Slippende koppeling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
adriaan.watteeuw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 01:25
Locatie: Loppem
Contacteer:

Slippende koppeling

Bericht door adriaan.watteeuw » wo 7 nov, 2007 01:34

Hallo

na het forum opgezocht te hebben geen duidelijk antwoord gevonden

De koppeling slipt namelijk sinds een 4 tal korte ritjes (25 km) wat door.. dit gebeurt zo vanaf 3de en bij goed gas geven.

De 2CV haalt wel nog altijd z'n topsnelheid... 2 weken terug 100 km * 2 autostrade gedaan met 4 personen aan 100 - 110 km/u.

2CV is 23j oud en heeft net geen 25 000 km.
--> http://users.telenet.be/adriaan/foto/2CV/

Is dit de leeftijd? Of is het omdat de 2cv deze zomer niet heel veel gereden heeft? In juli 2007 reed ik er nog een trouw mee, en geen problemen opgemerkt. Deed dan ook autostrade.

Hoe sterk moet het koppelingspedaal trouwens zijn? Ik voel wel weerstand maar deze is relatief makkelijk te bedienen. Is dit omdat dit een 2cv is en een moderne auto zwaarder schakelt? Koppelingspunt is merkbaar.

Is het enkel een afstelling of vervang ik de koppeling, drukgroep, ... of wat kan er zoal vervangen worden. Feit is dat ik 17 november er een trouw mee moet rijden, dus liefst alles in orde tegen dan :-)

Even laten opkomen in z'n 3 en kijken of motor stilvalt?
Kan het gewoon olie zijn op de koppelingsplaat?
Drukgroep die niet goed drukt?

Ben een beetje technisch, maar ik zal niet heel de wagen openbreken. Laat dit dan liever doen door specialist.

Grtz
Adriaan !!!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 7 nov, 2007 08:39

Je kunt de werking van de koppeling op een makkelijke manier controleren:

Rij zo'n 30 a 40 km per uur en zet hem dan over in zijn 4. Geef eens flink gas. Als je blok moeite krijgt om vooruit te komen, dan werkt de koppeling goed, Gaat je blok meer toeren maken dan dat de auto accelereert, dan is je koppeling aan het slippen. Oorzaak kan dan zijn olie of versleten koppelingsplaat.
Als dit zo is dan kun je het beste alles (laten) vervangen. Ik bedoel de de drukgroep, koppelingsplaat en het bijbehorende lager.

Hopelijk kun je hiermee verder.

Suc6

Dolf
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 7 nov, 2007 14:57

Kan ook zijn dat de plaat versleten is. Hoort er geen 1 voor die km stand want het is erg weinig zegmaar, kan wel uiteraard.

Lekkende achterste keerring waardoor er olie op de koppelingplaat komt kan ook. Trek alles eruit, inspecteer alles en je weet het.
Laatst gewijzigd door TB op do 8 nov, 2007 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » wo 7 nov, 2007 18:44

ik kan me alleen aansluiten bij de ideeen als hierboven genoemd , dus je kan aan de slag succes
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

adriaan.watteeuw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 01:25
Locatie: Loppem
Contacteer:

Bericht door adriaan.watteeuw » wo 7 nov, 2007 20:25

nee hoor.. is juiste km stand :-) 25 000

gekocht aan 18 500 km een 3j terug van een nonkel van m'n moeder.

zla sebiet eens gaan testen met die 30 - 40 per uur, enkele uurtjes gaan bezien in de garage.. mssn tot straks !!

Alvast bedankt

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » wo 7 nov, 2007 20:27

Klinkt heel erg als een probleempje wat ik laatst ook had.

Eerst even proberen om de koppeling af te stellen (vrije slag afstellen met die steldinges bij de koppelingskabel in het schutbord).
Mocht dit niet baten en heb je nog steeds last van slippende koppeling, is deze vermoedelijk versleten.
Kan je controleren mbv de test die hierboven beschreven staat.

