Punky's Motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 dec, 2007 18:38

Sonde komt in de pijp die net na de eerste demper komt. Op deze manier heb je de gassen van beide cilinders en door de Y-pijp zullen ze ook nauwelijks geremd worden. De sonde zit zeg maar in de buurt van de koppelingskabel (waar deze het schutbord doorgaat).

Ik kan een 2 draden sonde aankomen voor 48,- en een 4 draden voor 78. Zit nu aan de 2 draden te denken, aangezien je een auto toch moet warm draaien voor je hem fatsoenlijk kunt afstellen op de carb.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 7 dec, 2007 19:17

Het kan nog best eens zo zijn dat op die lokatie de sonde niet eens warm genoeg word.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 dec, 2007 22:43

Dan dus toch maar voor de 4 draads sonde. :roll: :wink:
PuNk RoCK LosEr

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 dec, 2007 22:45

Dat is veel te ver weg, liever in de pijp rechstreeks na de cilinder. Je hebt maar 1 carburateur dus het heeft geen zin om de sensor na de Y te plaatsten. Je stelt de carburateur af, dus zal elke cilinder dezelfde hoeveelheid krijgen.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 dec, 2007 22:49

Kan het kwaad als hij zover naar achteren zit en ik pak een 4 draads. Op het burton forum zat er een die had hem in de pot van de eerste demper zitten, daar zit ik niet ver vandaan.

Het is toch een gasdichtsysteem, dus maakt het toch niet zoveel uit waar je meet? :roll:
PuNk RoCK LosEr

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » vr 7 dec, 2007 22:54

jawel, want eert gaat de uitlaat langs een warmtewisselaar, namelijk de kachelpotten, waar het uitlaatgas behoorlijk afkoelt, en waardoor de lambasonde minder goed werkt in het Y-stuk. Hij moet flink warm worden, namelijk, en het kan best zijn dat op de gemiddelde rit het Y-stuk niet warm genoeg wordt ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 dec, 2007 22:55

gaat om de temperatuur en zuurstofgehalte. De chemische zooi werkt het best bij een bepaalde temp, uit mijn hoofd, een paar honderd graden. Tenzij je de pijpen afdekt met glastape zal het wel gaan, maar voor de juistheid van de gegevens zo ver mogelijk naar voren. Mooi in de kachelpot maken, is ie ook nog eens mooi verborgen :D

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 dec, 2007 23:18

Maar die weerstand die een 4 draads heeft, kan dus niet voldoende warmte leveren of gaat het om de warmte van de gassen? :roll:
PuNk RoCK LosEr

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 7 dec, 2007 23:22

Volgens mijn boek van Bosch werkt een lambdasonde vanaf 35o graden C en mag hij niet heter worden als 850 graden C. Zelf heb ik er twee, beide voor de kachelpot in het uitlaat kanaal en een schakelaar in de auto om tussen die twee sondes te kunnen schakelen.

Die Y pijp heb ik zelf ook onder de eend om te testen, ik heb het gevoel dat de motor wat beter loopt op lage toeren.

Groetjes, Bart

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 dec, 2007 23:53

Ik ben namelijk van deze foto uitgegaan:

Afbeelding

Link naar het topic:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0
PuNk RoCK LosEr

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 8 dec, 2007 11:33

Ik ben uitgegaan ven productie voortuigen, de meeste bevinden zich na het spruitstuk voor de kat. Afstand varieert dan van 30cm tot ongeveer 50cm. Zelf heb ik hem ook in de kachelpot pijp gemaakt voor te testen en daar werkte hij echt rap op variaties, en dat is wat je wilt toch?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 8 dec, 2007 11:49

Ik ben niet zo op de hoogte van hoe een lambda sensor precies wrkt hoor, dus misschien vraag ik wel iets heel doms (hoewel mijn mechanica leraar altijd zei dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden) maar kan iemand mij heel globaal uit leggen wat een lambda sensor doet? ik snap dat het iets kan doen als je het op een computertje aansluit die via een mono of multipoint injectie aanstuurd, maar via een carburateur???

