Loodvrij of niet ???
Zucht, topic doorlezen. Dan zie je dat ik zei dat we niet hoeven te gaan discussieren over 95 of 98. Dat is een kwestie van typenummer motor opzoeken en dan weet je of 95 kan. Zit je motor niet in dat rijtje dan altijd 98 tanken.leo top schreef:zucht.............krijgen we weer die discusie van: ik rijd op ......(vul maar in).
Mijn vraag gaat over loodvervanger. Sommige eendrijders kiepen dit trouw bij hun 95 of 98. Ik doe dit nooit en volgens mij hoeft het ook niet. Maar waarom zou het wel/niet moeten. Bij welke eenden moet het bijvoorbeeld persé wel.
En op die vraag kan ik op internet en op dit forum het antwoord niet vinden.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
onder Alledag in de vraagbaak op deze site staat:
Super, super met loodvervanger of euro 95?
Lood
Waarom moet je op gelode (of: loodvervangende) benzine rijden? Lood vormt een laagje op je (uitlaat)kleppen en klepzetels zodat deze niet verbranden. Motoren van voor 1970 hebben zeker lood of lood vervanger nodig. Citroën zegt dat motoren van na 1985 zeker geen lood of loodvervanger nodig hebben, loodvervanger tanken kan echter absoluut geen kwaad. Die 15 jaar daartussen is een beetje een grijs gebied. De mensen bij eendmeel die er verstand van schijnen te hebben zeggen dat het geen kwaad kan om ongelode benzine te tanken. Maar het blijft natuurlijk op eigen risico.
Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddellijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nee tussen 1970 en 1985, hoewel een grijs gebied zijn volgens Jeroen Cats de onderdelen ongewijzigd gebeleven en zag zelfs Jeroen de noodzaak van loodvervangen niet in.
Voor Leo (geintje he, niet kwaad worden, maar weer wat leesvoer om de eeuwige discussie aan te wakkeren, info uit orgineel citroen beokje van 1976)

Voor Leo (geintje he, niet kwaad worden, maar weer wat leesvoer om de eeuwige discussie aan te wakkeren, info uit orgineel citroen beokje van 1976)

- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Een 18PK heeft een lagere compressie dan een 2CV6, namelijk 7,5.Twécévé schreef:18 PK motor met 95? Mmmm... dat klinkt mij bijzonder slecht in de oren!
Is dus geen enkel probleem met 95.
Loodvrij rijd ik ook alweer 7 jaar zonder dat ik in problemen kom met de klepspeling.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Loodvervanger is idd bijna nooit nodig omdat na 1970 de klepzittingen niet zijn aangepast, maar citroën wel zei dat je vanaf toen loodvrij kon rijden
Toen is er in Duitsland ook nog de Ich Flei Blei Frei [ik vlieg loodvrij] actie geweest, in de jaren 80 geloof ik, maar ook daarvoor was loodvervanger dus al niet nodig
Heb je een 6 motor, dan hoef je sowiso geen loodvervanger toe te voegen 
Je zegt verder Loodvervanger kan geen kwaad, maar als jij onder het deksel van een carburateur kijkt waar jarenlang loodvervanger in is gegoten, dan zie je toch een grijszwarte, vettige aanslag. Dit komt van de loodvervanger, en is op zich niet lastig schoon te maken, maar wel wat n naar werk
Soms kan de aanslag ook zo erg zijn dat je sproeiers ervan verstopt raken, en dan kan het lang duren voor je weet waarom je motor het niet doet 



Je zegt verder Loodvervanger kan geen kwaad, maar als jij onder het deksel van een carburateur kijkt waar jarenlang loodvervanger in is gegoten, dan zie je toch een grijszwarte, vettige aanslag. Dit komt van de loodvervanger, en is op zich niet lastig schoon te maken, maar wel wat n naar werk


Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Wat verlang ik terug naar de tijd dat er nog echt lood in de benzine zat, wat roken toen de uitlaten lekker en wat werden ze mooi grijs na een langere rit!
toen had je deze (steeds weer terugkomende) discussie ook niet[toen praten we over wel of niet bovensmering gebruiken
toen had je deze (steeds weer terugkomende) discussie ook niet[toen praten we over wel of niet bovensmering gebruiken
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop