(makkelijk) afstellen uit/toespoor

Alles over de wielophanging
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

(makkelijk) afstellen uit/toespoor

Bericht door rusty » wo 5 dec, 2007 17:30

Dag Allemaal,

ik ga binnenkort mijn stuurhuis vervangen en omdat de sporing ook niet echt optimaal is ga ik die meteen opnieuw afstellen. In het verleden heb ik dit al vaker gedaan, maar altijd een hele tijd aan het kl#ten om alles goed te krijgen.

hier is vast wel iemand die goede tips heeft om dit op een makkelijke manier aan te pakken (en NEE naar een bandenboer gaan om uit te laten lijnen doe ik NIET)

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 5 dec, 2007 17:41

Ik doe het met een stok en rolmaat.
Eerst meet ik binnenzijde voor en dan binnenzijde achter van de voorwielen.
Het is niet precies maar het uitspoor moet zijn tussen 0 en 2mm, dat is vrij ruim, dus stel ik op iets uitspoor.
De bandenboeren gaan trouwens helemaal op tilt van de spelingen in het stuursysteem van een eend.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 5 dec, 2007 21:03

Zet iets stevigs (blok hout?) dat even hoog als het midden van de velg midden voor en achter de eend. Plaats hier een stok of stang op die iets breder is dan de auto. Dan links en rechts touwtjes langs de auto spannen die juist het midden van de velg raken. Eerst uitrichten op de achterwielen. Dan de afstanden tussen de velgranden en het touwtje meten. Achter moeten die gelijk zijn. Aan de voorkant van de voorwielen iets minder dan aan de achterkant. Niet heel makkelijk maar het kan.

Grove methode, spatborden eraf. Zet op ieder voorwiel een stuk hoekprofiel vast met de bout van de wieldoppen. Laat dit ongeveer een meter naar voren uitsteken dan kun je grof meten of er toe of uitspoor is. Dit is natuurlijk niet erg nauwkeurig.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 5 dec, 2007 22:57

ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb ooit eens de tip gekregen om een stuk elastiek (of een stuk draad met een stuk elastiek) om de voor en achterwielen te spannen. dit zal denk ik, net iets boven of onder het midden van de velgen moeten ivm met die bult. en dan moet je volgens mij redlijk nauwkeurig de uit/toespoor kunnen meten.

eigenlijk lijkt deze manier op bovenstaande

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » do 6 dec, 2007 09:21

jah of je gaat naar profile tyre center en laat het doen voor 3 tientjes?
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 6 dec, 2007 12:27

is een optie, maar dat geldt voor alle klussen waar hier advies voor gegeven wordt niet waar?

en ik ben vroeger eens naar een banden en uitlijn centrum gegaan en daar hadden ze geen zin om mijn auto te doen. de pest is dat ze bij de meeste banden, accu en uitlaat boeren niet echt monteurs hebben rondlopen, maar mensen die net aan weten hoe het banden apparaat werkt. ik heb al zoveel slechte verhalen gehoord over een van de meest bekende.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 6 dec, 2007 15:08

Als je twee buizen neemt die in elkaar passen (dikke buis en een iets dunnere buis) maak je je eigen sporingmeter. Hiermee kun je de binnenafstand tussen je velgen meten. Wel je wiel paar keer draaien en op verschillende punten meten, ivm mogelijke slagen in je velg.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » do 6 dec, 2007 17:21

over de banden boeren heb je gelijk maar prifile waar ik het over heb is gespecialiseerd in banden en uitlijnen van auto`s je kunt ze bellen? en die verhalen met buizen en toutsjes en alles is leuk e het werkt miss ook wel maar je haalt nooit het fijne werk eruit maarja dat heeft denk ik ook geen zin als je een eend rijd denk ik>>?
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 6 dec, 2007 20:31

ik denk dat veel mensen garages en soortgelijke bedrijven overwaarderen. met bovenstaande manieren is het prima mogelijk (met name de manier die nosepicker beschrijft) om de uit/toe spoor af te stellen. 30 euro is misschien niet veel, maar dan heb je niet de zelfvoldoening van het zelf doen en wel de ongemak van je auto weg brengen en dan op de fiets weer verder? je moet er een vrije dag voor nemen ed.

voor het personeel van dergelijke bedrijven is het gewoon werk en geen liefde. als er dan es iets tegenzit doordat het bijvoorbeeld wat vastgeroest zit, dan moeten ze wel erg ruim in de tijd zitten willen ze het niet afraffelen voor die 30 euro. 30 euro is ongeveer een half uur werk en binnen die tijd moet het gebeuren.

mijn broertje werkt bij een garage en daar komt niet heel veel liefde aan te pas hoor. door dingen zelf te doen ken ik mijn auto door en door en kan ik zeggen dat ik mijn auto bijna helemaal uit en weer in elkaar kan zetten. en voor mij voelt dat rete goed.

op een forum als dit met antwoorden te komen als breng maar naar de garage vind ik erg lame. ik denk niet dat iemand die hier een vraag stelt daar op zit te wachten. vooral niet bij iets simpels als dit. maar das mijn mening

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 6 dec, 2007 21:26

Als mijn Eend af is, gaat hij lekker naar een garage die o.a. sporing meten doet. Maar dan eis ik dat er verschillende keren gemeten wordt i.v.m. eventuele kromheden in de velg en dat ik er met mijn neus op sta. Kan/mag dat niet, dna hebben ze aan mij geen klant.
Afblijven.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 7 dec, 2007 16:50

bedankt voor de reacties, ik ga het zowiezo zelf doen, ga het lekker zelf meten.

greetzzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » vr 7 dec, 2007 19:32

the Nosepicker schreef:...Wel je wiel paar keer draaien en op verschillende punten meten, ivm mogelijke slagen in je velg...
Ik zet een streepje op de banden en draai de wielen een halve slag. Hierdoor sluit ik oneffenheden van de velg helemaal uit.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 7 dec, 2007 19:35

Oh ? Het kan best zijn dat niet alleen het hart niet in lijn staat met de velgring (buitenste deel), maar dat de velgring zelf ook een 'bocht' heeft.
Afblijven.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 30 dec, 2007 21:04

Heb laatst een poging gedaan mijn 2cv te laten uitlijnen. Of ze ff mijn pasgespoten achterschermen eraf mochten schroeven.... die camera's van de achterwielen kregen ze er anders niet op. Nou nooit dus!

Moet toch gewoon een andere manier voor zijn?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » zo 30 dec, 2007 21:20

Ja, er staan hierboven een paar verschillende manieren (touwtjes, elastieken, 'schuifbuis'). De laatste heb ik zelf gebruikt en dit bleek nauwkeuriger dan de garage met hight tech meetapparatuur.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie