Mike Sanders vet

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Mike Sanders vet

Bericht door Jeroen-citroen » ma 3 dec, 2007 11:22

Op het R4 forum lees ik regelmatig over Mike Sanders vet om de roestduivel weg te houden. Zijn er hier ook mensen die dat gebruiken ??
Het schijnt erg goed te beschermen dus lijkt het me wel wat voor de eendrijders.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 3 dec, 2007 11:26

Gebruikt het niet omdat je het als DHZ'er niet kunt verwerken. Dus ik ben voor de Teroson 4000 gegaan (nr 3 op de lijst)

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 3 dec, 2007 11:34

Heb nog een linkje gevonden http://www.mike.british-cars.de/index.htm

Op het R4 forum heeft iemand het zelf toegepast maar ik kan het niet vinden :?
Als ik het vind zet ik het hier wel neer.

Edit : stuk tekst gevonden.
Willem de Zwijger schreef:En toen de finale en hopelijk ultieme conservering: het vet van de moeder aller vetten, onze held 'der Testsieger' Mike Sanders. Ik had 3 blikken van 4.5 kg gekocht van van der Pols, 1 blik is voldoende voor 1 auto, dus twee auto's is twee blikken. 1 reserve voor de toekomst.
Verder de complete drukbeker aangeschaft met de twee spuitslangen.
En een frituurpan om het vet te smelten. Verder had ik nog een fohn, en heb zo'n metalen rekpijp gekocht bij de Gamma. De langste injectieslang is ongeveer 1.20 meter, dus zolang moet je omhullende pijp ook zijn. De opstelling ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ervaringen:
1. Belangrijkste is om niet te bang te zijn voor een hoge temperatuur. Mijn frituurpan had een knop vanaf 130 C tot 180 C, en eerst hield ik die angstvallig op 130 C vanwege de waarschuwing: maak het vet niet te heet. Dat leidde tot een vrij kliederig leerproces: het vet komt dan niet gelijkmatig uit de slang, lekt soms na, stolt in de slang etc. Enorme bende op de grond (gelukkig had ik wel een zeil). Later draaide ik de temp naar 170 C, dan gaat het veel beter. Ik heb een multimeter met thermokoppeltje, die gaf met open deksel een temperatuur aan van 110 - 120 C, dat is fijn werken.
2. De compressordruk moet op 4 bar
3. De 4.5 kg extra aanschaffen is wel fijn omdat je dan niet de frituurpan leeg hoeft te gieten oid in de drukbeker, dit lijkt me niet simpel.
4. Hiervoor nieuwe lashandschoenen kopen, de handgreep kan loeiheet worden, en je wilt het spul niet op je handen
5. De achterbalken kun je prima van achter in, en van de gaatjes in de zijkant. Voor de voorbalken moet je gaatjes boren.
6. Om die gaatjes weer dicht te krijgen zijn er mooie dopjes in de handel (10 mm). Van der Pols gaf me er 10 mee, maar bij Brezan zijn ze niet te krijgen, alleen 8 mm. Ik ga met de tweede auto proberen of 8 mm gaten genoeg is.
7. Ik heb het overal gespoten waar het maar kon, naar beneden in de deuren, de holle ruimtes binnen, in de wielkasten (met name de naden), de B-stijl, achter de onderste rand van de carosserie, de zijkanten van de achter- en voorbalken, de remdrukverdeler, de schokbreker en bevestigingen. Ik heb het spul ook met de hand aangebracht bij de in de sponningen van de ruiten voordat het rubber erin ging en aan de binnenkant van de bumpers.
En nu maar 20 jaar wachten...
Willem de Zwijger schreef:De Gammaslang is nodig om de injectieslang voor te verwarmen, anders stolt het vet in de slang.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 3 dec, 2007 13:05

Heb al meerdere keren met verbazing gelezen over het geweldige mike
sanders fett. Ook al verhalen gelezen van mensen die niet zo tevreden waren.

Op een :oops: volkswagen forum sprak iemand in eerste instantie zeer positief, het kwam bij hem overal. Maar in de winter "kromp"het vet en waren er weer vrijliggende ijzerrandjes. Dit heb ik alweer een redelijke tijd geleden gelezen en helaas (nog) geen linkje van dit verhaal.

Wat mijzelf het meeste verbaasd is dat ook mensen met een oudere wagen hier aan beginnen. Het vet word op hoge temperatuur gebracht, het gereedschap moet ook warm zijn anders stold het daar al in. Op het moment dat het dus tegen het relatief koude ijzer komt stold het meteen. Hierdoor krijg je dus een mooie inkapseling van het ijzer. Dus bij een oude wagen roest het door tot de zuurstof opgebruikt is. Aangezien er altijd diffusie plaatsvind zal er ook weer nieuwe zuurstof worden aangevoerd. En dus blijven roesten, al zal dat in een zeer langzaam tempo gaan.

