zit duw je zodeonde "door" de twee draden zodat deze met elkaar verbonden zijn. vervolgens klik je het lipje van het stroomdiefje vast en de plus is geregeld. aan de massa draad van het derde remlicht klem je een oogje en deze zet je vast aan een goede massa (bijvoorbeeld het bevestigings boutje van je fitting) en klaar ben jeTwécévé schreef:Maar klinkt niet echt moeilijk. Met wat foto's van mij en uitleg van jullie kant moet het lukken.
in het hedendaagse verkeer en het feit dat 99% een derde remlich heeft, vind ik dit eigenlijk een must. vooral in "onveilige" auto als een eend.Twécévé schreef:Lijkt me opzich wel oké namelijk. Goed voor de veiligheid en je hoeft verder niks aan de auto te verbouwen of te boren.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Zo, vandaag naar de Brezan geweest en het remlicht voor 13 euro gekocht. Hoewel het alweer donker is als ik thuis kom kon ik het niet laten toch te kijken of ik de boel aangesloten kreeg.
Achterop stond een beschrijving waar + en waar de - aan vast moet. Dus het zwart-grijze draadje aan een remlicht verbonden. Dat was een eitje. Vlak bij het remlicht zit een soort verbinding in het draad die je los kon trekken, het juiste draadje van het 3e remlicht erom gedraaid, de boel weer aan elkaar geschoven en: vast!
Dat massadraadje moest dan ook nog ergens aan vast. Alleen geen flauw idee waar. Dus de brandblusser op het rempedaal gelegd en vervolgend het draadje overal tegenaan gehouden. Vlabij de verbinding van het remlicht komt een soort boutje uit het metaal. Toen ik hem daar tegenaan hield begon het 3e remlicht te branden. Dat leek me wel oké
Vooralsnog het 3e remlicht vastgeplakt aan de balk boven de achterruit. Dmv het boren van 2 piepkleine gaatjes kan je deze echter ook vastschroeven. Voorlopig maar even kijken hoelang dit houdt.
Het resultaat is dit:
Nog even een keer (bij daglicht!) het draad mooi wegwerken en nadenken over een goede definitieve bevestiging van het 3e remlicht.
Niet omdat ik nu opeens een 3e remlicht heb, maar voor dit geld lijkt me het een echte aanrader. Een stuk saver en bovendien tast je de originaliteit van de auto niet aan (mocht je daar al moeite mee hebben).
Achterop stond een beschrijving waar + en waar de - aan vast moet. Dus het zwart-grijze draadje aan een remlicht verbonden. Dat was een eitje. Vlak bij het remlicht zit een soort verbinding in het draad die je los kon trekken, het juiste draadje van het 3e remlicht erom gedraaid, de boel weer aan elkaar geschoven en: vast!
Dat massadraadje moest dan ook nog ergens aan vast. Alleen geen flauw idee waar. Dus de brandblusser op het rempedaal gelegd en vervolgend het draadje overal tegenaan gehouden. Vlabij de verbinding van het remlicht komt een soort boutje uit het metaal. Toen ik hem daar tegenaan hield begon het 3e remlicht te branden. Dat leek me wel oké
Vooralsnog het 3e remlicht vastgeplakt aan de balk boven de achterruit. Dmv het boren van 2 piepkleine gaatjes kan je deze echter ook vastschroeven. Voorlopig maar even kijken hoelang dit houdt.
Het resultaat is dit:
Nog even een keer (bij daglicht!) het draad mooi wegwerken en nadenken over een goede definitieve bevestiging van het 3e remlicht.
Niet omdat ik nu opeens een 3e remlicht heb, maar voor dit geld lijkt me het een echte aanrader. Een stuk saver en bovendien tast je de originaliteit van de auto niet aan (mocht je daar al moeite mee hebben).