wat is het verschil tussen een 2 draads en een 4 draads lambda?

wat gaat het opleveren? beter lopen? beter verbruik? sneller lopen?

dit alles natuurlijk in relatie met een eenden blok.

ik ben zelf heel hard aan het twijfelen wat ik straks met mijn blok (gereviseerd standaard am2 blok) wil? ik wil een mooi lopend blokje dat zo zuinig en schoon mogelijk loopt op ethanol/benzine of evt gas, maar dat laatste zal m denk ik niet gaan worden ivm de ruimte die dat vergt. ik zit er dus wel aan te denken om het monopoint injectie systeem dat ontwikkeld wordt te gaan plaasten (als dat bewezen, goed werkt) of zelfs een multi point injectie dat een vriend/kennis van me heeft.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 8 dec, 2007 12:04

Een lambda sonde is een sensor en meet dus alleen. De lambda sonde leverd dus niets op.

Het veschil tussen 1/2 en 3/4 draads is dat de laatste twee, dus de 3 en de 4 draads een verwarmings element in de sonde hebben zitten. Deze verwarmt de sonde voor op de minimale werktemperatuur van 350 graden, dan pas werkt het chemisch proces.

Wat doet de sensor. Door een chemische reactie meet de sensor de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Op basis van de hoeveelheid zuurstof wekt de sensor een bepaalde spanning op. Hier kan dus een computer mee werken.

Waarom wil je dat weten. Welnu de ideale benzine lucht verhouding bij benzine motoren (diesel, methanol, lpg e.d. hebben andere waardes) is 1 deel benzine op 14,7 delen lucht. Als de verhouding niet correct is krijg je of een overschot aan zuurstof in de uitlaat of een te kort. Overschot betekend te weinig brandstof dus zal de computer meer brandstof gaan geven. Te kort dan natuurlijk minder brandstof.

Voor de eend.

Welnu de eend heeft geen computer en geen injectie welke de brandstof toevoer regeld. Maar als je aan de Lambda sensor een meter hangt (met ledjes of wijzertje) dan zie je onder het rijden of de motor te weinig brandstof of te veel brandstof krijgt. Als je dan ook nog eens weet hoeveel toeren de motor draait, kun je daar dus je sproeiers op aan gaan passen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 8 dec, 2007 12:37

okay, duidelijk. ik dacht dus dat het de bedoeling was dat er een interactief systeem door zou ontstaan en dat kon ik even niet rijmen met een carburateur.

ik ben erg benieuwd hoe ver het met de monopoint injectie staat.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door willem dijkstra » za 8 dec, 2007 20:37

dyane_maniac schreef:okay, duidelijk. ik dacht dus dat het de bedoeling was dat er een interactief systeem door zou ontstaan en dat kon ik even niet rijmen met een carburateur.

ik ben erg benieuwd hoe ver het met de monopoint injectie staat.

douwe
Ik heb de foto gemaakt die Punky laat zien.
En je hebt gelijk Douwe, domme vragen bestaan niet.
Het werkte best aardig die sonde op die plaats. Natuurlijk is het beter om de sonde zo dicht mogelijk bij de uitlaatklep te zetten dan heb je zo weinig mogelijk last van valse lucht.
Maar dat vergt goede metaalbewerkingsmogelijkheden (en je moet het ook nog kunnen maken).
Ik haal die sensors voor een tientje bij de sloop incl bedrading en stekkers.Een paar ledjes om er iets zinnigs mee te doen zijn zo aangesloten.
Dat uitlaatje heb ik nog liggen dus als je het ter vergelijking eens wilt proberen, be my guest.
Mono injectie op een eend is erg lastig i.v.m. de hoge toerentallen.
Een narrow band Lambdasonde geeft alleen aan of de motor te arm of te rijk loopt. Niet hoeveel te arm of te rijk.
Voor maximaal vermogen moet ie (volgens de boekjes) te rijk lopen dus ook met een lambda sensor blijft tunen een fingerspitzen gefuhl.
Tenzij je geld hebt voor een broadband lambda system.
Er bestaan ook color tune bougies maar of dit werkt?????

Plaats reactie