Dus samengevat dit lijkt mij voor een nieuwe auto mooi spul, maar niet voor een oldtimer.

Edit,

Als je voor vet wilt gaan wat weerhoud je ervan om zelf een papje te maken van allerlei dikke vetten die je dunner maakt met b.v. wasbenzine en dit 1x per jaar in je holle delen te spuiten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 3 dec, 2007 15:42

Als je kijkt wat je er allemaal voor nodig heb blijf ik lekker bij mijn teroson. Makkelijk met een gifspuit van 7 euro van de cranenbroek zelf te doen, slangetje van de tectyl op de slang van de gifspuit en klaar ben je. Teroson ook wat verdunt met wasbenzine, verder een kennis, vriend zoeken die de gifspuit blijft pompen, kun je mooi doorwerken.

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » ma 3 dec, 2007 18:39

Altijd lastig,vast vet :lol:
~:-)~

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 3 dec, 2007 18:50

Of gewoon ML gebruiken. Best omslachtig dat vet. Maar ik had er nog nooit van gehoord.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 3 dec, 2007 19:18

lijnolie schijnt zn werk ook wel te doen. maar ik blijf lekker simpel bij ml
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 3 dec, 2007 19:23

Het voordeel dat genoemd wordt (op R4 forum ) is dat je juist geen last zou hebben van krimp en dus ook geen scheurtjes. Daar zijn de meningen dus over verdeeld blijkt nu. Het lijkt me echter wel goed toepasbaar op een nieuw chassis wat je nog eens lekker kunt draaien zodat dat vet overal komt.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

theo
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 sep, 2004 22:14
Locatie: asten
Contacteer:

Bericht door theo » ma 3 dec, 2007 23:44

Ik gebruik al enkele jaren dat vet. Vgl met frietvet. Het beste te verwerken als de buitentemp boven de 20-25 graden is. Mooi om in je chassis te kieperen door de bestaande gaten. Of voorin en achterin door je balkjes te gieten. Het loopt (net als het water dat de roest tenslotte vormt) mooi overal onderin. En daar roesten de chassis ook om te beginnen.
Het is dus een echt conserverinmgsmiddel. Ik had een ribbelklepje van een Hy in een matige staat van ontbinding ermee ingesmeerd. Vier jaar lang vette handen hgekregen omdat ik telkens vergat dat ik dat spul er (mgewoonmet de kwast) opgesmeerd had. Een ongelukje met de klep heeft de proef beëindigd.Klep is nu kunststof geworden..

Ja, het is een vettig zootje. Ja, er moet iets op de vloer. Ja, er zijn gemakkelijkere manieren. Ja, het is tussen 20 andere anti-corosie produkten enkele jaren achtereen als test-sieger uit de bus gekomen. Ja, er worden ook negatieve verhalen over verspreid door concurenten( krimpen, blote randjes) , maar dat heb ik niet geconstateerd. Ja, het is heet en je brandt dan je vingers ( ervaringsdeskundige: hoe vlug kunnen hete vette handschoenen uit? Hééél vlug!!)
Voor het gemak hoef je het niet te doen. Ja, dan kun je ook wel jezelf laten rijden: ook makkelijk! Maar voor het behoud van je roestige hobbyauto ben ik echt overtuigd. En je wordt er handiger in. Brandertje erbij, oud pannetje, flink dampen (géén vlam in de pan!) een spuit met een degelijk bevestigd slangetje ( een olieuitzuigspuit lijkt me ideaal) en dan mooi die broelie in je chassis en in je dozen ( voetenbak, onder de achterbank) en overal waar je niet aankomt tijdens normaal eendgebruik. Dat roest echt nooit meer. Overtuigd Mike Sanders fett fan! ( het beste Duitse spul dat aan je eend kan zitten!)

Groetjes,

Theo sr
beter niet gelukt dan niks gedaan

theo
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 sep, 2004 22:14
Locatie: asten
Contacteer:

nog een sterke sanders troef

Bericht door theo » wo 5 dec, 2007 22:21

Net van Der Franzose het PDF bestand gedownload van de 2cv. Wat raadt die specialist aan? Juist ja, op blz 155 van zijn Katalogus 2007 staat Mikes brouwseltje.
Persoonlijk verdenk ik de Franzose ervan, dat die uit is op kwaliteit.....

Groetjes,
Theo.
beter niet gelukt dan niks gedaan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 6 dec, 2007 21:40

Ik zou het bijna jammer vinden dat ik die oude bonk roest onder mijn Eend vervangen heb door een gegalvaniseerd chassis ;)
Afblijven.

Plaats reactie