Achterrem: trommel verwijderen + beschadigde moer

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Achterrem: trommel verwijderen + beschadigde moer

Bericht door Wouterr » vr 30 nov, 2007 21:59

Vandaag heb ik maar eens even gekeken naar mijn vastlopende rechterachterrem. Deze zou ik volgens de eendgarage schoon moeten maken om hem weer niet piepend te laten lopen.

Wat ik al heb gedaan:
- achterwiel eraf
- beschermkapje eraf
- bout eraf

volgende stap zou zijn het verwijderen van de remtrommel, maar hier loop ik een beetje vast. Kan niet echt een duidelijke omschrijving vinden van hoe ik die trommel eraf krijg. Alles is meestal echt superduidelijk, alleen het deel trommel eraf halen staat niet duidelijk in mijn vraagbaken/ internet.

En er is nog meer: toen ik de 44-moer eraf haalde (met een 44-dopsleutel :D) zag ik dat een vorige eigenaar die sleutel vermoedelijk niet had; de moer is enigzins beschadigd (zie foto). Is verder echter nog wel stevig; moet ik deze vervangen?

kapje
Afbeelding

en nog een keer
Afbeelding


de veel te grote moer die toch met een arm van 20 cm los ging :)
Afbeelding

maar hij is al door iemand mishandeld
Afbeelding
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 30 nov, 2007 22:10

Met die moer is niks mis. Er zat een stuikborging in. Deze had je eerst moeten verwijderen. Als je nu de remmen terugsteld moet je de trommel gewoon kunnen verwijderen.

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » vr 30 nov, 2007 22:16

ow dat was ik dus nog vergeten...

overigens was de moer al zo voordat ik uberhaupt ergens mee begon :) maar fijn om te weten dat ik niet (op de fiets) onderdelen hoef te halen.
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » za 1 dec, 2007 00:06

Inmiddels is de trommel eraf :) moest gewoon wat meer gewicht erin gooien... danku voor de reactie
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 1 dec, 2007 00:23

Wouterr schreef:ow dat was ik dus nog vergeten...

overigens was de moer al zo voordat ik uberhaupt ergens mee begon :) maar fijn om te weten dat ik niet (op de fiets) onderdelen hoef te halen.
dat zou ik maar wel doen. tenzij je de andere kant ook los hebt, dan heb je een redelijke kans dat je de moeren om kunt wisselen. je moet deze namelijk na het vastdraaien borgen. dit doe je door tpv de inkeping de rand van de moer in die inkeping te rammen. die plek (op de moer) mag je maar 1 keer gebruiken. maar die moer is iets van 4 euro meen ik.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » za 1 dec, 2007 01:23

De andere kant gaat ook open morgen (als het tenminste niet regent buiten)

Maar wel goed om te weten dat ik hem weer moet borgen 8) Zal wel even kijken of ik morgen een paar van die moeren kan krijgen..

De Remtrommel wordt trouwens best snel schoon na het wat op te wrijven met een staalborstel..

mag ik de buitenkant vd trommel ook aflakken met iets? (dacht zelf van niet ivm hittevorming bij veel remmen)
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 1 dec, 2007 08:09

Je kunt er hittebestendige lak opspuiten. Weet alleen niet hoe goed het blijft zitten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 1 dec, 2007 10:58

Zoiets?

Afbeelding

Gewoon motip hitte bestendig. Het zal uiteindelijk ook wel weer gaan roesten, maar dat heb je altijd, net zoals je uitlaat spruitstuk.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 1 dec, 2007 17:25

Met die moer is inderdaad niets mis. Wel is ie beschadigd op de rand waar ie gebrogd kan worden. Maar je kan m ook iets verder doordraaien zodat je een vers stukje hebt waar je m opnieuw kan borgen. Moeren zijn wel prijzig. Iets van 7 euro volgens mij. Bij hergebruik en borgen loopt ie echt niet los ofzo. Ow ja... tegenwoordig kun je ook plastic afdekkapjes krijgen ipv dat stalen geval.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » za 1 dec, 2007 17:45

Officieel mag je je trommels niet spuiten. Door de lak kan de hitte niet goed uit de trommel komen. Als ze een keertje goed warm worden kan er fading optreden..
Nieuwe remtrommels zijn namelijk ook niet voorzien van een roestwerende verf.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 1 dec, 2007 18:41

Ik zou ze gewoon met een staalborstel aan de buitenkant behandelen. Dus loszittende zooi eraf en dan weer erop. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn 2cv.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Wouterr
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:47
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Wouterr » za 1 dec, 2007 21:10

Haha, lees ik net weer even alle berichtjes op 2cv.nl.. en blijkt dat ik niet de remmen mag spuiten die net 10 minuutjes in de motip zitten :p zal voor de achterremmen vast niet heel veel kwaad kunnen denk ik.

Blijkt allemaal wel wat ingewikkelder te worden dan ik had gehoopt; net vanmiddag bij de duckservice nieuwe cilinder & voeringen gehaald, blijkt dat de linkerrem (die ik toen pas loshaalde) wel eens eerder open geweest te zijn.
Op zich niet zo'n probleem, maar wel als de vorige eigenaar de excentrische centreerbuisjes is vergeten.. niet heel praktisch om dat pas te merken zaterdagmiddag om 16 uur.

Van de week nog maar 's naar een garage om van die dingen te versieren.. tot die tijd blijft de auto mooi op steunen staan op de parkeerplaats :p
Afbeelding

ingepakt met een zak zand eronder om evt. milieuonvriendelijke LHM op te vangen :lol:
Citroën 2CV6 Spécial, 1985
zoeken? "probleem" site:forum.2cv.nl

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1952
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 1 dec, 2007 21:29

Toch blijft het vreemd dat astra buren dit niet begrijpen.
tweeceevees zijn leuk!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 2 dec, 2007 00:01

TB schreef:Met die moer is inderdaad niets mis. Wel is ie beschadigd op de rand waar ie gebrogd kan worden. Maar je kan m ook iets verder doordraaien zodat je een vers stukje hebt waar je m opnieuw kan borgen.


knap als je dat lukt. en bovendien is er best een behorlijk stuk van het randje af waar je m mee kan borgen wat ik op de foto zie. de moer zelf is prima, maar je moet m wel nog kunnen borgen. links en rechts om wisselen werkt meestal. (alleen had ik een keer de pech dat dat ook niet werkte)
TB schreef:Moeren zijn wel prijzig. Iets van 7 euro volgens mij. Bij hergebruik en borgen loopt ie echt niet los ofzo. Ow ja... tegenwoordig kun je ook plastic afdekkapjes krijgen ipv dat stalen geval.
bedenk wel, dat als die moer losloopt, je hele wiel losligt. tsja wat is dan 7 euro? kijk even of je zon moer mee kan krijgen en evt weer terug kan brengen. maar ik zou voor die 7 euro niet moeilijk doen. wat betreft die plastic afdek dopjes: als de metalen her te gebruiken zijn, zou ik die weer gebruiken. ik loop zo te emmeren met die plastic dingen. die vallen er altijd (meestal) op den duur weer af. wat helpt is een klein gaatje prikken met een speld zodat de lucht eruit kan als je m monteert

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 2 dec, 2007 00:26

Inderdaad links en rechts omwisselen

Die plastiek dopjes zitten er bij mij al 20 jaar op, zie daar geen probleem mee.

Die motip is erg dun, zal niet echt een probleem opleveren, na een tijdje brandt de verf er toch van af.

Plaats reactie