Stuur trilt, geen geluiden

Alles over de wielophanging
pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Stuur trilt, geen geluiden

Bericht door pcrodent » do 1 nov, 2007 15:02

Halverwege oktober voor het eerst bij zo'n 70-80 km/h een flinke trilling in het stuur gevoeld. Eerder heb ik bij 90-100 ook wel een trillend stuur/trillende auto gehad, waarschijnlijk ten gevolge van onbalans in de wielen. Maar dit is anders: dit doet zich niet altijd voor bij deze snelheid, en ook bij andere snelheden.

Wat weet ik erover:
1 - het trilt niet altijd
2 - maar als het trilt begint het meestal bij een snelheid >50 km/h
3 - het begin van het trillen hangt niet samen met het raken van een hobbel of het nemen van een bocht: hij trilt zowel bij rechtdoor als bij het nemen van een bocht, en een hobbel is niet altijd het begin of einde van het trillen.
4 - er is geen geluid dat samen met het trillen optreedt
5 - als ik sneller ga rijden trilt het sneller, en omgekeerd (de trilling is dus ook nog voelbaar als ik onder de 50 km/h kom)
6 - in de rest van de auto is geen trilling voelbaar, het is alleen in het stuur; je ziet het stuur ook heen en weer gaan.
7 - stoppen met trillen lijkt meestal samen te gaan met het stoppen en weer wegrijden van de auto, bij het zo hervatten van de rit is de trilling "weg"
8 - wellicht ten overvloede, het intrappen van de koppeling heeft geen effect.

Ik heb de fusees volgespoten met vet maar dit hielp niet.

2 en 3 lijken erg op wat ik met m'n AX had bij een probleem met het wiellager, MAAR daar was de trilling meer een boenk die beter hoorbaar én voelbaar was. Ik weet echter niet wat ik bij een eend mag verwachten van een gaar wiellager.

Bij de APK in januari is een stuurkogel "hersteld". Zou het daarmee te maken kunnen hebben?


Lang verhaal, sorry, maar nu dan de echte vragen:
Herkent iemand deze verschijnselen en zo ja weet je wat er dan stuk is (eventjes ervan uitgaand dat er inderdaad iets vervangen moet worden)?
Mocht nog niet duidelijk zijn wat het probleem precies is, wat kan ik nog zelf testen en hoe?

Alvast bedankt!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 1 nov, 2007 15:04

ik heb volgens mij ook eens zoiets gehad. heb toen de kroommoeren van de aandrijfassen wat vaster gezet (en daarme het wiellager) en het was voorbij
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » do 1 nov, 2007 15:06

Stomme vraag misschien, maar waar zitten die?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 1 nov, 2007 15:08

even het voorwiel eraf halen, dan zie je daar een grote moer (maat 32) met splitpen zitten ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » do 1 nov, 2007 15:11

Dank voor je snelle reacties!

Als dan toch de wieltjes de lucht in gaan, is er dan een test om te kijken/voelen/watdanook hoe het met de stuurkogels gesteld is?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 1 nov, 2007 15:16

kunt even voelen op de stuugkogel idd vast in het huisje zit... kan ook voor rammeltjes zorgen
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » do 1 nov, 2007 15:18

Okidoki! Dat ga ik even proberen dan (maar eerst 's ergens een sleuteltje 32 vandaan halen :D)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » do 1 nov, 2007 15:30

De kroonmoer op de naaf moet echt goed met 350-400Nm vast!
Door het niet goed vast zetten gaan de wiellagers slijten.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5105
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 1 nov, 2007 19:27

Ook even de bevestiging van de stuurstangen op het stuurhuis checken. Is de rubberstrip die hier tussen zit nog wel intact? Bij mij waren ook de bronzen blokjes in het stuurhuis, iets uitgeslagen waardoor het linker en rechter voorwiel iets onafhankelijk van elkaar bewegen konden. Dit gaf ook af en toe een onverklaarbare trilling zelfs op een rechte weg.
diverse Citroens, wat anders.

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » do 1 nov, 2007 19:41

Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » do 1 nov, 2007 19:56

Banden hebben ~5000 km gehad, velgen, tja, wat kan ik daarover zeggen. Niet zichtbaar krom of beschadigd ofzo. Geen klonten modder binnenin. Overigens, als het banden & velgen zouden zijn, zou ik het dan niet altijd moeten merken?

Stuurhuis ga ik ook checken, thanx!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 2 nov, 2007 10:41

OnsEendje2 schreef:Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?
Nog een optie: hoe zijn de homokineten?
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 2 nov, 2007 10:43

Mijn eend begon vreselijk te trillen zodra ik over een bobbel in de weg reed. Bij de garage bleek het de stuurkogel te zijn.

Maar zoals gezegd: bij mij trilde de boel alleen bij een oneffenheid in de weg.

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » vr 2 nov, 2007 11:02

leo top schreef:
OnsEendje2 schreef:Andere optie: hoe zijn je banden en velgen?
Nog een optie: hoe zijn de homokineten?
Geen idee, hoe kan ik die checken? Zou je een homokineet niet vooral in bochten moeten horen/voelen?
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » za 3 nov, 2007 12:30

Net even de twee voorwielen in de lucht (en eraf) gehad: Links een pluk vet uit een velg gehaald, maar dat kan er ook eergisteren bij het geklooi aan de fusees in zijn gekomen. Aan de rechterkant zat er aardig wat links-rechts-speling, kon het wiel behoorlijk bewegen zonder dat de linkerkant (lees: het stuurhuis etc) meeging. Kroonmoer een stukje vaster gekregen, maar nog steeds die speling. Ashoes aan bakzijde was droog maar nog intact.

Het stuurhuis en de verbinding van de stuurstangen daarmee lijkt in orde.

Ik ben denk ik door m'n arsenaal testjes heen en zal 'm maar vervroegd naar de garage brengen voor een APK (nov ipv jan). Hoor ik gelijk wat er nog meer aan gedaan moet worden...
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Plaats reactie