Als die idd versleten is, ben je ong. halve dag bezig om deze te vervangen en tevens een kleine 100 euro verder (koppeling + drukgroep vervangen).
was voor mij een maand geleden mijn eerste 'eendoperatie' en vond het erg makkelijk te doen!

Voor vervanging koppeling staat er wel een handleiding op 2cv.nl
zie: http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/koppeling.html
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

adriaan.watteeuw
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 01:25
Locatie: Loppem
Contacteer:

Bericht door adriaan.watteeuw » wo 7 nov, 2007 23:17

vanavond dus een toertje mee gedaan

een 20 tal km denk ik

Raar, maar niets van slippende koppeling bemerkt.. zowel eens in 4de aan 30 a 35 naar boven op een helling.. geen probleem.. bleef mooi op snelheid bij indrukken pedaal.

Bij rap optrekken, ook niets speciaals bemerkt

Zo ook eens in 4de gezet bij stilstand en koppeling laten opkomen.. wagen rolde een 15 cm vooruit maar voelde toen dat motor wat minder macht kreeg en bij meer opkomen pedaal viel die uit.

Hieruit leid ik af dat koppeling nog ok is. Of was de koppeling niet voldoende opgewarmd? Toch voldoende en express wat geschakeld.

Ik zal de koppeling zo laten en hopen dat ik geen panne heb op de trouw.. iets van 100 a 150 km denk ik. Is het zo dat de koppeling meteen geheel weg is? of zal ik zowiezo nog wat vooruit geraken?



Ook even de remmen mogen testen vanavond.. was een auto tegen een boom gereden, was bij de eerste ... zag pas op laatste dat baan versperd was door brokstukken

Even van 70 naar 0... eventjes piepende banden... ook niets gemerkt dat de auto scheef ging :)


Grtz !

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » do 8 nov, 2007 01:01

Met slippende koppeling kom je nog wel vooruit, maar niet zo hard meer ;)

met name het optrekken gaat niet zo hard denk ik.
Maar ik heb zelf ook paar weken gereden met rare koppeling en dat ging prima.
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 8 nov, 2007 08:34

Met 30 a 35 km/h een helling op in zijn 4 :shock: Dat moet de eend niet kunnen dan gaat hij verschrikkelijk ondertoerd rijden en brommen als een gek......Als dat niet gebeurde zou ik toch de koppeling blijven verdenken van slecht functioneren
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 8 nov, 2007 11:12

Jeroen-citroen schreef:Met 30 a 35 km/h een helling op in zijn 4 :shock: Dat moet de eend niet kunnen dan gaat hij verschrikkelijk ondertoerd rijden en brommen als een gek......Als dat niet gebeurde zou ik toch de koppeling blijven verdenken van slecht functioneren
Dat vind ik ook heel bijzonder inderdaad.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 8 nov, 2007 13:15

als je de boel nu uit elkaar haalt om het eens te bezien en/of de koppeling te vervangen. kan het zeer de moeite waard zijn om (uit voorzorg) die keerring die achter het vliegwiel zit te vervangen! Officieel moet je het vliegwiel weer vastzetten met nieuwe bouten (letop! speciale trekbouten)

douwe

ps als de koppeling op raakt, kun je nog best een tijd doorrijden, gaat alleen steeds minder fijn
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Pierce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 28 apr, 2007 01:19
Locatie: Tilburg

Bericht door Pierce » vr 9 nov, 2007 22:09

TB schreef:
Jeroen-citroen schreef:Met 30 a 35 km/h een helling op in zijn 4 :shock: Dat moet de eend niet kunnen dan gaat hij verschrikkelijk ondertoerd rijden en brommen als een gek......Als dat niet gebeurde zou ik toch de koppeling blijven verdenken van slecht functioneren
Dat vind ik ook heel bijzonder inderdaad.
Dit lijkt me inderdaad meer iets negatiefs, als je met zulke lage snelheid in zijn 4 rijdt en dan ook nog een helling op moet de hele auto ontzettend trillen omdat hij gewoon veel te weinig toeren maakt, een slippende koppeling zou dit effect juist opheffen doordat hij dan wel meer toeren kan maken.

Plaats reactie