Hoi,
Na een goeie start met onze gerestaureerde eend (smokkelrit eind Oktober en zelf leuke tochtjes op zonnige herfstdagen), hebben we nu probleempjes. Het begon met knipperlichten die het niet doen (1 tik en dan niets), wel stroom. Massa dus nakijken, stond voor aankomend weekend op het programma...
Nu moest ik net weg met de auto en wat denk je... hij start niet... grr. Startmotor loopt wel maar hij slaat niet aan. Nou las ik op verschillende topics hier diverse goeie tips (carburateur lopen we ook maar eens na, accu is goed) maar ook dat het wellicht ook aan de massa kan liggen. Die moeten we dus nakijken (wellicht te dik in de lak dus wat gaan schuren...)
Maar nu heb ik een vraag die ik niet vlug terug vond hier op het forum. Hoeveel massa-draden moeten er eigenlijk in zitten? Wat is standaard zeg maar en waar vind je die allemaa. Wellicht dat ik er eentje mis of zo?
En hoe pak je zo'n massa-onderzoek eigenlijk aan? Gewoon alle draden losmaken, schoonmaken, en plek op koets/chassis wat opschuren?
Ik hoor het graag, want wil heel graag gewoon weer lekker rijden in het eendje!
Groeten,
Trudie
Problemen met massa.... ??
-
- Moderator
Bij elk deel dat dienst weigert kun je meten of ie wél spanning krijgt (+). Staat er spanning op je onderdeel, bijv. een lamp, de lamp is níet stuk en toch doet hij het niet --> massa probleem. Zo zou je alles wat weigert voor jou te werken kunnen checken.
Als je vóór de auto staat, zit er linksboven je accu een massapunt (stukje draadeind op je schutbord) waar nogal wat stekkers samenkomen. Check deze zeker ook even.
Als je vóór de auto staat, zit er linksboven je accu een massapunt (stukje draadeind op je schutbord) waar nogal wat stekkers samenkomen. Check deze zeker ook even.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- speedcowboy
- Gebruiker
jah het is misschin wel zondemaar je hebt toch een goede massa nodig!!!! je hoeft ook geen opp. van 3 bij 2 kaal te schuren.
maar ik had inderdaad het punt bij de accu wel wat kaal geschuurd beetje vet erop klaar is ....truudsje
maar ik had inderdaad het punt bij de accu wel wat kaal geschuurd beetje vet erop klaar is ....truudsje
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert
Ola,
Nou we hebben idd een beetje geschuurd bij het massapunt op het schutbord (doet wel een beetje pijn, dat geef ik toe) maar ze startte in ieder geval weer!! Nog niet altijd moet ik zeggen, want op een ochtend laatst had ze er ook geen zin in, maar dat lag wellicht aan vocht of kou (of ochtendhumeur???).
De knipperlichten doen het ook weer, dat bleek een relais probleem te zijn. Maar ook de massadraadjes van de knipperlichten even gecontroleerd, die zitten op het chassis voor en daar zat natuurlijk ook lak op... ook weer gekrabt.
Nu zijn alleen de achterlichten zijn instabiel. Die vallen af en toe weg.... achter bij de lichten (binnenin de bak) hebben we ook een massadraadje en daar ook alles kaal gemaakt, maar dat mag -nog- niet baten). We gaan er maar eens flink mee rijden (overdag dan maar voornamelijk) en kijken wat en hoe de komende weken.
Dank voor alle tips in ieder geval.
Groetjes!
Trudie
Nou we hebben idd een beetje geschuurd bij het massapunt op het schutbord (doet wel een beetje pijn, dat geef ik toe) maar ze startte in ieder geval weer!! Nog niet altijd moet ik zeggen, want op een ochtend laatst had ze er ook geen zin in, maar dat lag wellicht aan vocht of kou (of ochtendhumeur???).
De knipperlichten doen het ook weer, dat bleek een relais probleem te zijn. Maar ook de massadraadjes van de knipperlichten even gecontroleerd, die zitten op het chassis voor en daar zat natuurlijk ook lak op... ook weer gekrabt.
Nu zijn alleen de achterlichten zijn instabiel. Die vallen af en toe weg.... achter bij de lichten (binnenin de bak) hebben we ook een massadraadje en daar ook alles kaal gemaakt, maar dat mag -nog- niet baten). We gaan er maar eens flink mee rijden (overdag dan maar voornamelijk) en kijken wat en hoe de komende weken.
Dank voor alle tips in ieder geval.
Groetjes!
Trudie