Shokdempertest en de Belgische keuring
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
Shokdempertest en de Belgische keuring
Ik weet niet of dit al een besproken onderwerp is, want ik ben hier al lang niet meer geweest wegens mijn werk maar ik wil de Belgische 2cv bezitters toch waarschuwen voor het volgende. Wanneer je de auto laat keuren, aanvaardt dan de schokdempertest niet wanneer de banden staan op 1.8 bar. Verlaag deze naar 1.4 bar en verbiedt het keurstation deze op te pompen naar 1.8. De Belgische schokdempertest is te zwaar voor een 2cv, die veel te licht is. Mensen zullen met andere woorden schokdempers vervangen die nog in orde zijn. Het probleem is evenwel dat de Belgische wetgeving keurstations verbiedt om een schokdempertest te doen met minder dan 1.8 bar in de achterste banden.
Ik heb dit zelf gisteren meegemaakt, gelukkig heb ik ter plekke in het keurstation onderhandeld (bij een herkeuring) en hebben ze mij er doorgelaten omdat dit een bekend probleem is. (ze deden niet echt moeilijk).
Dus leg uit in het keurstation dat de schokdempers nog in orde zijn en dat 1.4 bar de voorgeschreven spanning is van Citroën voor deze test. Je zal dan een groene in de plaats van een rode kaart krijgen na overleg met de stationschef.
Ik heb dit zelf gisteren meegemaakt, gelukkig heb ik ter plekke in het keurstation onderhandeld (bij een herkeuring) en hebben ze mij er doorgelaten omdat dit een bekend probleem is. (ze deden niet echt moeilijk).
Dus leg uit in het keurstation dat de schokdempers nog in orde zijn en dat 1.4 bar de voorgeschreven spanning is van Citroën voor deze test. Je zal dan een groene in de plaats van een rode kaart krijgen na overleg met de stationschef.
Sempre o dois cavalos
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
Ze doen gewoon de test zoals bij een normale auto, maar je verlaagt voor de keuring, de achter bandenspanning naar 1.4. Dan moet je voor de keuring, wel gaan onderhandelen anders gaan ze je afkeuren. Dus je begint maar al te ratelen over wat Citroën en Midas zegt, over de problemen met een 2cv tijdens de schokdempertest etc... Dan zullen ze voorstellen om 1.8 bar te zetten en dan moet je er vanachter inzitten. Dit moet je weigeren want dan nog worden ze afgekeurd omdat de test te hard staat. Dus 1.4 en niet meer, dan doen ze de test, is het testresultaat voldoende (ik had 39 nu) dan mag je door. Dan gaat de keurmeester nog wel overleggen met de stationschef. Om verdere problemen te vermijden zal die een groene kaart geven. Er zijn veel gevallen met 2cv's die volledig nieuwe schokdempers hebben en opnieuw worden afgekeurd. Het is stom om 200 euro uit te geven voor schokdempers die nog in orde waren. Het is een tip voor de Belgen op dit forumbackfire schreef:Hoi Pieter-Jan, kun je mij uitleggen wat ze dan doen tijdens de test en wat dan het resultaat moet zijn?
Feitelijk komt het er op neer dat je door onderhandelen de keurmeester overtuigt van je gelijk (dat is de test ), in principe mogen ze je geen groene kaart geven omdat ze getest hebben met 1.4 maar als je het rustig uitlegt dan doen ze niet moeilijk.
Sempre o dois cavalos
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
- Locatie: s heerenbroek
doe niet zo nieuwschierig joh backfire
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
wie ik?
Klinkt nl als een flinke test, ik d8 namelijk in Nederland dat als de auto binnen een aantal deiningen weer stil staat de schokbrekers goed genoeg zijn. De keurmeester duwt dan gewoon een keer op de voor en achterbumper om te kijken hoe de demping is.
Nu zal zo'n keurmeester wel raar staan kijken als je er een setje AVO's onder hebt.
Klinkt nl als een flinke test, ik d8 namelijk in Nederland dat als de auto binnen een aantal deiningen weer stil staat de schokbrekers goed genoeg zijn. De keurmeester duwt dan gewoon een keer op de voor en achterbumper om te kijken hoe de demping is.
Nu zal zo'n keurmeester wel raar staan kijken als je er een setje AVO's onder hebt.
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Je hebt gelijk in nederland duwen ze gewoon even op de auto en dan moet hij geloof ik na twee keer deinen stilstaan. Teven s wordt er gekeken of de dempers lekvrij zijn.
Het hangt hier dus een beetje van het gewicht en de kracht van de keurmeestre af of je dempers goed zijn of niet
Het hangt hier dus een beetje van het gewicht en de kracht van de keurmeestre af of je dempers goed zijn of niet
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
hey Pieter-jan
Waar ga je naar de keuring? ik ga in Heist op den berg en zet mijn banden op voorhand op 1kilo. En ze kijken het zelfs niet na. Ze rijden gewoon de verentestbank op. Is ook wel grappig zicht als ze hem op de brug zetten en dan de platen onder de voorwielen heen en weer laten bewegen om de fusees en zo te checken alleen mijn band beweegt dan heen en weer omdat hij zo plat staat. Ik val ook een aantal keer stil op de controle omdat co zo laag staat.
En milieu-vriendelijk dat mijn 2cv is. En op de parking terug een paar toeren meer open.
Is wel handig zo een nederlandse keuring is duwen op de wagen
greets robin
Waar ga je naar de keuring? ik ga in Heist op den berg en zet mijn banden op voorhand op 1kilo. En ze kijken het zelfs niet na. Ze rijden gewoon de verentestbank op. Is ook wel grappig zicht als ze hem op de brug zetten en dan de platen onder de voorwielen heen en weer laten bewegen om de fusees en zo te checken alleen mijn band beweegt dan heen en weer omdat hij zo plat staat. Ik val ook een aantal keer stil op de controle omdat co zo laag staat.
En milieu-vriendelijk dat mijn 2cv is. En op de parking terug een paar toeren meer open.
Is wel handig zo een nederlandse keuring is duwen op de wagen
greets robin
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
Ik ga in hechtel eksel naar de keuring (Limburg). Dat is ook wel de laatste keer dat ik daar naartoe ga, ik ga eens in Diest proberen. Ik heb gehoord dat ze daar milder zijn. Ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze mijn banden wilden oppompen voor de schokdempertest. Dit is de eerste keer dat ze dat deden, waarschijnlijk hadden ze geld nodig. Mijn moeder was de eerste keer gegaan omdat ik niet kon, ze zullen gedacht hebben: een vrouw in een oude auto, die mag nog een keer terugkomen.robin2cv schreef:hey Pieter-jan
Waar ga je naar de keuring? ik ga in Heist op den berg en zet mijn banden op voorhand op 1kilo. En ze kijken het zelfs niet na. Ze rijden gewoon de verentestbank op. Is ook wel grappig zicht als ze hem op de brug zetten en dan de platen onder de voorwielen heen en weer laten bewegen om de fusees en zo te checken alleen mijn band beweegt dan heen en weer omdat hij zo plat staat. Ik val ook een aantal keer stil op de controle omdat co zo laag staat.
En milieu-vriendelijk dat mijn 2cv is. En op de parking terug een paar toeren meer open.
Is wel handig zo een nederlandse keuring is duwen op de wagen
greets robin
Sempre o dois cavalos
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Bij mij deden ze na de trilplaten een duw op de motorkap en dan 2keer mag hij "bewegen". Als het meer is het fout. En ze kijken of de schokbrekers lek vrij zijn. Dat doen ze na het bewegen of er geen olie zit buiten het demperhuis.Jeroen-citroen schreef:Je hebt gelijk in nederland duwen ze gewoon even op de auto en dan moet hij geloof ik na twee keer deinen stilstaan. Teven s wordt er gekeken of de dempers lekvrij zijn.
Het hangt hier dus een beetje van het gewicht en de kracht van de keurmeestre af of je dempers goed zijn of niet
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Trilplaten in Nederland? Vorig jaar is mijn eend getest op de schokbrekers door een simpele duw op de spatborden (liever niet op het slappe motorkapje). Dit jaar helemaal geen schokbrekertest gehad bij de APK.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's
Foto's
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Zal per station verschillen.
Vroeger nog een c kadett gehad en daar kreeg ik een keurig meetrapport bij van de uitstoot,
remmen en schokbrekers na afloop van de apk.
De bx hebben ze volgens mij nooit op zo'n trilplaat gehad, is ook vrij zinloos.
Vroeger nog een c kadett gehad en daar kreeg ik een keurig meetrapport bij van de uitstoot,
remmen en schokbrekers na afloop van de apk.
De bx hebben ze volgens mij nooit op zo'n trilplaat gehad, is ook vrij zinloos.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 8 apr, 2008 18:06
- Locatie: Stokrooie - België
- Contacteer:
Hey mensen,
Als alles goed gaat rij ik vanaf vrijdag in m'n eerste eendje, of geitje zoals ze het hier in België noemen.
Nu moet ik dus eerst nog door de leuring raken.
Wat zijn nog aandachtspunten buiten dus die schokdempertest?
Merci,
EJ
PS. Was van plan om hem ofwel in Hasselt of in Hechtel te laten keuren, maar misschien zijn dit niet de beste stations voor een geit? Iemand?
Als alles goed gaat rij ik vanaf vrijdag in m'n eerste eendje, of geitje zoals ze het hier in België noemen.
Nu moet ik dus eerst nog door de leuring raken.
Wat zijn nog aandachtspunten buiten dus die schokdempertest?
Merci,
EJ
PS. Was van plan om hem ofwel in Hasselt of in Hechtel te laten keuren, maar misschien zijn dit niet de beste stations voor een geit? Iemand?